SamanthaP Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 Vandaag mijn bestelling ontvangen die ik een maand of 2/3 geleden geplaatst heb. Helaas te laat om eea nog te zaaien. Er zat een sticker op de envelop, de kiemkracht wordt ook voor komend jaar gegarandeerd. Maar blijft jammer dat ik deze planten dit jaar niet kon zaaien. Quote
weknow Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 Kiemkracht bij Vreeken is altijd een groot vraagteken! Mijn ervaring is dat er zeer vaak zaad verkocht wordt dat slecht of zelfs niet kiemt. Ze hebben geen bruikbaarheidsdatum waardoor ook niet is na te gaan hoe vers of oud het zaad is. (Bij een aantal grote bedrijven is die datum overigens flauwekul aangezien ze standaard voor alle soorten zaad hetzelfde aantal jaren is, ongeacht de houdbaarheid van de specifieke soort zaad.). Voor zichzelf gebruiken ze bij Vreeken een code waarmee ze waarschijnlijk de ouderdom kunnen zien en de luchtdichte verpakking is ongetwijfeld een manier om de bewaarbaarheid wat te verlengen. Maar toch. Bij de betere zaadhandelaren (Van der Wal, De Bolster, Engelse Chiltern Seeds enzovoort) krijg je altijd zeer vers zaad als je tenminste direct van het bedrijf bestelt en niet via een tussenhandel waar je niet weet hoe lang en hoe die het zaad bewaren. Daar weet je, als je zelf voor de goede bewaaromstandigheden zorgt en de globale houdbaarheid van diverse soorten kent vanzelf de bruikbaarheidstermijn, tegenvallers w.b. kiemkracht zijn dan zeldzaam. Voor de Vreeken-zaden mag je blij zijn met elk jaar dat het zaad bovenkomt. Lekker verse zeer kiemfitte zaden heb ik daar zelden of nooit gehad....en eigenlijk is dat precies wat je van krachtig kiemend zaad wel mag verwachten. Bij Vreeken hebben ze zo veel verschillende zaden, dat ze onmogelijk jaarlijks alle soorten vers aan kunnen kopen...dus verkopen ze dezelfde partij meerdere jaren. (Ik denk 5 jaar). Meneer Vreeken beweert ergens dat hij de kiemkracht van zijn zaden voortdurend test, maar eerlijk gezegd lijkt me dat grootspraak (Hij is een uitstekende praatjesmaker en kletsmajoor zul je snel genoeg merken!) al is het maar omdat hij met zoveel soorten 2 mensen fulltime de zakjes zou moeten laten testen om dat te kunnen organiseren. En als hij ze inderdaad zou testen....dan test hij bepaald niet zo zelf-kritisch gezien het resultaat. Als ik dit samenvat kletst met dat stickertje meneer Vreeken alweer de werkelijkheid naar hoe het voor hem goed uitkomt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
roeier Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 Ja, die kiemkracht is echt niet zo goed bij het zaad van Vreeken, dat is een observatie die nog wel eens ondergesneeuwd raakt bij al het gezeur over de levering. Maar dat van die kiemtesten lijkt toch wel te kloppen. Op een zakje pompoenzaden dat ik er een paar jaar terug kocht stond gedrukt dat er meer zaden in het pakje waren gedaan vanwege tegenvallende kieming. Ik zaaide alles daarom vorig jaar maar, de zaden nog langer bewaren leek niet handig. De kieming viel helemaal niet tegen, dus ik kwam uiteindelijk met veel te veel Mongogo du Guatemala pompoenen te zitten. Ook zie je wel dat een aantal pakjes van iets in één groter zakje zijn gedaan omdat de kieming tegenviel. Bij een type stokroos heb ik dat ooit gehad. Er kwam niets van op. Geen grootspraak dus volgens mij, die bewering van Vreeken dat hij kiemtesten verricht, maar ook niet iets waar betrouwbaarheid uit spreekt. Het is meer wat amateuristisch knip en plakwerk. Hij zal heel vaak echt niet weten of zijn zaad betrouwbaar is of niet, en dat probleem los je nauwelijks op met de soort tests die hij verricht. Z'n bestand is er ook inderdaad te groot voor. Quote
SamanthaP Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 Hoogstwaarschijnlijk was dit mijn laatste bestelling bij Vreeken. Punt is alleen dat zij vaak dingen in het assortiment hebben die ik maar moeilijk ergens anders kan vinden. Daarom ga ik eens in de zoveel jaar overstag en doe ik weer een poging; in de (ijdele) hoop dat levertijden, kiemkracht etc verbeterd zijn... Quote
