Tuintjesdraak Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Dat is nou juist 1 van de concepten van de MM bio-fee, doordat je op kleine schaal van alles bij elkaar hebt staan en ook in 1 of 2 vakken dingen als kruiden of insectenafwerende bloemen zoals afrikaantjes zet, je juist belagers op afstand houdt, ze vinden je plantjes minder makkelijk. Ook heb je belagers sneller gevonden doordat je juist op kleine schaal bezig bent, je hebt meer overzicht omdat er bijv maar 1 kool staat ipv 10 of 20. En ook doordat je steeds wisselt, eerst de sla in dat vak, dan staat ie daar, dan weer hier, raken belagers ook de weg kwijt. Wisten ze bijv je sla eerst dar te vinden, dan is ie een volgende keer ineens weg. Of je zet bijv juist in een vak chinese kool om slakken daarnaartoe te lokken, dan blijven ze weg van je sla die je wel wilt eten. Daarom heb ik al die tijd geen enkele slak nog gevonden, zelfs geen kevers. Het enige wat ik gevonden heb waren hele kleine rupsen op mijn palmkool en kailan n juist doordat ik 1 palmkool heb staan en 1 vak met kailan waren ze snel gevonden, uitgeroeid en heb ik tot nog toe geen enkele nieuwe gevonden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Die wortelverstrengeling hoeft geen probleem te zijn. En de afwisseling in de MM bak zorgt er inderdaad voor dat ziektes en insecten nauwelijks een probleem zijn. Ik vind het een heel leuk systeem, zeker als je geen ruimte hebt in de volle grond. Het is wel zo dat planten die voluit los kunnen gaan in de volle grond, in principe forser van omvang worden, maar dat kan je eigenlijk niet gebruiken in je bak. Ik denk ook dat groentes die lang moeten blijven staan, spruikool bv. die je nu zaait/plant, en pas komend voorjaar oogst, wat lastiger zijn in de MM bak... simpelweg omdat ze de vlotte doorstroom blokkeren, ze houden een vak een half jaar bezet. Al kan je er natuurlijk voor kiezen. Een paar jaar geleden had ik een soort losgeknipte MM bak variant op mijn balkon. Losse wijnkistjes, naast elkaar, omdat een vierkante meter niet echt praktisch is en/of past op een simpel balkon. Ik had geen MM-mix, maar zelf een grondrecept gemaakt, met als basis potgrond, en ook van die keramische balletjes die vocht kunnen vasthouden etc. Einde seizoen was de grond waardeloos geworden. Helemaal en compleet doorworteld. Ik heb nog wel geëxperimenteerd met opwaarderen van de grond, in het voorjaar daarna. Dus compost toevoegen, wat nieuwe grond mengen.... maar merkte dat het toch niet voldoende was. Compost is een trage voeding, en de plantjes bleven stilstaan in groei. Had ik eerst niet door, want zoveel ervaring had ik toen nog niet. Wat kunstmest erbij deed wonderen... ha, ha... zat ineens weer de groei erin. Wormencompost was ook deel van het experiment.... toppie... de planten en bloemen gingen als een trein (op die herbruikte grond).Maar de biocompost van de biowinkel (prachtig spul, dat wel) was niet krachtig genoeg om in zijn eentje de boel op te waarderen. Compost gebruiken is toch op termijn denken. Niet direct groeiresultaat, maar als je meerdere keren compost heb toegevoegd, moet het zijn effect wel gaan scoren. Dan ben je toch wel minimaal een jaar of langer verder.Dat merk ik ook in de tuin. Arme, kale grond, en de stukken zonder bemesting en alleen compost zijn niet voldoende voor gewassen die iets meer power nodig hebben. Mijn wormencompost is dit jaar trouwens gereserveerd voor het aardbeienbed: gaat ook prima. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 vraag voor de mensen die de uitstrekkende wortels bij de MM als een probleem zien. als wortels die zich inderdaad meters ver uitstrekken...waarom is dit in de gewone moestuin dan geen probleem?ik zie niemand met paden van meer dan een meter rondom de verschillende (wisselteelt)bedden. die wortels komen dan ook in het andere vak terecht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Die wortels zijn geen probleem. De discussie begon vanwege de aanname dat wortels in de MM zich wel of niet zouden houden aan de afbakening van het raster, dat is niet zo. In die bak gaan alle wortels van alle planten op die vierkante meter een relatie met elkaar aan door lekker te kroelen en krioelen door elkaars wortelsysteem. Buiten in de volle grond is dat nog veel inmenser. Waar je ook gaat of staat, onder je voeten bevinden zich eindeloze netwerken van wortelgestellen. Het gebruik van wisselteelt is ook niet heilig. Op mijn vorige volkstuincomplex was het zo dat als er ergens een ziekte of plaag was, dat die zich niet hield aan de omheinig van een individuele tuin. Via wind, vogels, wortelgestellen verspreiden dat soort zaken zich vrij snel. Een combinatie van wisselteelt en combinatieteelt zou ik eerder aanraden. Twee jaar geleden was de uienvlieg neergestreken op dat compelx, en de buren voerden sjacherijnig in kruiwagens hun uien af naar een container (niet op de compost, dat snap je), en ik had mijn uienveld gecombineerd met kamille, en wonderbaarlijk had ik op het hele veld maar twee uien, aan het randje met wormpjes er in, en de rest was knettergaaf gebleven. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tuintjesdraak Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Die combinatieteelt is idd ook wat we in de MM doen. Ik heb bijv in 2vakken 2 afrikaantjes, een bieslookpol en peterselie staan en in een ander vak goudsbloemen. Doordat het allemaal dicht op elkaar staat zouden op die manier die plantjes en bloemen voldoende bescherming moeten bieden, plus dat je van de kruiden en de blaadjes van de goudsbloemen weer kan eten, dus geen vakken verloren aan oneetbare dingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Die wortels zijn geen probleem. De discussie begon vanwege de aanname dat wortels in de MM zich wel of niet zouden houden aan de afbakening van het raster, dat is niet zo. In die bak gaan alle wortels van alle planten op die vierkante meter een relatie met elkaar aan door lekker te kroelen en krioelen door elkaars wortelsysteem. Buiten in de volle grond is dat nog veel inmenser. Waar je ook gaat of staat, onder je voeten bevinden zich eindeloze netwerken van wortelgestellen. daarom snap ik dus ook niet waarom dit (volgens sommige mensen) bij de MM wel een probleem zou zijn ik kom dat niet alleen in dit topic tegen maar op meer plekken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Inderdaad een leuke discussie! Even voor de goede orde: de mm staat hier NIET ter discussie. Dat is gewoon een teeltmethode die prima voldoet. Zeker als het als een verhoogd bedden systeem wordt gebruikt, zonder wortelbeperkende maatregelen. En ook de beschreven combinatieteelt is helemaal top en bewijst hoe goed dat kan werken. Het doorwortelen is ook allemaal niet zo'n probleem, want je wilt juist dat de plant zoveel mogelijk voeding en water kan opnemen. Je zal er weinig tot geen hinder van ondervinden. Wat wel ter discussie staat is dat er in dit topic wordt beweerd dat de wortels niet de bak doorgroeien en voor 99,9% op hun plek blijven. Dat is gewoon niet zo en geeft een totaal verkeerd beeld over hoe planten groeien. Dat valt dan ook niet te koppelen aan het andere onderwerp: wisselteelt in de bak. Een voorbeeld zijn tomaten in pot. Die potten zijn aan het einde van het seizoen zo sterk doorworteld dat je de kluit uit de pot kunt tillen zonder ook maar iets van grond te morsen. Die wortels zitten dan al een tijdje 'opgesloten' in de pot en kunnen geen kant meer uit. Dit geeft een beeld hoe de plant en hun wortels zich in de bak zullen gedragen. Overigens is het wel zo dat de keuze voor kleinere rassen ook betekent dat deze een kleiner wortelgestel hebben, de zogenaamde root and shoot growth balance. Dan nog klopt de bewering niet. De mm-mix heeft de eigenschappen die je graag wil hebben als grond: een luchtige, vruchtbare en goed vochtvasthoudende grond die de plantenwortels geeft wat ze nodig hebben. Dat is ook mede bepalend voor het succes van het systeem. Dat betekent logischerwijs ook dat de mix de planten juist de mogelijkheid geeft om goed, ver en