't Roetstekkie 10 Geplaatst: 24 maart 2013 Share Geplaatst: 24 maart 2013 Hoi Allemaal,Als voorbereiding op mijn (hopelijk goede) oogst komend jaar, ben ik wat aan het proberen met wecken. Gister een stel cakejes geweckt, ging goed en was leuk Maar, het schoonmaken van die weckpotten is een heel proces, en ik snap niet waarom het zo moet..- eerst goed afwassen- dan de potten, ringen en deksels 5 minuten laten koken in water met soda- dan met kraanwater afwassen om de soda eraf te spoelen- op een schone theedoek leggen- potten vullen, etc.Dat je goed en schoon moet werken, snap ik helemaal.Maar de toegevoegde waarde van het koken van de potten, om ze vervolgens weer gewoon onder de kraan te houden en op een theedoek te leggen (die nooit steriel is), zie ik niet. Maar ze hebben er vast goed over nagedacht, heeft iemand een idee waarom het zo moet? Alvast bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 25 maart 2013 Share Geplaatst: 25 maart 2013 Ik kook ze niet in soda? Ik maak de potten goed schoon met sop en heet water (je zou dan ook soda kunnen gebruiken?). Dan spoel ik ze even snel af (zodat er geen schuim mee komt), en doe ik ze in een grote pan met water. Dan kook ik ze, en zet ik ze op de kop op een theedoek. De ringen laat ik in de pan met water, en dan vul ik de potten en sluit ik ze en weck ik ze. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 25 maart 2013 Share Geplaatst: 25 maart 2013 Ik doe t ook zoals Jorieke en hier gaat dat ook prima. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Theepot Geplaatst: 25 maart 2013 Share Geplaatst: 25 maart 2013 Ik doe alleen de deksels en de ringen uitkoken in soda en als je uitgekookt zijn spoel ik ze in de pan af met warm water zodat de soda eraf is. Maar verder laat ik die onder water staan tot ik ze ga gebruiken. De potten kook ik uit met heet water. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
't Roetstekkie 10 Geplaatst: 25 maart 2013 Auteur Share Geplaatst: 25 maart 2013 Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht dat ik het koken met soda uit het weck-boekje had, maar ik heb het van weckenonline. De methode van Jorieke lijkt me inderdaad ook het meest logisch. Voor dingen die je alleen inmaakt en niet weckt, moet alles dus voorgekookt worden. Nog meteen even een ander vraagje; ik heb een nieuwe thermometer (in een grote weckpan voor het gasfornuis). Maar, als de thermometer 100 aangeeft, borrelt het water niet! Klopt dat wel? Of is mijn thermometer kapot? Zelfs tot 107 graden borrelt het niet. Het dampt trouwens wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 26 maart 2013 Share Geplaatst: 26 maart 2013 Ik doe het weer anders gewoon afwassen .drogen.Dan in de oven bij 125 graden 10 min en klaar is kees.zo doe ik het ook met jampotten.De wekringen doe ik in gekookt water (meteen).ik haal de wekring eruit als ik die moet gebruiken. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vnss Geplaatst: 2 april 2013 Share Geplaatst: 2 april 2013 Ik was de potten in de afwasmachine en zet ze een half uur op 100C in de oven. Deksels en ringen doe ik in de microgolfsterilisator (normaal voor papflessen) 4min op volle kracht en haal ik er pas uit als ik ze nodig heb. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 2 april 2013 Share Geplaatst: 2 april 2013 ... Maar, als de thermometer 100 aangeeft, borrelt het water niet! Klopt dat wel? Of is mijn thermometer kapot? Zelfs tot 107 graden borrelt het niet. Het dampt trouwens wel.Dat kan wel kloppen. Als er soda (of zout, of suiker,, of zeep oid) in water zit gaat het kookpunt omhoog (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpuntsverhoging). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
yvan_be Geplaatst: 2 mei 2013 Share Geplaatst: 2 mei 2013 Dat is gewoon gebaseerd op het feit dat leidingwater een laag kiemgetal heeft (weinig microben bevat, dus) en (vooral!) geen sporenvormers bevat. Een goed gewassen en gestreken theedoek is vrijwel kiemvrij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Danuta Geplaatst: 2 mei 2013 Share Geplaatst: 2 mei 2013 @ Roetstekkie Is je Thermometer een digitale, zo ja staat hij wel op het meten van Celcius? Is de batterij wel vol. Anders zou ik zeggen dattie kapot is. Test je thermometer in een klein pannetje water dat je aan de kook brengt. Water zonder toevoegingen kookt als zich belletjes op de bodem beginnen te vormen en deze loslaten en de damp afgeven aan de omgeving en is onder normale omstandigheden ongeveer 100 ˚ of 212 Fahrenheit van invloed kunnen zijn vervuilingen (suiker, zout etc) grote luchtdruk verschillen en hoogte... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.