Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2013 Share Geplaatst: 11 mei 2013 De Taro bedoel je? Bij mij komt er net een puntje boven. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 11 mei 2013 Share Geplaatst: 11 mei 2013 De Taro bedoel ik ja. Excuséz moi Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Chana Geplaatst: 18 mei 2013 Share Geplaatst: 18 mei 2013 Aardamandel lijkt op gras, maar is wel iets breder. Het zou wel wat vroeg zijn, maar het is raar weer... Ha, ha, was echt een grassprietje... staat nu buiten in volle grond. Je zegt dat het nu vroeg zou zijn, dus misschien komt er nog wat naar boven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 23 mei 2013 Share Geplaatst: 23 mei 2013 Ah aardamandel niet in de volle grond zetten staat me bij. Dat verspreid zich extreem en er is zelfs een teeltverbod (commercieel) voor besmette percelen. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 De Taro nu. Staat behoorlijk stil. Zit al een tijd een scheut naast de nu grotere te duwen, maar wil niet doorzetten. Vanmiddag zag ik een 3e puntje.Van het weekend nog een maatje groter denk ik ompotten, de wortels komen er al weer onderuit.Moet ik dit ding gaan mesten ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 De Taro is bij mij nog steeds puntjes 3x en geen blaadjes zo als bij jou. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 3 juni 2013 Share Geplaatst: 3 juni 2013 De egyptische ui van Jet staat er nu bij mij zo bij. Kan iemand mij vertellen wanneer ik de kop uit elkaar haal om de broedbolletjes te poten , wat daar het geschiktste moment voor is ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2013 Share Geplaatst: 3 juni 2013 Ik haal ze er af zodra het groen is verwelkt. De stengel onder die uitjes ziet er dan ook niet zo mooi meer uit, en de stengeltjes OP de uitjes zijn verdort. De uitjes laten dan ook heel makkelijk los.Ik druk ze dan in een pot met zeiknatte potgrond, en geef daarna geen water meer. Tenzij het heel droog is natuurlijk, maar ik zet de pot sowieso uit de zon. Ze zullen al heel snel weer uitlopen. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 3 juni 2013 Share Geplaatst: 3 juni 2013 Maar wat is het nut dan van de Egyptische ui? Ik heb er ook 1 van Jet gekregen, maar ik weet nog niet zo goed wat ik er nu mee kan Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2013 Share Geplaatst: 3 juni 2013 Als grove bieslook knippen, of als soort van lente-uitje opgraven. En ik wil die bolletjes inmaken dit jaar. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 3 juni 2013 Share Geplaatst: 3 juni 2013 Volgend jaar in de winter lekker van de groene sprieten snoepen. Heerlijk! Na het eerste jaar worden het grote planten en je krijgt er ook telkens extra bij. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 3 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 3 juni 2013 In het -vroege-voorjaar gaat het door de sla of over een wokschotel..bolletjes inmaken is een goed idee, ik doe mee dit jaar Jorieke! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 4 juni 2013 Share Geplaatst: 4 juni 2013 Ik had alleen gehoopt dat ik al meer grotere planten zou hebben nu. De plantjes die ik vorig jaar allemaal heb uitgeplant, doen het ronduit slecht. Dus het wordt een klein potje met uitjes Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 4 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 4 juni 2013 Ik heb nu twee grote potten. Heb jij ze in de volle grond of in pot? In een pot ( waar ze al enkele jaren inzitten en die geen voeding krijgt) doen ze het prima..de andere pot is van vorig jaar en staat teveel in de schaduw denk ik, die bloemstengels zijn ronduit langgerekt... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 4 juni 2013 Share Geplaatst: 4 juni 2013 Ik heb ze in de vollegrond. De oudere planten doen het super, de iets jongere (op een andere plek) ook. Maar die van vorig jaar dus nog niet zo. Ze hebben nu wel een bloeistengel, maar dat is dan ook hun enige stengel. En heeeeel dun. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 4 juni 2013 Share Geplaatst: 4 juni 2013 Dank Helaas is de ananaskers/physalis op sterven na dood Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 4 juni 2013 Share Geplaatst: 4 juni 2013 Ik had van Ezeltjuh Dahlia-pluggen gehad. Vroeg me al af of dat echte Dahlia's waren , of van die mini-balkon-dingen. Dit zijn ze dus Héél erg mini. Maar wél een mooie kleur Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 6 juni 2013 Share Geplaatst: 6 juni 2013 Hij bloeit !! De plant van Jet, op de MTFD van 2012 gekregen. Paarse morgenster: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 6 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 6 juni 2013 Vraagje..Op de moestuinFD 2012 heb ik van Dennis een jostabes gehad..die groeit ondertussen flink door. Er zitten geen bloemen in, duurt dat enkele jaren bij de jostabes? De plant is al hoger dan mijn flinke witte aalbes. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 7 juni 2013 Share Geplaatst: 7 juni 2013 Vreemd. Nee, op zich zou de Josta ook gewoon dit jaar bloemen hebben moeten maken hoor. Wil je eens voor me kijken naar die struik. Zijn het vooral veel snelgegroeide vertikale takken ? Heel hard gegroeid vorig jaar ? ( Josta's groeien heel hard ) Maar extra hard dus ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 7 juni 2013 Kan je het zo een beetje zien? Vorig jaar was het een eenstammig struikje..toen groeide ie al heel hard..dit jaar flinke einden erbij! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 7 juni 2013 Share Geplaatst: 7 juni 2013 Ja. Duidelijk. Daar gebeurd dus inderdaad wat ik al verwachtte. Op zich zou die oudere tak in het centrum de potentie moeten hebben om vrucht te dragen. Maar omdat ie helemaal vertikaal is deed ie dat nog niet. Nu maakt ie zijtakken ( meer schuin horizontaal ) en zal de struik daar volgend jaar op bloeien. Maar. Dan moet je m daartoe wel enigszins stimuleren. 1/3 deel laat je nú ongemoeid. 1/3e deel snoei je in tot op 3 bladknoppen vanaf de hoofdstam ( die donkergroene in het midden ) 1/3e deel zou ik helemaal verwijderen.Dan maakt de struik nieuw schot en groeit door op de takken die ongesnoeid zijn gebleven nu. Over 2 weken herhaal je hetzelfde, maar nu niet meer helemaal wegsnoeien, maar toppen. Toppen de scheuten die je nu met rust laat. Ook die snoei je dan terug op 3 bladknopen. De takken die je nu getopt hebt, zijn dan al weer aan het uitlopen met nieuw schot. dat laat je even gaan maar ga je ook weer toppen 2 weken later ofzo. Echt helemaal nieuw schot onderaan de struik ( de struik wil zijn energie kwijt ) die zal ontstaan snoei je weg dit jaar. Volgend jaar kan dat de vervangende groei zijn voor wat jaren later. Wat je doet is de zomergroei remmen. Je dwingt de struik tot vormen van bloemknoppen op het korte hout wat je over hebt.In de winter alles snoeien op 3 - 4 of 5 ogen. Je hebt dan de oudste tak over met veel zijtakjes. Op die zijtakjes gaat ie bloeien. en ook weer groeien. En herhaalt zich het hele proces. Je kan deze struik ook gewoon helemaal laten gaan. Wordt erg groot en vooral breed, en gaat dan toch wel vanzelf bloeien hoor. Is het niet gelijk volgend jaar heel veel , dan wel meer het jaar erop enz. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 7 juni 2013 OK Bit redelijk duidelijk. Morgen de laptop mee naar buiten.het is de bedoeling dat ik die 1/3e verdeel rond de hoogtes (groeihoogte) van de uitlopers tegen de stam? En die middentak dan, ook snoeien cq toppen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 7 juni 2013 Share Geplaatst: 7 juni 2013 Met de 1/3e bedoel ik dus. : 1/3e deel van alle zijtakken. 1/3e deel geheel wegnemen. 1/3e insnoeien op 3e knop, 1/3e deel even zo laten ( groeit ie op door ) De middentak kan je nu even zo laten, en rond de langste dag toppen bv. gaat ie wel weer verder, maar remt hem dus even af., kan je ook swinters doen. het totaal in 3 jaar tijd tot 2m - 2.20 laten groeien , eventueel stok er naast en aanbinden. Zijtakken kweken dus ( met die takken die je nu en straks op 3 knopen snoeit en in de winter weer teugsnoeit op 3-4-5 knoppen , net wat je wil. De 1e 2 bladknoppen kunnen nu gaan bloeien in het volgend voorjaar. Maakt de struik op de ingesnoeide takken ( op 3 knopen ) nu straks meer schot, dus: lopen alle 3 de knopen uit met nieuwe takjes ( dat zou kunnen ) ga je ook die weer toppen Het hele getop ( getob ) kan je volhouden tot zeg ong half juli. Daarna is de groei er wel zo'n beetje uit ( weersafhankelijk ook wel een beetje, als het veeel regent groeit het langer door ( of hittegolf en daarna weer regen )) Maar je snoeit toch weer in de winter. Het komt echt niet zo heel nauw. Het gaat er in het algemeen om , dat je de ongeremde groei wat afremt, en de bloei stimuleert. Moet de struik wel zon krijgen ook. Niet echt veel mesten hoor ! Josta's kunnen goed zonder mest. Wel gezonde koele bodem creeëren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 7 juni 2013 Mijn vraag over die eenderden moet je zien als een vraag van iemand die geen bal snapt van snoeien ( ik moet eenderde van alle takken weghalen..mogen/moeten die allemaal aan de onderkant zitten, of aan de ovenkant? of moet ik het verdelen..ik denk het te snappen hoor.... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.