Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweek technieken

Stan

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...

06082013357612451375824362.jpg

Linksboven Konings oesterzwam. rechtsboven roze oesterzwam.

Linksonder 2 jaar oude kartonbaal grijze oesterzwam. Rechts onder beukensnippers met stukjes van de baal linksonder.

De zadelzwam klonen is niet gelukt door de warmte is deze vergaan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te laten zien hoe je de pluggen kan gebruiken om b.v. weer nieuw broed of start materiaal te maken hier weer twee foto's.

22062013343873901375979716.jpg

Boven is de bak voor de MTFD-pluggen(foto's van 8-8-13). En hier onder het geribbelde gedeelte van karton waar dan 8 van de MTFD-pluggen bij liggen om het karton weer met mycelium te laten doorgroeien voor een volgend gebruik of om ook mee te nemen naar de MTFD.

08082013358435511375979967.jpg

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even een up-date van de roze oesterzwam(80 pluggen) en eryngii( op karton met beukensnippers) van 4 dagen geleden. ook deze roze pluggen zijn voor de MTFD.

10082013359490081376157820.jpg

De eryngii moet ik nog gaan gebruiken om pluggen van te maken.

10082013359166151376157828.jpg

Nu nog wat gele oesterzwam klonen om ook daar wat pluggen voor de MTFD van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En update van de Eryngii op de foto van vorige update.

13082013361982671376414435.jpg

Een foto van stukjes gele oesterzwamsteeltjes op karton op deze foto zie je heel goed de draden (het mycelium ziet er uit als wolligpluis) het karton overnemen.

Je ziet op de foto mycelium dat enkele kanten en wat alle kanten opgroeit. Dat laaste is het beste en zou je weer op een nieuw stuk karton kunnen zetten om een hoge kwaliteit mycelium te verkrijgen.

13082013361443991376414674.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stan, kan niet goed opmaken wat je juist met je doorgroeid karton doet.

Normaal gaat dit toch in een bokaal gesteriliseerd vogelzaad?

Of doe jij je stukjes doorgroeid karton meteen bij stro-beuksnippers-drevels?

Nu dat ik voorlopig geen tuin meer heb ga ik me terug bezig houden met oesterzwammen enzo......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Borsalino, ik doe voor anderen vaak wel het karton op vogelvoer maar, zelf gebruik ik het ook wel om meteen bij stro-beuksnippers-drevels te doen en soms laat ik het op karton met gebruikte munt doorgroeien. Ik zet ook vaak het stukje van het mycelium met de beste doorgroeiing in alle richtingen over op agar met honing. Het recept staat eerder in dit draadje. En ik heb ook een aantal bakjes en zakken met de zwammen op puur karton. Deze op karton geven iets kleinere paddenstoelen maar, zijn wel voorspelbaarder met het fruiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier weer even een update van de gele oesterzwam op karton(foto van hierboven) 3 dagen verder. Ik plaats deze foto's even zodat eenieder die op de MTFD 21 september a.s. de workshop mee doet hier kijken kan om te zien hoe haar/zijn klonen het doen. En dus eventuele afwijkingen snel herkent.

16082013362465701376670005.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een paar echte foto's(nu eens niet met de telefoon geschoten) van Duinvoet 1ste(ook nog niet echt goede belichting) en 2de foto, de roze en gele oesterzwam foto 3 en 4. Het is jammer genoeg niet goed te zien maar de pluggen van de 1ste foto kunnen bijna verpakt worden voor de MTFD. Deze bewaar ik dan in de koelkast en zijn dan na de MTFD nog rond de 8 weken bruikbaar.( bij elkaar rond de 3 maanden houdbaar)

IMGP048379621377020320.JPGIMGP049613071377020327.JPGIMGP049719001377020337.JPGIMGP048660651377020345.JPG

Vooral op de laaste foto van de gele oesterzwam kan je heel mooi zien hoe het mycelium zeer zacht en bijna aaibaar lijkt. En mogenlijk is het iemand al opgevallen dat als je naar bak 1 kijkt je zou zeggen dat het gelijk is aan bak 4. De ssort herkennen aan het mycelium met het blotenoog is redelijk kansloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de de blauwplaat stropharia ook wel bietenputzwam op de 1ste foto en de andere is van het klonen van de bietenputzwam. Je ziet op de foto van de kloon het mycelium (pluis) aan de binnen kant van de hoed en op de steel.

