HuubvG Geplaatst: 28 maart 2013 Share Geplaatst: 28 maart 2013 Ik heb alvast vliesdoek gespannen in de kas op de zuidelijke kant. Voordat straks alle planten binnen verbrand zijn. Hiervandaan vind ik het niet storend staan, ik kan verder nog mooi door de kas heen kijken. Het automatisch openend venster moest ik wel verplaatsen naar de andere schuine zijde. linker lange en schuine wand Ik heb overwogen of ik zou gaan kalken, maar dit lijkt me toch mooier staan. Zijn andere kasbezitters al aan het zonweren, of later pas, en hoe? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 28 maart 2013 Share Geplaatst: 28 maart 2013 Als het zonnentje zeer sterk is dan maak ik iets voor het raam/staand. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 28 maart 2013 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2013 Ja ik heb ook al in de doorzonkamer voor beide vensterbanken (O en W) vliesdoek voor alle kleine zaailingen langs gespannen, het werd er behoorlijk warm. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 28 maart 2013 Share Geplaatst: 28 maart 2013 Ik gooi wel eens een oud tapijt over een deel van de kas als het zeer heet is, de afgelopen jaren was dat niet nodig. Ik spuit de paden en de muurtjes nat om de temperatuur omlaag te laten gaan, en plak van die autoschermen, die bedoeld zijn voor kinderen achterin, voor de planten die het te warm krijgen. Als het heel erg is gebruik ik kranten, en alles staat altijd open bij mij. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
CorvK Geplaatst: 28 maart 2013 Share Geplaatst: 28 maart 2013 Bekalken (met Temperzon b.v.) is beter dan "tapijten" over de kas of vliesdoek erin. Met "tapijt" wordt het veel te donker en met vliesdoek binnen voor de ramen, heb je nog de warmte binnen. Ik heb een kasje, vergelijkbaar met wat hier boven werd getoont, de ramen zijn momenteel nog niet wit gemaakt, van de week vergat ik een keer de schuifdeur open te zetten en ondankt de twee automatisch openende ramen werd het 42°C (buiten slechts + 4°C). Dat is echt niet goed voor de plantjes die er in staan. Ga van de week éérst weer blikje Temperzon halen. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 28 maart 2013 Share Geplaatst: 28 maart 2013 ja, wereldspul, hebben we hier ook vanaf maart normalweise Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 28 maart 2013 Share Geplaatst: 28 maart 2013 Misschien dat het met een kleine kas zo is, maar ik heb met mijn kas weinig problemen met oververhitting. Tegel en muurtje maak ik smorgens nat als het erg warm is. De boel lekker openzetten. Dat tapijt gaat er alleen maar overheen als het juli is en heel heet. Dat het er even wat donkerder door wordt geeft niks, er komt zat licht door de zijramen naar binnen, ik heb er volgens mij nog nooit een tomaat minder om gegeten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 28 maart 2013 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2013 Dan ga ik het fijne van Temperzon maar eens opzoeken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Akinom Geplaatst: 26 april 2013 Share Geplaatst: 26 april 2013 Vandaag hier geen zonwering nodig, het regent al de hele dag. Maar gisteren was het 's middags wel erg warm in de kas met felle zon.Dacht ook over Temperzon na, maar ik kan moeilijk bij het dak komen met verven. Bovendien moet je dan in de herfst dat spul ook weer verwijderen. Lijkt mij wel veel werk. @HuubvG: ik vind dat vliesdoek van jou wel een mooie oplossing, hoe krijg je dat zo mooi strak? Ik heb het ook geprobeerd maar bij mij lijkt het meer een tent Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 april 2013 Share Geplaatst: 26 april 2013 Verwijderen Temperzon in de herfst is écht een fluitje van een cent ( als je er bij kan ) : nauwelijks moeite Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Akinom Geplaatst: 26 april 2013 Share Geplaatst: 26 april 2013 ok, misschien probeer ik dan toch een keer temperzon! Heeft het ook