Plotiemoos Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 Iemand interesse in Vreeken over te nemen? Hij staat te koop. Ik krijg even de link hier niet goed geplaatst vanaf mijn telefoon, maar die Vreeken gaat stoppen Quote
Flup Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Ik denk dat hij steeksproefgewijs de kieming test. Elk jaar een aantal andere soorten, want alles testen is praktisch onmogelijk met die hoeveelheid zaden. De kiemkracht vind ik ook erg tegenvallen, maar ja, dat heb je als je zoveel bijzonder zaadgoed verkoopt. Quote
Ruderalis Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Dit jaar ook weer wat zaad gekocht bij Vreeken (Pompoen), allereerst 2 maanden wachten voor het hier binnen was verder een niet complete levering en de kiemkracht was dramatisch! De kiemkracht zou uiteraard aan ons kunnen liggen maar wij kweken al wat langer Pompoenen en dus schuren we de zaden aan de zijkant en laten ze een paar uur water opnemen voor we ze planten een techniek die eigenlijk altijd vruchten afwerpt. Voor aankomend jaar zullen we van zaden leverancier wisselen, ik heb al een bedrijf op het oog als dat beter is zal ik dat in later stadium laten weten. Grt. Quote
Vinky Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 (aangepast) 21 uren geleden, Plotiemoos zei: Iemand interesse in Vreeken over te nemen? Hij staat te koop. Ik krijg even de link hier niet goed geplaatst vanaf mijn telefoon, maar die Vreeken gaat stoppen Razend nieuwgierig @Plotiemoos ! Heb je ondertussen de link te pakken? Ik twijfel al jaren of ik iets zal bestellen bij Vreeken vanwege het grote assortiment. Mede door de gedeelde ervaringen hier heb ik er steeds van af gezien. Enerzijds zou het jammer zijn dat een aanbieder van zoveel soorten in Nederland er mee moet stoppen. Anderzijds: als de hoeveelheid soorten de persoon Vreeken boven het hoofd groeit, ja, nee, dan moeten er keuzes gemaakt worden. De website van Vreeken werkt trouwens nog als vanouds. Hey Plotiemoos, je houdt ons toch niet voor de gek? 17 augustus 2020 aangepast door Vinky Quote
Saalk86 Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 (aangepast) Ik zelf kom uit de ondernemerswereld en ik mag het misschien niet zeggen omdat het teveel speculeren is, maar vrees een beetje voor het volgende punt. Vreeken is populair en krijgt online een hele hoop bestellingen. Ik ben er van overtuigd dat deze mensen helemaal geen kwade bedoelingen hebben en zijn liefhebbers pur sang. Het punt is alleen, het geld dat binnen komt van de webshop word vaak al uitgegeven. Dit klinkt vreemd maar dit zie je bij meer webshops (ik kom zelf uit deze wereld). In het begin is er niks aan de hand want de bestellingen worden op tijd uitgeleverd en dus de eventuele (inkoop)kosten worden voldaan. Maar op een gegeven moment word die webshop een constante instroom van geld. Door bijv. latere levertijden worden bepaalde zendingen dus verlaat, maar het geld dat deze klant betaald heeft word vaak wel al uitgegeven. Dit klinkt vreemd maar geldt voor zo’n beetje elke kleine ondernemer. Dit is bijv. hetzelfde als met de btw die moet worden afgedragen. Wat vaak gebeurd is dat men bijv niet genoeg krediet meer heeft om op een gegeven moment in te kopen terwijl er nog wel een hele hoop uitstaande orders geleverd moeten worden. Nu hoeft dit absoluut niet voor Vreeken te gelden, maar riskant is het allemaal wel, zeker als het maanden en maanden duurt. Ik hoop dat Vreeken een succes word onder de nieuwe eigenaar want hun assortiment is, zoals we het allemaal eens zijn, fantastisch! 17 augustus 2020 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 https://www.pzc.nl/dordrecht/de-zadenzaak-van-dordrecht-staat-te-koop-maar-de-nieuwe-baas-moet-wel-eerst-op-stage~a21b5954/?referrer=https://www.google.be/ Nu @Saalk86 het kan ook zijn dat hij gewoon te sterk groeit en daar staat dan weer extra personeel/liquide middelen tegenover, in het artikel stelt hij zijn eisen aan een overnemer, maar ik vrees ervoor dat eerder een overnemer een doorlichting zal doen en bepaalde eisen zal stellen. De betrouwbaarheid van zijn webshop heeft me tegenhouden om er te bestellen ook al heeft hij het grootste aanbod en het is iets te ver rijden om even naar Dordrecht te gaan, maar wat ben je ermee als je maanden na datum pas je zaden krijgt, als je ze al krijgt, en deze pas het volgende seizoen kan gebruiken. Als 65% van je klanten je een zeer slechte beoordeling geeft heb je toch een probleem : https://nl-be.trustpilot.com/review/www.vreeken.nl Quote
