Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

MoestuinFD 2013 planten: hoe nu verder?

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Aardamandel lijkt op gras, maar is wel iets breder. Het zou wel wat vroeg zijn, maar het is raar weer...

Ha, ha, was echt een grassprietje... staat nu buiten in volle grond. Je zegt dat het nu vroeg zou zijn, dus misschien komt er nog wat naar boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Taro nu.

Staat behoorlijk stil. Zit al een tijd een scheut naast de nu grotere te duwen, maar wil niet doorzetten. Vanmiddag zag ik een 3e puntje.

Van het weekend nog een maatje groter denk ik ompotten, de wortels komen er al weer onderuit.

Moet ik dit ding gaan mesten ?

dscn467923861369855810.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De egyptische ui van Jet staat er nu bij mij zo bij. Kan iemand mij vertellen wanneer ik de kop uit elkaar haal om de broedbolletjes te poten , wat daar het geschiktste moment voor is ?

dscn468871661370273983.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal ze er af zodra het groen is verwelkt. De stengel onder die uitjes ziet er dan ook niet zo mooi meer uit, en de stengeltjes OP de uitjes zijn verdort. De uitjes laten dan ook heel makkelijk los.

Ik druk ze dan in een pot met zeiknatte potgrond, en geef daarna geen water meer. Tenzij het heel droog is natuurlijk, maar ik zet de pot sowieso uit de zon. Ze zullen al heel snel weer uitlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu twee grote potten. Heb jij ze in de volle grond of in pot? In een pot ( waar ze al enkele jaren inzitten en die geen voeding krijgt) doen ze het prima..de andere pot is van vorig jaar en staat teveel in de schaduw denk ik, die bloemstengels zijn ronduit langgerekt...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had van Ezeltjuh Dahlia-pluggen gehad. Vroeg me al af of dat echte Dahlia's waren , of van die mini-balkon-dingen.

Dit zijn ze dus dscn469882081370378863.JPG

Héél erg mini. Maar wél een mooie kleur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje..Op de moestuinFD 2012 heb ik van Dennis een jostabes gehad..die groeit ondertussen flink door. Er zitten geen bloemen in, duurt dat enkele jaren bij de jostabes? De plant is al hoger dan mijn flinke witte aalbes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd. Nee, op zich zou de Josta ook gewoon dit jaar bloemen hebben moeten maken hoor.

Wil je eens voor me kijken naar die struik. Zijn het vooral veel snelgegroeide vertikale takken ? Heel hard gegroeid vorig jaar ? ( Josta's groeien heel hard ) Maar extra hard dus ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Duidelijk. Daar gebeurd dus inderdaad wat ik al verwachtte. Op zich zou die oudere tak in het centrum de potentie moeten hebben om vrucht te dragen. Maar omdat ie helemaal vertikaal is deed ie dat nog niet. Nu maakt ie zijtakken ( meer schuin horizontaal ) en zal de struik daar volgend jaar op bloeien.

Maar. Dan moet je m daartoe wel enigszins stimuleren. 1/3 deel laat je nú ongemoeid. 1/3e deel snoei je in tot op 3 bladknoppen vanaf de hoofdstam ( die donkergroene in het midden ) 1/3e deel zou ik helemaal verwijderen.

Dan maakt de struik nieuw schot en groeit door op de takken die ongesnoeid zijn gebleven nu. Over 2 weken herhaal je hetzelfde, maar nu niet meer helemaal wegsnoeien, maar toppen. Toppen de scheuten die je nu met rust laat. Ook die snoei je dan terug op 3 bladknopen. De takken die je nu getopt hebt, zijn dan al weer aan het uitlopen met nieuw schot. dat laat je even gaan maar ga je ook weer toppen 2 weken later ofzo.

Echt helemaal nieuw schot onderaan de struik ( de struik wil zijn energie kwijt ) die zal ontstaan snoei je weg dit jaar. Volgend jaar kan dat de vervangende groei zijn voor wat jaren later.

Wat je doet is de zomergroei remmen. Je dwingt de struik tot vormen van bloemknoppen op het korte hout wat je over hebt.

In de winter alles snoeien op 3 - 4 of 5 ogen. Je hebt dan de oudste tak over met veel zijtakjes. Op die zijtakjes gaat ie bloeien. en ook weer groeien. En herhaalt zich het hele proces.

Je kan deze struik ook gewoon helemaal laten gaan. Wordt erg groot en vooral breed, en gaat dan toch wel vanzelf bloeien hoor. Is het niet gelijk volgend jaar heel veel , dan wel meer het jaar erop enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK Bit redelijk duidelijk. Morgen de laptop mee naar buiten.

het is de bedoeling dat ik die 1/3e verdeel rond de hoogtes (groeihoogte) van de uitlopers tegen de stam? En die middentak dan, ook snoeien cq toppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de 1/3e bedoel ik dus. : 1/3e deel van alle zijtakken. 1/3e deel geheel wegnemen. 1/3e insnoeien op 3e knop, 1/3e deel even zo laten ( groeit ie op door )

De middentak kan je nu even zo laten, en rond de langste dag toppen bv. gaat ie wel weer verder, maar remt hem dus even af., kan je ook swinters doen. het totaal in 3 jaar tijd tot 2m - 2.20 laten groeien , eventueel stok er naast en aanbinden. Zijtakken kweken dus ( met die takken die je nu en straks op 3 knopen snoeit en in de winter weer teugsnoeit op 3-4-5 knoppen , net wat je wil. De 1e 2 bladknoppen kunnen nu gaan bloeien in het volgend voorjaar.

Maakt de struik op de ingesnoeide takken ( op 3 knopen ) nu straks meer schot, dus: lopen alle 3 de knopen uit met nieuwe takjes ( dat zou kunnen ) ga je ook die weer toppen

Het hele getop ( getob ) kan je volhouden tot zeg ong half juli. Daarna is de groei er wel zo'n beetje uit ( weersafhankelijk ook wel een beetje, als het veeel regent groeit het langer door ( of hittegolf en daarna weer regen )) Maar je snoeit toch weer in de winter.

Het komt echt niet zo heel nauw. Het gaat er in het algemeen om , dat je de ongeremde groei wat afremt, en de bloei stimuleert. Moet de struik wel zon krijgen ook. Niet echt veel mesten hoor ! Josta's kunnen goed zonder mest. Wel gezonde koele bodem creeëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag over die eenderden moet je zien als een vraag van iemand die geen bal snapt van snoeien ( ik moet eenderde van alle takken weghalen..mogen/moeten die allemaal aan de onderkant zitten, of aan de ovenkant? of moet ik het verdelen..ik denk het te snappen hoor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...