23082013367276401377625119.jpgIMG030033471377625135.JPG

En om ook nog eens te laten zien hoe leuk of lucratief een groeizak kan zijn. het zijn shi take op houtmeel de eerste foto is van zaterdag(dag van aankoop) en de 2de foto is van maansdag de laaste 3de en 4de foto zijn van vandaag.

24082013367339561377625293.jpg

26082013367677761377625380.jpg

IMG029243001377625395.JPG

IMG029563681377625412.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu dan even de foto's van de eerste vlucht van de kweekbaal die er nu van af is gesneden en een mooie 900 gram weegt.

Op de eerste foto zit het mandje al vol rond de 400 gram.

29082013368222861377797788.jpg

Op de tweede foto zit alles in een zak.

29082013368612941377797486.jpg

En zo ziet de baal er nu uit. Boven iets uit het midden naar links zie je een grijze zweem. Dat is in het echt wittig en zijn sporen.

29082013368587671377797790.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, nu heb ik dus erg veel Shiitake en ben dus gelijk wat sporenprints gaan maken waar ik er drie van mee ga nemen naar de komende MTFD. Geedee wil er alvast van hebben en wil graag weten wat er mee kan. En of ze e.e.a nog moet gaan voorbehandelen ? Ik ga nu dus de kweektechnieken met gebruik van sporen opstarten en niet het maken van een sporenprint. Wel plaats ik er een foto van maar, ik krijg deze niet goed scherp(als ik een mooiere heb vervang ik de hier onder getoonde) Je ziet de grijs/witte rand onder de hoed van de Shiitake en dat zijn dus de sporen.(kleur kan bij verschillende soorten paddenstoelen anders zijn)

IMG031442881377886576.JPG

Deze prints zijn enkele maanden tot rond een jaar goed te bewaren in een gripzakje in de koelkast. Je kan ze verwerken door het maken van een sporenslurry op substraat. Dit substraat kan vogelvoer zijn maar ook houtsnippers, houtmeel of houtdeuvels. De slurry is niets anders dan water met wat honing en gist dat als voeding voor de sporen dient. Je moet dat in een potje liefst niet te groot( maatje eenpersoons groente of babyvoeding) Op een potje water, formaat zo juist aangegeven, gaat een theelepel honing,halve theelepel gist(droge korrels). Bij dit potje moet je vier gaatjes in de hoeken van het dekseltje maken(foto plaats ik later) en in een snelkook- of weckpan 15 tot 30 minten koken.Dit kan ook met een gewone pan maar dan moet je drie dagen achtereen koken. Dag 1, 15 min, dag 2, 15 min en dag 3, 30 min. en dan na het afkoelen de sporen erbij doen(het afplakken pas bij dag 3). Als het potje uit de pan komt plak je de gaatjes af met plakband om geen andere schimmels e.d. (contaminatie) bij je sporenslurry te krijgen.Als de vloeistof weer lauw(20 graden) tot vrij koel is doe je de sporen in het potje en sluit de deksel. Laat dit twee a drie dagen staan en zet in de koelkast als je draden ziet verschijnen in het potje. Dit horen je uitgroeiende sporen te zijn. Deze sporendraaden(slurry) moet je met injectienaalden uit de potjes halen en injecteren in wat je er maar mee wilt laten kolonialiseren. En let op dit moet beter wel steriel gebeuren en niet net als bij het klonen dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt hoe je er me omgaat betreft besmetting daar materiaal dat je gaat gebruiken bij klonen vaak zelf al niet steriel is. Het beste dus in een schone ruimte verwerken. Daar zal ik binnen kort e.e.a. over uitleggen en kijken of ik even een echte camera kan lenen voor goed duidelijke foto's.