Flup Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 In het artikel zegt Vreeken dat hij van de 50.000 mails er 11.000 nog niet heeft verwerkt, ondanks dat er 3 man heel veel met de mail bezig zijn. Dit vindt hij niet verkeerd. Ik zie dat toch anders. 1 op de 5 mails niet beantwoorden is gewoon slecht. Mocht de ruimte er in de zaak niet voor zijn, dan kun je een helpdeskmedewerker (mailbeantwoorder) gewoon thuis laten werken. Automatisering zorgt er ook voor dat je het orderproces makkelijker kunt laten verlopen, inclusief pakbon (wat meestal niet erbij zit en wat wel zou moeten). Hij mag best eisen stellen aan de personen die zijn bedrijf over willen nemen, maar ik geloof niet dat hij in de positie zit om eisen te stellen. Maar goed, je weet nooit. Quote
loes Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 (aangepast) Dat is echt ronduit slecht en dan zijn ze telefonisch niet eens meer bereikbaar. Als ik dan lees dat er 30 man personeel achter zit en hij zelf werkweken van 80 - 100uur maakt. Ik denk dat er sowieso een gebrek is aan automatisering. Een kleine winkel kan je prima op die manier runnen maar Vreeken is inmiddels zo groot dat lukt niet meer. Daar zit geen kwaad achter maar ze gaan op deze manier wel ten onder aan hun eigen succes. Voor de webshop lijkt er inmiddels een voorraadbeheer te zijn maar of dat klopt betwijfel ik. Als de voorraden zouden kloppen dan kan een bestelling namelijk heel snel de deur uit. Orderpicken kan bijna iedereen, daar heb je echt geen riante faunakennis voor nodig. Die kennis is wel nodig om in de winkel te staan en mensen van advies te voorzien maar niet om de webshopbestellingen in korte tijd de deur uit te krijgen en toch loopt het daar spaak. Hoop dat er een frisse wind doorheen mag waaien maar als ik het nieuwsbericht zo lees dan ben ik bang dat alles bij het oude moet blijven. 29 augustus 2020 aangepast door loes Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 @Kruidenvrouwtje Niks voor jou om de boel over te nemen? Quote
Mellie Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 Ik heb vandaag mijn bestelling van 1 juli binnen gehad. Na aanschaf stond er dat het tot 3 weken kon duren. Dat hebben ze dus mooi weten te rekken tot 8 weken... vind het altijd maar lastig met Vreeken. Mega aanbod, maar zó traag... Quote
Roland Geplaatst: 22 augustus 2020 Geplaatst: 22 augustus 2020 Met zoveel slechte reviews en toch te kunnen blijven voortbestaan zit er natuurlijk een enorme potentie in dat bedrijf voor de nieuwe eigenaar wanneer deze de bedrijfsstructuur op orde stelt. Quote
redzebra Geplaatst: 22 augustus 2020 Geplaatst: 22 augustus 2020 (aangepast) Er zit een enorme potentie in, waarom bestellen mensen immers daar, ook al weet je dat het lang kan duren, je kan het gros van de zaden, knollen,... voorlopig nergens anders krijgen ( andere webshops zien natuurlijk ook dit succes). En in oude reviews leek alles goed te werken, maar het is duidelijk dat hij de toevloed van klanten niet meer aankan en corona heeft dat ook geen goed gedaan (vele winkels in sommige landen waren dicht en je kon alleen online bestellen). Dus er moet extra geïnvesteerd worden, moeilijk als je zelf binnen 5 jaar wil stoppen. Dan maar een overnemer aantrekken voor extra middelen, maar hij wil zelf nog 5 jaar de controle houden en dat gaat alleen als hij de meerderheid van de aandelen houdt. Dus voorlopig zegt hij je mag hier geld insteken maar de volgende 5 jaar heb ik het voor het zeggen duh? 22 augustus 2020 aangepast door redzebra Quote
