Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik maak me nog steeds een beetje zorgen over de bruine randen van mijn Elsanta's. Bij sommige planten lijkt het erger te zijn geworden:

P1030267.JPG

P1030268.JPG

Dit zijn de bladeren die ze al vanaf het begin hadden, op de nieuwe bladeren zie ik het niet echt - maar soms twijfel ik even.

Is dit nu wel of niet erg? Of maak ik mij gewoon veel te veel zorgen?

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb absoluut geen verstand van schimmels, ook niet van kalium. Gewoon zoals Dennis zegt de betreffende blaadjes afknippen? Of.. mesten met kalium?

Ik heb een vloeibare meststof voor Groente en Kruiden van Ecostyle, daar zit 2% kaliumoxide in. Heb ze dit vorige week een keer gegeven. De samenstelling is NPK 4-0-2 (geen idee wat dat betekent).

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:
Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb absoluut geen verstand van schimmels, ook niet van kalium. Gewoon zoals Dennis zegt de betreffende blaadjes afknippen? Of.. mesten met kalium?

Ik heb een vloeibare meststof voor Groente en Kruiden van Ecostyle, daar zit 2% kaliumoxide in. Heb ze dit vorige week een keer gegeven. De samenstelling is NPK 4-0-2 (geen idee wat dat betekent).

Ik zou afwachten of ze reageren op de extra kalium. Er bestaat speciale aardbeienmest. Ik las ook ergens dat je het vocht van geweekte koemestkorrels kan geven, maar pas als ze met vrucht beginnen.

NPK staat voor de verhouding stikstof, fosfor en kalium. Ik weet niet of jouw verhouding NPK 4-0-2 de optimale is voor aardbeien. Maar volgens mij zijn hier echte aardbeien deskundigen op het forum....

Geplaatst:

Kijk je zit ook nog in de winter, dan kriigen vaker wat oudere bladeren bruine randen, volgens mij is er niks aan de hand,

straks in voorjaar lopen ze vast gewoon gezond uit, kenmerk van ziekte bij planten is dat ook de jongebladeren aangetast zijn niet alleen de oude.

Straks in voorjaar wat aardbeien mest en is er niks aan de hand zul je zien.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Aardbeien mest is toch van die korreltjes?

(Wij hebben zo'n potje met korrels voor fruit en groente (en kruiden), of is er nog een andere mest??

Alleen als het een schimmel is.. Is het denk NIET slim om te wachten.. Straks besmet het weer de jonge blaadjes? Dan kan je het denk beter nu verwijderen en zorgen dat de jonge blaadjes sowieso er niet mee in contact kunnen komen?? Of zit ik nu heeel stom te denken..

Geplaatst:
Gaat de plant bij teveel mest niet veel teveel plant maken? En bijna geen aardbeien?
Interessante gedachte op welke manier overbemesting schadelijk kan zijn voor een aardbei. Zelf denk ik dat het niet van invloed zal zijn op het aantal vruchten. Alle vruchtbeginsels van de aardbeiplant (ik denk nu wel aan de 'gewone' aardbei , ik weet niet hoe het met doordragende rassen zit) zijn al eind van het jaar inwendig in de plant aangelegd.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb hier trouwens over jonge aardbeien. Ik heb geleerd dat je jonge aardbeien nooit moet overbemesten omdat ze dan ipv. dikke, mooi gevormde takken lange uitschieters gaan geven. Aardbeien zijn dus erg gevoelig voor stikstof. Dat is wat ik gehoord heb, maar ik weet echt bijna niets over aardbeien dus dat kan helemaal fout zijn.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Hey, de paar aardbeiplantjes die ik heb hebben ook van deze randjes, ik ging er gewoon vanuit dat het door de winter kwam. Ik heb verder geen ervaring met hoe ze er uit horen te zien in de winter

En bemesten is dus niet goed,.. oeps ik heb ze gisteren wat compost gegeven argh. Dit soort fouten gaan me nog vaak overkomen ben ik bang.

Geplaatst:
En bemesten is dus niet goed,.. oeps ik heb ze gisteren wat compost gegeven argh. Dit soort fouten gaan me nog vaak overkomen ben ik bang.

Compost kan nooit kwaad Juna. Op die manier kun je ze niet overbemesten. Over bruine randen aan oude bladeren zou ik me geen zorgen maken. Je zult zien dat de planten die over een paar maanden jouw aardbeitjes leveren dan voornamelijk zullen bestaan uit bladeren die nu nog moeten gaan groeien. Kijk maar eens hoe snel een aardbeiplant op korte tijd kan 'veranderen' als de tijd er rijp voor is. En niet alleen aardbeien, kijk ook eens naar de groeiexplosie van de druif. (Op de foto's klikken maakt ze wat duidelijker)

sl550896.jpg

sl551056.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Ik heb van een op dit forum vrij algemeen bekende aardbeienteler geleerd dat je altijd zo min mogelijk mest moet gebruiken bij aardbeien.

Zo weinig mogelijk.. Waarom zijn er dan speciale aardbeienmesten.. Als dat niet nodig was werd het ook niet verkocht..

Er wordt ook speciale fruitbomenmest verkocht, is ook niet nodig.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Nou nee hoor een speciale mest gericht op sterk fruitvormende dingen is helemaal niet overbodig,

veel mensen kweken aardbeien waardoor het de moeite loont voor fabrikant om daarvoor een speciale mest te ontwikkelen.

tuurlijk kan je met compost werken, maar zelf vindt ik in voorjaar 1x per jaar speciale mest die op hun behoefte gericht is nuttig.

We moeten niet gaan doen of fabrikanten alleen maar overbodige rotzooi produceren want dat is niet zo.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Nou nee hoor een speciale mest gericht op sterk fruitvormende dingen is helemaal niet overbodig,

veel mensen kweken aardbeien waardoor het de moeite loont voor fabrikant om daarvoor een speciale mest te ontwikkelen.

tuurlijk kan je met compost werken, maar zelf vindt ik in voorjaar 1x per jaar speciale mest die op hun behoefte gericht is nuttig.

We moeten niet gaan doen of fabrikanten alleen maar overbodige rotzooi produceren want dat is niet zo.

Fruitbomenmest in een tuincentrum, is onnodig. Speciale mest voor je fruitbomen uitzoeken is prima, maar dan moet je ook al je grond specifiek gaan doen. Particulieren kunnen het beter laten op basisbemesting en bekalken. En ja, Gardena, EcoStyle enz. maken dingen die je niet nodig hebt. Ze moeten toch ook geld verdienen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...