Bit Geplaatst: 21 april 2013 Geplaatst: 21 april 2013 De tomaten hebben het de afgelopen ( deze dagen tot nu toe de koudste nacht ) nacht goed gehouden. Onder het vlies in de kas ( emmers en gieters met in de kas opgewarmd water erbij ) werd het vannacht + 2.2gr. Nog één nachtje tricky. Hoop dat het dan echt voorbij is. De Datura, die naast het feit dat ie zéér zacht is ( zoals tomaten ), maar ook nog eens heel nat staat, en dus zo mogelijk nóg gevoeliger is voor koude, heeft het prima gehouden. ( 4 weken oude zaailing ) Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 21 april 2013 Geplaatst: 21 april 2013 Had de tomaten wel ingepakt,tot nu toe,doen deze 2 het zo goed. vanavond ook weer ingepakt,maar er komt al een vrucht trosje aan zag ik vanmiddag,dus dan zal hij het wel naar zijn zin hebben. Quote
HuubvG Geplaatst: 21 april 2013 Geplaatst: 21 april 2013 Bij mij in de kas gaat het ook prima met tomaten, paprika en aubergineplanten, alhoewel ik daarbinnen voor de zekerheid gisterennacht en vannacht twee kaarsen en een olielamp aan heb. De temp is op dit moment buiten 11° en in de kas 15°, met 'verwarming' dus. Lijkt zo zacht, maar de temp gaat dalen tot 1°, dat is wel weinig. Morgennacht nog eenmaal hetzelfde recept, daarna stijgen de temperaturen weer wat. Had ik van de week, de dag vóór de storm de brugmansia in kuip al buiten gezet, deze kreeg helemaal slappe bladranden, dus die staat weer in de schuur. Gezien mijn rug mag ie daar blijven tot na 15 mei. Buiten komen geen tomatenplanten meer nu ik een kas bij huis heb. Quote
kenbeimer Geplaatst: 22 april 2013 Auteur Geplaatst: 22 april 2013 De vier tomatenplantjes, waarvan ik dacht dat twee het misschien zouden gaan redden doen het beter dan verwacht. Sterker nog, ze hebben het ALLE vier tot nu toe nog geredt, waarvan er 3 heel gezond ogen en het wel gaan redden. Een vierde is een van de twee met een geknakt stengeltje, waar ik ook een bericht over gepost had, advies opgevolgd en wacht nog af. Tot nu toe hebben ze de 1e dag en nacht overleefd, dus dat zal ook wel goed komen. Voorlopig toch nog maar niet buiten wennen, half mei gaan ze wel lekker met z'n allen naar buiten. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Itoero Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Mijn tomaten hebben afgelopen nacht een temperatuur van 3 graden overleefd, zonder enige schade.Ik heb ze net in volle grond gepland, in de kas. (op 40cm x 40cm)M'n grootste tomatenplant is al bijna 45cm...het zijn niet zo'n jonge plantjes meer. Het is 's nachts ongeveer 1,5 graden warmer dan buiten.(in de kas) Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
single_farmer Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Ik had vannacht voor alle veiligheid de tomaten binnengehaald, op 4 plantjes na, deze zijn blijven staan onder een soort plastieken kap. Vanochtend toen ik opstond voor het werk +/- 6 uur, gaf de temperatuur daarin -1 aan. Toch hebben alle plantjes die nog buiten stonden het overleefd. Ik vermoed dat dit komt omdat thermometer tegen het dakje hangt en de grond nog wat warmte afgegeven heeft tijdens de nacht.Ik kijk angstig uit naar volgend weekend daar de planten te groot worden om mee te sleuren en ze maximum temperaturen geven van zo'n 10 graden voor zaterdag :s Quote
Bubbels Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Volle grond in mijn kas durf ik dan weer nog niet aan. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
HuubvG Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Heb ik net wel gedaan, drie stuks. Heb nog wat reserveplanten binnen staan. Quote
Sovreze Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 De tomaten op de vensterbank worden intussen wel groot, ik hoop dat ik ze nog even kan afremmen. Ze groeien iets te hard vind ik, gezien ze pas over een maand naar de kas mogen. Beter om ze dan misschien vd vensterbank af te halen, waar de kachel soms behoorlijke warmte kan blazen (graadje of 20/21)? Ik heb vanochtend al 2 bloemschermen van de vleestomaten uitgedrukt. Die willen dus al aan de bloei beginnen... Quote