SamanthaP Geplaatst: 22 augustus 2020 Geplaatst: 22 augustus 2020 Ja dat punt zal potentiële kopers misschien wel afschrikken. Ik werd ook enthousiast toen ik het hoorde. Ik speel al langer met het idee om zoiets dergelijks voor mezelf te starten. Maar zijn eis/wens nog een aantal jaar betrokken te blijven, is voor mij reden om het toch maar niet te overwegen en verder te kijken. Quote
SamanthaP Geplaatst: 22 augustus 2020 Geplaatst: 22 augustus 2020 Op 18-8-2020 om 13:59, Mellie zei: Ik heb vandaag mijn bestelling van 1 juli binnen gehad. Na aanschaf stond er dat het tot 3 weken kon duren. Dat hebben ze dus mooi weten te rekken tot 8 weken... vind het altijd maar lastig met Vreeken. Mega aanbod, maar zó traag... Had jij zo’n zelfde opmerking bij je bestelling als ik had, met excuses voor de vertraging etc? Quote
Mellie Geplaatst: 23 augustus 2020 Geplaatst: 23 augustus 2020 O wat netjes! Dat had ik niet, Had ze wel gesierd. Ik kreeg wel paar dagen ná het ontvangen van de zaden een mail dat ze de zaden op de post gingen doen en ik het binnenkort kon verwachten... ook zoiets. Quote
tielse flipje Geplaatst: 29 augustus 2020 Geplaatst: 29 augustus 2020 Vreeken verkoopt bij mijn weten geen fauna, maar flora. Faunakennis is dus overbodig Tien jaar geleden voor het laatst besteld bij Vreeken, dus misschien heb ik het mis... Quote
redzebra Geplaatst: 29 augustus 2020 Geplaatst: 29 augustus 2020 tja je kan dat wel gemakkelijk uit de context bij Loes opmaken dat flora bedoeld was, dus voor order picking is geen Flora nog Fauna kennis nodig, beetje een muggenzifterij. Quote
loes Geplaatst: 29 augustus 2020 Geplaatst: 29 augustus 2020 (aangepast) Dat van de komt niet bij mij weg hoor, dat komt letterlijk uit het artikel waar wordt geschreven dat een riante faunakennis geen overbodige luxe is. Ga er vanuit dat ze daar een riante florakennis bedoelen maar faunakennis is in de winkel ook wel handig voor bijvoorbeeld de bestreiding van ongewenste gasten. 29 augustus 2020 aangepast door loes 1 Quote
redzebra Geplaatst: 29 augustus 2020 Geplaatst: 29 augustus 2020 Mijn fout, tielse flipje doelde waarschijnlijk ook op het artikel. 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 Na het lezen van dit topic waren we erg geschrokken van zo een prachtige moestuin liefhebbers winkel. En was ik wat huiverig bij Vreeken te bestellen, maar nadat een bekende zonder problemen had besteld en tijdig de bestelling zonder problemen had ontvangen. Dacht ik dan zou het bij mij toch ook goed kunnen gaan. Dus hier mijn persoonlijke positieve ervaring met Vreeken. Het is een behoorlijke bestelling geworden, mijn wenslijst wat op voorraad was. De rest bestel ik na als het weer voorradig is. Na de gedane bestelling direct bevestiging van de on line bestelling. Het was dus wachten op de mail of de bestelling er ook daadwerkelijk zou zijn en tot mijn grote verbazing een email. Met alles en zonder vervangers, zoals ik had aangegeven. Alles wat on line op voorraad stond aangegeven was er en de bestelling stond klaar. Netjes de rekening vooruit voldaan en vol spanning wachten op het pakketje met onze bestelling. En ja hoor netjes op tijd aangekomen en alles compleet en wel. Dus bij deze een goede ervaring en voor die minder aangename ervaring hebben ondervonden, zou ik adviseren contact op te nemen met Vreeken via de mail. En dan wordt het vast opgelost, lijkt me stug dat als ze de producten niet kunnen leveren en er al betaald is. Men dan niet hun geld terug krijgt of de keuze het alsnog te leveren zodra ze het binnen krijgen. Kan maar ook zijn dat je bestelling door de drukte en omstandigheden over het hoofd wordt gezien, dus ga er achteraan en informeer lijkt mij. Hierbij wil ik Vreeken bedanken voor hun goede service en levering! Over de kiemkracht kan ik later nog eens een reactie geven. Quote
Mellie Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 Hmm... ik heb 6 dagen gemaild en nog steeds geen reactie. Het mailtje wat ik stuurde, was een reactie op een niet voorradige bestelling van 19 oktober 2019 waar nu op werd gereageerd. 2019! Die bestelling is 1 jaar en 1 maand geleden! Née, ik denk dat jij echt een uitzondering bent... en wees blij. Voor het zelfde geldt ben je ook 13 maanden aan het wachten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.