Maar goed dit is veel werk en best lastig dus wat kan er je er mee doen wat erg simpel is om te doen ? Je kunt de sporenprint in een steriele omgeving delen en in een stukje kartonrollen dat je ongeveer net zo dik maat als een houtdeuvel en dan net als de houtdeuvels behandelen. Alleen zorg bij het gebruik van sporen als plug er wel voor dat je de gaten dan met wat kaarsvet afdicht en houdt je houtstam wel goed vochtig om de sporen te kunnen laten ontwikkelen. Je kan ook het potje met slurry over een baal stro gieten en het op deze wijze zijn gast heer/vrouw te kolonialiseren.

Ik zal ook hier binnen kort wat meer uitleg en foto's plaatsen.

Ik wil ook nog even een update geven van de groei van het mycelium van de bietenputzwam/blauwplaat stropharia. Op de foto(deze is bewust donker om het mycelium niet te veel te verstoren met licht) zie je een rode en twee groene cirkels. De groene zijn de groei die is gewenst en in de rode zie je dat er jammer genoeg foute schimmels proberen het substraat en de steel van de zwam over te nemen. De oplossing is dam of je zet je gewenste schimmels over op een nieuw substraat of je haalt het stuk paddenstoel weg en laat enkel het mycelium zitten. Als je de steel weg haalt is er een iets grotere kans dat het dan fout kan gaan maar het kan ook zijn als je het mycelium over zet dat het niet meer wil groeien.

IMG032040961377888443.JPG

aangepast door Gast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geedee zei :

Heb ik nu goed begrepen dat ik de shitake-sporen-slurry op een baal (gesteriliseerd?)stro kan laten groeien?

Ja dat heb je goed begrepen. Er is echter een klein nadeel aan het Shiitake kweken opstro en dat is dat je wat minder opbrengst krijg in vergelijking met hout. Dus b.v. een zak fijne beukensnippers i.p.v. stro geeft meer. Maar stro kan je weer eenvoudig in je tuin laten composteren/broeien door er slechts water over te gieten. Na enkele dagen tot weken als dat dan uit is gebroeid en er geen stoom meer van het stro afkomt kan je het gebruiken door de sporenslurry er over te gieten. Bij gebruik van snippers, deze beter ingraven en niet los op de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

@Appelvrouw, even 2 voorbeelden van teelt op stam. Foto's van vandaag 1 erg slecht maar wel duidelijk de gewenste schimmel zichtbaar. op de eerste foto(Latijns :Grifola frondosa en in het Nederlands : Eikhaas. In het japans Maitake(dansende vlinders) zie je o.a. in de rode cirkel ongenode gasten die heerlijk snoepen van het mycelium. Beide met eigen gemaakte pluggen(zo moet het hout er dan volgend jaar in Frankrijk ook gaan uitzien ) zoals ik op de MTFD mee geef. Dan enkel gaatjes boren en pluggen er in slaan.

12092013371240411379015044.jpg

12092013371439731379015055.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Dit hele topic zonet nog eens rustig doorgelezen. Hier in H`sum heb ik de deuvels en het sporenprintje in de koelkast liggen, en daar doe ik voorlopig niets mee.

Bakjes met houtsnippers en doorgroei staan in een donkere kast..alleen bij dat ene bakje met foute schimmels moet ik wat uitzoeken.

Je hebt alles mooi in transparante bakken zitten zodat we het goed konden bekijken..kan ik deze bakjes "in de wacht" beter afplakken?

Ik heb op het laatst bij Jorieke nog meegenomen wat er stond.

Ik heb twee doorgroeide bakken..eentje die helemaal vol is met een datum uit februari erop ( shi take steriel beuksnip) en eentje met een 3 cm hoge laag en plakkertje eryngii

Dan twee bakken met houtsnippers een shi take, een eryngii

Dan natuurlijk de zakjes met de duinvoetspoor en de roze oesterzwam.