Itoero Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 gezien ze pas over een maand naar de kas mogen. Waarom zo lang nog?Die van mij staan er al in.Mijn pepers en basilicum staan ook al in de kas...in potten weliswaar. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Sovreze Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 De potten waar ze in staan zijn de grootste die ik heb, maatje 23ø cm. De worteltjes willen boven de aarde alweer vormen, maar ik kan ze niet dieper zetten met deze potten. ALS ze de kas in gaan wil ik ze dus direct in de volle grond zetten, alleen is de kas op de volkstuin en kan ik het niet zo gemakkelijk in de gaten houden. Afgelopen maandag was het 26°C in de kas, maar ik weet niet hoe het 's nachts is. De kas is dan wel weer ingegraven, waardoor ik vrijwel geen koude aan de grond heb in de kas. Grote twijfel dus.Misschien dat ik dan toch na het weekend de gok ga wagen Quote
eelzuhtjuh Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 zet eerst 1 plant erin, kijk aan hoe het gaat.Zo heb ik het ook gedaan, hoewel mijn planten in grote potten staan ingegraven.Daarentegen is mijn kasje maar heeeeel klein en alles leeft al 2 weken daar Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Jorg Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 Bij mij gaan de tomaten voor de volkstuin komende zaterdag de volle grond in (kas). Voor een definitieve plaats in de volle grond buiten is het nog te vroeg. Zou zonde zijn als je de zorgvuldig opgekweekte planten nu weer kwijt raakt, toch? Geduld mensen Overdag van binnen naar buiten slepen om af te harden is geen probleem. Quote
D_SDennis Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 Hier gisteren alles onder de tunnel in de vollegrond gezet. Zelfs bij 10 graden en een beetje zon is het snel 30 graden! En dat is genoeg! Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 Bij mij staan ze al meer als een week buiten dag en nacht. 2 planten de rest staat in de kas. maar zag vandaag dat er bij de ene al vruchten in kwamen, dus hij doet het super goed. Quote
Bit Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 Geheel het tegenovergestelde aan wat Jorg zegt, maar meer ter illustratie. Niet dat daar iets van de waarheid in verstopt zit. Tomaten bij mij gaan nog helemaal niet naar buiten ( staan in koude kas en ik reed er nog speciaal voor heen om ze af te dekken met vlies vorige week met die vorst etc... ) Maar ik had tomatenplanten gehad van de buurman op de tuin. Die man gaf me een paar potjes met een ratjetoe aan slungelige maar wel mooie tomatenplanten. Met in 1 p9 potje wel tot 10 planten. Elk plantje tot 20 cm groot. Proppievol dus, en sommige potjes waren zo vol, dat de planten wel pollen leken.. Totaal vergroeid. Oké. Ik aan het verspenen, ompotten, oppotten. Maar bij sommige planten leek er geen redding meer aan. Ik heb hele delen weg moeten gooien. Zonnige warme dag, zonder wind. Maar de nachten nog erg koud ( vorst of net niet of net wel ) Het oppotten 's middags gedaan in de schaduw. Opgepot en gelijk elk potje met 1 plant de koude kas in. Dat zag er werkelijk als een zielige, ellendige zooi aan tomatenplant-geur hebbend onkruid uit. Vrij veel planten wierp ik weg. Hup, zo van de oppottafel naar rechts achter me, dat is het bergje met organisch afval en dat gaat dan later naar de composthoop. Vandaag. 4 - 5 dagen later. liggen daar een aantal tomatenplanten. Merendeel wel dood. Maar. Jawel !! er leefden vanmiddag nog zeker 6 planten. Half onder mekaar en onder de restjes potgrond of aarde. De kopjes fier overeind. Ik zou ze zo weer op kunnen potten ( niet dus, ik heb er écht zat ) Oók ik ben voorzichtig en als een groots kind met mijn tomatenplanten en soortjes. ( ik heb dit jaar voor het eerst de Rose de Bern , van Jet - zaad gehad ( MTFD )) Ook ik tuttel en frutsel heel wat af met die dingen.Maaar..... Quote
