Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweek technieken

Stan

Aanbevolen berichten

Ik heb er eigenlijk nog niet aangedacht een apekop te gaan telen Ik kan je echter wel zeggen dat beuk zeer goed is(komen ze in de natuur het meeste op voor) voor pruikzwammen en dat je bij b.v. groene takken : http://www.groenetakken.nl/zelfenten.html pluggen kan kopen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste wel met een deksel. Luchten is niet het belangrijkste en geeft als je geen filter gebruikt enkel risico op besmetting(allerlei schimmelsporen en bacterieleven zit in de lucht). Dus een gripzakje, pot of plasticbakje kan je zonder problemen gebruiken(gripzakjes die nieuw zijn zijn ook nog eens redelijk steriel).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik was vorig weekend in een goede koopbui en heb deze kit aangeschaft.

mccgg9.jpg

Mijn vraag, kan ik dit gebruiken om meer broed aan te maken? Ik zal het zakje dan moeten opensnijden. Ik heb nog een beetje champignoncompost van de 5m³ dat ik had. Deze is afkomstig van een paddestoelkwekerij en verhit zodat alle sporen verdwenen zijn om te gebruiken in de tuin.

Zou ik dit mengsel terug kunnen gebruiken om broed te maken?

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je kan de campignoncompost nog gebruiken voor oesterzwammenteelt(wat verse strocompost of houtsnippers erbij doen/doormengen voor wat extra voeding(Oesterzwammen doen het bijna overal wel op waar andere paddenstoelen op hebben mogen groeien )). Ik zou zelf de kit laten pinnen en dan van de paddenstoelen een kloon maken.

Als je de kit gaat gebruiken voor broed dan het beste een hele zijkant weg snijden om broed van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gisteren een koningsoesterzwam gekocht in de supermarkt en heb deze vandaag gekloond.

de steel van de koningsoesterzwam:

paddestoel-02545441419343862.JPG

het karton:

paddestoel-02617951419343952.JPG

en hier zit het in de 2 potjes:

paddestoel-02968541419343988.JPG

paddestoel-03127281419344000.JPG

hoelang duurt het bij de koningsoesterzwam tot het karton volgroeid is?

groetjes,

noedel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik weet niet of ik het juiste topic gebruik, maar ik heb vanmiddag een stam van een els (ca. 70 cm lang en ca. 20 cm diameter) voorzien van deuvelbroed (shiitake). Het is voor mij de eerste keer dat ik met paddestoelenbroed aan de gang ga (ik ben geheel onbekend op dit terrein).

Het broed had ik een paar weken geleden aangeschaft (bij Groenetakken). De stam is ook enkele weken geleden van een omgezaagde boom afgekomen. Vanmiddag dus de gaten geboord met een 10 mm boor. Ik heb de stam rondom in 6 lijnen geënt en 4 deuvels per lijn (over de lengte van de stam dus). Ook heb ik in beide kopse kanten van de stam een deuvel geslagen. Hieronder een paar foto's ter lering en vermaak

Purmerend-20150102-0144651801420232958.jpg

Purmerend-20150102-0144730871420232975.jpg

Purmerend-20150102-0144828791420232985.jpg

Purmerend-20150102-0144964771420232995.jpg

Purmerend-20150102-0144565551420233006.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Konings oesterzwam zal tussen de 3 dagen en 14 nodig hebben om het karton te volgroeien.

De shii take zal je wat meer moeite voor moeten doen(lastiger te klonen).

Da's vreemd. Shii take kloont bij mij erg makkelijk. Ik gebruikte eerst eiken zaagsel wat op zich goed gaat maar omdat het wat ouder hout was kwam er wel makkelijker een groene schimmel op. Nu kloon ik op beuken snippers uit de dierenwinkel. De snippers licht vochtig maken, in een zip zakje doen en wat plakjes Shii take er tussen leggen. Wel wat warmer wegzetten in een dichte doos bij de boiler of cv ketel. Temperatuur 20-25 graden is dan ideaal. Vreemde schimmels heb ik nog niet gezien en het mycelium groeit als kool. Ehhh, Shii take bedoel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat kweeksetje gele oesterzwam ging het goed tot de lucht te droog werd door de kachel. Heb er niet meer op gelet maar ze ik heb ze nu in de berging gezet waar het koeler en vochtiger is.

Stan, ik kan via het werk aan koffiedik geraken (ongeveer 15kg per week). Wat kan ik hier op kweken buiten de gewone witte paddestoel? Puur koffiedik zou het basisbestanddeel zijn en misschien aangelegd met stro of iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb vandaag enkele foto's genomen van de koningsoesterzwam die ik 23 december kloonde.

de groei was in het begin heel traag, maar na 20 dagen groeit het als kool.

is dit bijna volgroeid? en hoelang moet ik nog wachten om het op vogelzaad over te zetten?

DSCN488764021421486863.JPG

DSCN488551351421486850.JPG

DSCN488398791421486823.JPG

DSCN488237341421486805.JPG

DSCN487946141421486791.JPG

DSCN487738441421486776.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag koffiedrap in een ontsmette emmer gedaan en een kweekset (gele oesterzwam) in 3 verdeeld om te vermengen (in lagen).

De onderste laag is koffie

2wn3azl.jpg

Daarna 1/3 van de kweekset op de eerste laag

30huiac.jpg

Laatste laag (3)

14e5d9j.jpg

Daarna heb ik alles besproeid met gekookt en afgekookt water en een plastiek folie + aluminium papier op geplaatst m het vocht zijn werk te doen.

Iemand die weet wat dit is? Lijkt wel een paddestoel die, wanneer rijp, een stofwolk aan sporen verspreidt bij het drukken er op.

16jh8vp.jpg

k9icmf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje over die koffiedrap en koffieprut ik dacht dat het overschot was na het koffiezetten,dus hetgeen dat overblijft.Maar als ik de derde foto bekijk ziet het eruit of het verse gemalen koffie is.Of heb ik het mis?

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...