Stan Geplaatst: 10 november 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 november 2013 (aangepast) De maatpluggen ? ik gebruik 80mm. Maar of je nu 40mm of 80mm gebruikt maakt voor de paddenstoel niet veel uit hoor. Kijk dus even bij je boortjes welke maat je hebt en koop daar pluggen voor. Ik zet met een watervastestift een streep op de boor om te zien of de plug gaat passen wat betreft de diepte. Daar zijn ook opzet stukkjes voor je boortjes voor te koop.Zoals Limoncello hier over opmerkt is het Ø4 en Ø8 i.p.v. 40mm en-of 80mm 10 november 2013 aangepast door Gast Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Limoncello Geplaatst: 10 november 2013 Share Geplaatst: 10 november 2013 Je bedoelt waarschijnlijk Ø8 x 40mm ? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 10 november 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 november 2013 Ja, die bedoelde ik. Ik met mijn 80mm Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Moefke Geplaatst: 26 november 2013 Share Geplaatst: 26 november 2013 Chapeau Stan voor je topic! Veel is me ondertussen duidelijker geworden. Maar toch nog wat vragen. Ik wil namelijk champignons gaan kweken thuis uit een sporen print van de supermarkt. Is dit mogelijk ? Kan ik als ik een sporenprint gemaakt heb met alu-folie deze gewoon onder gekookt stro mengen? Of moet ik hier ook zo een smurrie (ofzo iets) van maken ? Uit wat bestaat juist de dekaarde bij de champignon kweek? En als laatste vraag dekaarde stomen hoe doe je dat ? Gr.Moefke Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 26 november 2013 Share Geplaatst: 26 november 2013 Ik heb ook een vraag Stan..Hier groeien nu de duinvoetjes de pluggen in..hoe lang moet ik die nog warm laten liggen? Of kan het de koelkast in zodra de pluggen met een wit waas zijn overdekt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 26 november 2013 Auteur Share Geplaatst: 26 november 2013 @Moefke, je kan idd een sporenprint maken maar, wat ook heel erg goed gaat is de champignons die open-staan wassen. Neem een laag water van rond de 100ml en was/spoel de champignons een voor een (laat het hoed je vol met water lopen en giet het water er weer uit, 2 a 3 keer per champignon herhalen). Doe in een schone pot met deksel een theelepel honing of suiker en begiet met een beetje kokend heet water, goed roeren of schudden en laten afkoelen tot lauw-warm.?( dat je het zelf goed kan blijven vast houden). Dan het was-water bij het honing/suikermengsel en 2 tot 3 dagen bij 15 tot 20 graden laten kiemen en het mag gewoon in het licht staan. Je ziet dan na 2 a 3 dagen als je voorzichtig met de pot schud een wolkje/fluim in de pot. Dan koud zetten(koelkast) of gebruiken door over je substraat(voedingsbodem) te gieten.De deklaag mag gewoon potgrond e.d. zijn je kan kalk door je stro doen maar, ik doe het al jaren niet meer. Je grond kan je in een vergiet doen en dan in/boven een pan met water stomen.(of een stoommandje gebruiken).Hier kan je ook nog even kijken voor de champignons : champignons-t11358.html @Jet, als er een witte waas op komt idd in de koelkast gaan bewaren en dan zijn ze minimaal 3 maanden goed te houden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Moefke Geplaatst: 26 november 2013 Share Geplaatst: 26 november 2013 Bedankt voor het snelle antwoord Stan. Super. Ik ga er morgen meteen aan beginnen. Ik zal wat foto's nemen en er een apparte topic over maken . Thx Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 26 november 2013 Share Geplaatst: 26 november 2013 OK ze gaan dan snel de koelkast in Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 27 november 2013 Share Geplaatst: 27 november 2013 Toch even laten zien: wat denk je Stan..de koelkast in? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 27 november 2013 Auteur Share Geplaatst: 27 november 2013 Jet, ik zou de pluggen in een zakje in de koelkast doen en het bakje of van nieuwe deuvels voorzien of met houtsnip, karton of stro vullen en laten doorgroeien en dan een oogst van af zien te halen(er zit veel groeikracht in te zien op de foto). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 27 november 2013 Share Geplaatst: 27 november 2013 OK dat ga ik doen, dank je wel... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 2 december 2013 Share Geplaatst: 2 december 2013 Pluggen zijn in de koelkast in afwachting van het eikenhout wat we in januari gaan kappen. Het doorgegroeide karton in beukensnippers, dat ik eerst heb overgoten met kokend water. Na afdruip en -koeling het karton erin, afgedekt met plastic, warm en donker weggezet. Zouden er gaatjes in het plastic moeten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 2 december 2013 Auteur Share Geplaatst: 2 december 2013 Nee, je hoeft geen gaatjes te maken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 2 december 2013 Share Geplaatst: 2 december 2013 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 23 december 2013 Share Geplaatst: 23 december 2013 ok, vanavond stammetjes geënt. Het is helaas niet gelukt om de uiteinden van de pluggen overal exact gelijk te krijgen met de stam - moet ik daar nu wel of niet gesmolten was over doen? Meen dat ik dat ergens heb gelezen, maar in de handleiding die ik vandaag te pakken had stond dat niet in. De stammetjes liggen nu lekker buiten nat te regenen. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 23 december 2013 Auteur Share Geplaatst: 23 december 2013 Het afdekken kan hoeft niet(voordeel = het blijft er vochtiger). Het is meer dat je gewenste schimmel z'n voorsprong kan behouden en niet zo snel last krijgt van concurentie. Ik heb hier heel veel last van pissenbedden die gelijk van de pluggen gaan snoepen en doe het dus wel. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 23 december 2013 Share Geplaatst: 23 december 2013 Ah, dat verduidelijkt het. Dank je. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 23 december 2013 Share Geplaatst: 23 december 2013 Ik heb een week of 2 geleden de duinvoetpluggen in een stammetje geslagen en vanwege de kou (het vroor best wel) maar in de douche gezet. Zo douchen we gezellig naast het stammetje Nu begint de hele stam al aardig wittig uit te slaan, ik ben benieuwd of dit de duinvoet is of een andere spannende schimmel. Zal ik de stam tot het voorjaar binnen laten staan? De duinvoet wil toch wel een temp van 16 graden om te ontwikkelen, of toch nu (het vriest nu ff niet meer maar er komt wel weer vorst aan) in de tuin zetten en zijn gang laten gaan? Nadeel van de tuin is dat het hier al weken niet meer regent dus dat ik dan moet sproeien af en toe denk ik. Stan, kan ik ook de enokitake op de gebruikelijke manier kweken? Dus voetjes eraf in karton etc… dan pluggen in wilgenhout? Hier groeit hij op ons stookhout wat al enige tijd in het bos lag, maar ik wil er best wel meer van hebben. Of zou het al werken als ik tegen een stammetje met zwammen een ander stammetje aanleg, wat blaadjes erover etc, stapt hij dan over denk je? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 23 december 2013 Auteur Share Geplaatst: 23 december 2013 Piroska, wat betreft de duinvoet, idd of binnen of redelijk tot goed beschut buiten.(maar, ik zou ze zelf ook in jou geval wel binnen laten denk ik zo ingeval van boven nul naar gelijk onder nul) De Fluweelpoot kan je idd laten over lopen. je moet dan wel even een wondje maken waar de fluweelpoot kan over lopen en vaak komt er mycelium groei op de paddenstoel zelf afhankelijk van de buiten temperatuur. als je de hoedjes/steeltjes dan tegen de wonden aanlegt komt het goed. En ook klonen gaat heel goed. Hou a.u.b. de kloon wel goed in de gaten en haal het steeltje weg als het karton goed is besmet om contaminatie (besmetting met groene schimmel te voorkomen). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 24 december 2013 Share Geplaatst: 24 december 2013 Ik laat het stammetje deze winter wel in de badkamer staan. Over het fluwelpootje, ik ga dan denk ik alletwee proberen, dus een stammetje ernaast in het bos, beetje beschadigen enzo…. EN gewoon de gebruikelijke kweektechniek, leuk! Spannend! Ik laat wel horen hoe het afloopt, dankje. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 25 februari 2014 Share Geplaatst: 25 februari 2014 Heb ik met de laatste MTFD een aantal pluggen van Stan meegekregen. Die heb ik toen in geboorde gaatjes in een blokje hout hout gestoken. In de koude kas gelegd, in de schaduw, redelijk vochtig.Vanmorgen een paar foto's gemaakt.Gaat dit goed / nog wat worden ? Ik heb geduld hoor. Gaat het straks gewoon met het voorjaar mee, en wanneer kan ik iets zichtbaars verwachten ?Helaas weet ik het soortje niet meer, maar geeft niet hoor. Het was een makkelijke en een lekkere. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 25 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 25 februari 2014 @Bit je het gaat goed met je blok. Ik had al eens aangegeven dat de deuvels er eigenlijk in zijn geheel in moesten maar, het is niet anders. Tegen de zomer of pas volgendjaar(2015) kan je wat verwachten(of eerder op de uitgestoken stukjes van de deuvels). Je hebt iig Oesterzwammen. Ik zie ook het mycelium nog op de deuvels zitten en vandaar dat ik je kan verzekeren dat Het goed gaat. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 3 april 2014 Share Geplaatst: 3 april 2014 (aangepast) @Stan ik heb div paddestoelen gekocht.Kan ik daar iets mee doen voor 4 mei?Het zijn oesterzwam=brown beech mushroom=golden enoki=akkerrpaddestoel anijchampigon.Net gekocht bij Makro en Sligro. Ben benieuwd. 4 april 2014 aangepast door Gast Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 3 april 2014 Auteur Share Geplaatst: 3 april 2014 @Thea, op de akker-champignon na(tenzij met het kontje) bruikbaar. In dit topic leg ik dat wat uit. Dus als je het hebt gelezen en je komt er niet uit ! Geef dan een brul. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 3 april 2014 Share Geplaatst: 3 april 2014 akker-champignon na(tenzij met het kontje) bruikbaar.Zonder voetje.wel steeltje en hoedje. brown beech mushroom=golden enoki deze staan volgens mij in zaagsel plakje. Geef je hier na uitleg of heb je al uitleg gegeven in deze topit? Het is allemaal nieuw voor me. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.