DebjeDuif Geplaatst: 25 april 2013 Geplaatst: 25 april 2013 Hier staan ze al anderhalve week in de kas, als er nachtvorst opgegeven wordt steek ik een kaarsje aan om de kas vorstvrij te houden, en met dit weer is het overdag al 35 graden! Tot nu toe doen alle plantjes het nog prima Quote “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Itoero Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 De komende nachten wordt het weer vrij koud.M'n planten kunnen er wel tegen. (staan in koude kas)Maar er zijn al enkele bloempjes te zien...Kunnen bloempjes en bloemknoppen tegen 2 a3 °C ? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Berry Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Ik heb al mijn tomaten in de koude kas en gaan 's nachts nog echt niet naar buiten.Waarom zou je die gok wagen als je nog plaats hebt in de kas??Al die maanden heb je de plantjes zorgzaam verzorgd om ze door een koude nacht kapot te laten gaan..echt niet! Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
estherbes Geplaatst: 27 april 2013 Geplaatst: 27 april 2013 Ik heb ze nog steeds binnen staan, na komend weekend gaan ze naar buiten, het zekere voor het onzekere! Quote
yoshirules Geplaatst: 27 april 2013 Geplaatst: 27 april 2013 Ik heb de tomaten en courgettes deze week in een koude kas gezet. De temperatuur daalt vannacht rond het vriespunt. Moet ik de planten binnenhalen of kunnen ze in de kas blijven? Quote
Itoero Geplaatst: 27 april 2013 Geplaatst: 27 april 2013 Ik heb al mijn tomaten in de koude kas en gaan 's nachts nog echt niet naar buiten.Waarom zou je die gok wagen als je nog plaats hebt in de kas??Al die maanden heb je de plantjes zorgzaam verzorgd om ze door een koude nacht kapot te laten gaan..echt niet!Is het in uw koude kas dan zoveel warmer dan buiten?Ik heb het nagemeten (min-max-thermometer) en het is in m'n koude kas 's nachts 1,5°C warmer. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
yoshirules Geplaatst: 27 april 2013 Geplaatst: 27 april 2013 Ja ik weet dat het maar iets scheelt. Maar wat betreft bloemen die niet tegen nachtvorst kunnen kun je afdekken met een doek. Dus ik dacht misschien dat het plaatsen in een kas ook zou kunnen Quote
Berry Geplaatst: 27 april 2013 Geplaatst: 27 april 2013 De tomaten staan in een bak die afdek met een doorzichtige kap. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
Bit Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Vandaag de kas weer eens gereorganiseerd. Een deel van de tomatenplanten zijn hun potje ontgroeid. Toch nóg maar een keer overpotten, voor ze naar hun uiteindelijke plek gaan. Dus vanmorgen vroeg in het kasje aan de slag. Spinazie was geoogst, dus ik had ook weer wat ruimte. Tomaten herpot, opnieuw netjes uitgezet.Dan maak ik de bodem netjes vlak met een latje ( ik ben nogal een pietlut ) om sommige tomatenplanten op schaaltjes te kunnen zetten; water geven van onderaf enzo. Jullie kennen dat wel. Terwijl ik de bodem van het kasje plaatselijk zo wat zit op te schonen, stuit ik op zaailingen. Alles neem ik weg. Ik stuit opeens op een oude tomaat van het vorige seizoen. Het schilletje is tot donkergeel weggebleekt. De vorige eigenaar van dit kasje had hier 'moneymakers' staan. Die maat tomaat is het ook.In de kas heeft het van de winter behoorlijk gevroren. Nog 3 weken terug vroor het bijna elke nacht nog in het kasje. Dagelijks ( nu nóg ) daalt de temperatuur tot net boven nul. Vorige week heb ik de tomaten die er al 2 weken staan nog moeten afdekken met vlies. Afgelopen nacht is het +2.8 gr geweest. Wat schetst mijn verbazing ? Ik stuit op die oude tomaat. Met ? Met allemaal tomatenzaailingen die ontspruiten. En opeens besef ik dat de bodem van het kasje echt bezaaid is met tomaten-zaailingen ! Het 1e jaar dat ik een eigen kasje heb. Mij was dit ( in mijn tuinleven ) niet bekend. Maar al helemaal niet bij zulke temperaturen ! Dat is toch vrij kras ? Natuurlijk heb ik er een enkeling ( een bosje ) opgepot. We gaan het meemaken. Gewoon voor de fun. Ze gaan volgende week tóch de tuin op, en deze zeker ! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.