nut als het alleen op de zijkanten van de kas zit? En dan het dak met doeken van binnen afschermen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 27 april 2013 Share Geplaatst: 27 april 2013 ja dat kan wel, maar je kunt toch met een roller op een steel werkenafwassen idem met flink water (of genoeg regen ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 11 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 11 juni 2013 Alles met alles heb ik toch voor een andere manier van zonwering gekozen. Een haag van haagbeuk en akebia gaat het worden. Het duurt wel even voor die op hoogte zijn, dus heb ik ook eenjarige klimbloemen gezaaid, reukerwten en pronkwinde die 2,5 m hoog worden. Rechtopstaande bamboestokken in een enkele rij moeten het geheel leiden zodat het een smalle hoge haag wordt die wel zon doorlaat maar toch een beetje getemperd. Tegen de winter zijn de eenjarige klimmers weer weg en de haagbeuk en akebia laten hun blad vallen, zodat er dan meer licht door kan. Afwachten hoever 't spul in juli is gegroeid anders moet ik alsnog het vlies erbij gaan halen. Het is een kleine kas en de temp loopt behoorlijk op als de zon hoog staat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 18 januari 2014 Share Geplaatst: 18 januari 2014 Hoeveel zon schermen jullie af?Is het genoeg om de zuidzon af te schermen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 18 januari 2014 Share Geplaatst: 18 januari 2014 Ik scherm alleen de zonkant af (met schaduwdoek), de andere helft blijft gewoon vrij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 18 januari 2014 Share Geplaatst: 18 januari 2014 Ik doe het met Temperzon, 3 kanten van de kas. Alleen de noordkant hou ik open. Maar mijn kas staat wel de hele dag in de zon, van alle kanten, behalve noord. Aan de noordkant hou ik de laatste ruit aan de west en oostzijde ook open opzij. Bovenop niet. Is alles dicht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bubbels Geplaatst: 18 januari 2014 Share Geplaatst: 18 januari 2014 Geweldig fijn spul, temperzon. En je doet jaaaren met een bus. (tenzij je een enorme kas hebt natuurlijk) Ik ga het nu voor het eerst afwassen, en ik meen ooit gehoord te hebben dat warm water het beste werkt, maar dat weet ik niet meer zeker. Kunnen jullie dit bevestigen cq ontkrachten? Voor ik met warm water ga slepen? Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 18 januari 2014 Share Geplaatst: 18 januari 2014 Ik heb het met gewoon koud water uit de sloot gedaan. Ik heb niks anders daar + spons. Paar x wassen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 19 januari 2014 Share Geplaatst: 19 januari 2014 ik was het er niet meer af omdat het al aardig gesleten is, het zit aan de buitenkant hè......en ook omdat we een paar jaar terug ineens een vet zonnig weekje kregen toen ik nog geen temperzon op de ramen had opgebracht (en alles zo'n beetje gekookt was in de kas en in de warme bak onder de ramen ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 31 januari 2014 Share Geplaatst: 31 januari 2014 Ik lees vaak dat temperzon moeilijk te verwijderen is.Er zijn er die het met een plamuurmes verwijderen...Doen jullie het echt met gewoon water?Helpt azijn misschien? Ik ga het dak met witvast (is heel gemakkelijk te verwijderen en slijt door de regen na enkele maanden)doen en de zijkanten met temperzon. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 31 januari 2014 Share Geplaatst: 31 januari 2014 Ik heb nog nooit iets over Temperzon gelezen , maar ik was het er toch écht af met gewoon koud water. Niks moeilijk te verwijderen hoor, echt niet.Misschien dat iemand het er heel dik op gesmeerd had ? Ik zou het niet weten, ik smeer het er niet zo dik op. Spul heet: 'Temperzon' toch ? Niet 'ZonderZon' . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 31 januari 2014 Share Geplaatst: 31 januari 2014 yup, Temperzon van het merk Hermadix Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.