Behalve koel of niet koel zetten moet ik voor ik weer weg ga iets doen met bv de zakjes met de kloontjes? Wachten tot ik doorgroei zie, of af en toe even openmaken, of helemaal niets doen?

Nogmaals erg bedankt Stan..voor alles wat je voor ons hebt voorbereid, en voor de spulletjes ( Lie was ook erg blij met de cursus enten..daar heeft hij nu ook weer een nw kijk op)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve koel of niet koel zetten moet ik voor ik weer weg ga iets doen met bv de zakjes met de kloontjes? Wachten tot ik doorgroei zie, of af en toe even openmaken, of helemaal niets doen?
Idd wachten tot je doorgroei ziet, NIET openmaken voor je het gaat overzetten(een keer om te kijken/ruiken kan wel hoor maar, zeker niet te vaak). De doorzichtigebakjes kan je voor productie beter afplakken maar, je kan ze ook zo laten en gebruiken om te zien hoe e.e.a. groeien gaat(leren kennen van de soortjes) Je weet nu hoe je ze moet op starten(hoop ik dan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Stan, ik raak toch een beetje in de war van alle tekst en dan de vragen ertussen door. Dus ik vraag maar even. De kloontjes duinvoet in de zakjes zijn mooi doorgroeit. Dat kan op vogelvoer, gesteriliseerd. Dat wil zeggen: ik kook vogelvoer in de snelkookpan 30 minuten? In water? Welke verhouding? veel water? dan afkoelen en de schimmels + vogelvoer in een pot? En dan?

Sorry voor al het werk die je tot nu toe heb verzet hier, maar Ik zou het toch wel handig vinden als er ergens op een rijtje precies staat wat ik kan doen..vanaf de kloon in het zakje tot het planten in stro of snippers, met de juiste handelingen. Ik heb net alles gelezen, maar zo kom ik er toch niet uit

De deuvels die ik heb gekregen kan ik nog even bewaren, kan het allemaal op eiken of beukenhout? Of is wilg (kraak, bos en treur), hazelaar of wilde pruim ook goed?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Appelvrouw,

Sorry voor al het werk die je tot nu toe heb verzet hier, maar Ik zou het toch wel handig vinden als er ergens op een rijtje precies staat wat ik kan doen..vanaf de kloon in het zakje tot het planten in stro of snippers, met de juiste handelingen. Ik heb net alles gelezen, maar zo kom ik er toch niet uit
Ik zal een topic stap voor stap verwerken van klonen aan maken.(maar niet vandaag) Je kan de MTFD-kloon igg in een wat grotere zak/bak doen met nog wat karton(met ribbels)
De deuvels die ik heb gekregen kan ik nog even bewaren, kan het allemaal op eiken of beukenhout? Of is wilg (kraak, bos en treur), hazelaar of wilde pruim ook goed?
De deuvels kan je nog best een tijd bewaren mits koel. het beste wel binnen een maand maar, de groeikracht gaat daarna mogelijk afnemen(is niet altijd zo dus voor de zekerheid niet te lang wachten) en daar-door/mee jou plezier van eigen oogst paddenstoelen ook. Ja het kan allemaal op eik of Beuk. Ik zal ook even wat uitgaan leggen over wat je nu met de pluggen zou kunnen doen als je er weinig tot geen tijd voor zou hebben en de soort(b.v. de grijze oesterzwam) wel wil behouden om op een later moment er wel iets mee te kunnen gaan doen.

De wilde kers(eigenlijk geen enkelfruit of sierfruit) zou ik zeker afraden. Het gebruik van zeg maar Europees hardhout is altijd goed. De wilg kan je zeker wel gebruiken voor de grijze oesterzwam maar, je hebt dan maar 1 a 2 jaar lol van de schimmel i.p.v. 3 tot 5 jaar als je hardere houtsoorten(eik e.d.) gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...