snel te wortelen om overal voeding en water vandaan te halen. De luchtige mm-mix heeft zeker niet de eigenschappen om de wortelkluit heel compact te houden. En dat is allemaal prima, dat wil je juist. En ook al zouden ze zich wel netjes op hun plaats houden, dan zouden de planten ook gewoon prima groeien. Dat staat ook niet ter discussie, de bovenstaande bewering wel. @loes: er is geen sprake van wisselteelt doordat het grootste deel van de wortels in een bak met beperkte inhoud, jaar na jaar de hele bak door groeien. In de volle grond is de situatie totaal anders. Als we de tomaat als voorbeeld nemen: stel deze wortelt 1,50 meter in de breedte (geen idee of dat zo is). De (haar)wortels groeien dan wel verder dan hun bedje van 1,20 meter breed, maar er is veel meer sprake van effectief (voor zover dat gaan in een moestuin) rouleren. Zie plaatje hieronder voor een vierjarig (=minimaal) systeem. En dan heb ik het nog niet eens over het verschil in complexe eigenschappen tussen substraat en grond. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Mooie toevoeging Jorg!Planten in de vollegrond wortelen trouwens ook gewoon veel dieper naar beneden, omdat daar ruimte voor is. In de MM bakken (als die op stenen/tegels staan bijv.) moeten ze wel in de breedte (en dus buiten het raster) groeien, omdat ze maar 20 cm naar beneden kunnen. De discussie gaat inderdaad niet over de MM opzich, maar over de wortels onder de grond. De wortels van bijv. kool groeien ook gewoon in de omliggende vakjes, en dus schiet het weinig op om andere kool-familie-planten (rucola, radijsjes, etc.) in andere vakjes te planten i.v.m. wisselteelt. Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk. Het is dus inderdaad ook geen probleem Loes, je zal in zo'n bak vast geen problemen krijgen omdat je niet aan wisselteelt zou doen. Ik doe in mijn moestuin (vollegrond) ook niet strikt aan wisselteelt. Ik moet er niet aan denken, stom schema en moeilijk gedoe Maar volgens Tuintjesdraak MOET het wel, en dan zit je met het telen in je vierkante pot nog steeds moeilijk te doen. Terwijl dat nou net niet de bedoeling is van de MM. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tuintjesdraak Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Ik heb niet gezegd dat het MOET. Het staat in het boek van Jelle EN Mel Bartholomew geschreven dat het HANDIG is om te doen. Je bent het niet verplicht, maar het is handig vanwege dat je niet in steeds hetzelfde vak op dezelfde groente zit te wachten. Als je radijsjes snel groeien kun je in dat vak gelijk wat anders zetten, bijv sla, als de sla dan eindelijk klaar is en uit het vak, kun je daar iets anders zetten wat precies in die periode van het jaar geplant kan worden, bijv bonen die wat later gezaaid worden, het vak is dan nl in juni/juli vrij. Ook om belagers te "foppen" is het handig om te wisselen . Dus nee, het is geen officiële wisselteelt zoals dat in de volle grond gaat met grotere lappen grond, maar het is nog steeds wisselteelt, omdat je WISSELT van gewas in een bepaald vak, in alle vakken dus eigenlijk en later teel je de groente. Sugarsnap, peulen en erwten kun je in de MM in maart al zaaien, tegen de tijd dat de tomaten en courgette groot genoeg zijn, zullen die peulsoorten leeg geoogst zijn, dan haal je die uit het vak en WISSEL je ze om voor de tomaten en (klim)courgetteplanten. Als die helemaal klaar zijn kun je weer wisselen met groente die tegen kouder weer kunnen. Het MOET dus niet, maar het is wel handig om te doen, omdat je variatie blijft houden en belagers een beetje kunt foppen omdat de sla ineens ergens anders staat. Maar het topic gaat over rasters voor de MM, die hebben idd niks met wortels enzo te maken, maar gewoon zodat je precies ziet wat je waar geplant hebt en dat je niet ineesn te ver naar links gaat planten en je sla ineens midden tussen de wortels opkomt. Op die manier gaan de wortels, die onder de grond dus, wel flink door elkaar en dat willen we niet, we willen in de MM 1 of 4 kroppen sla, afhankelijk van hoe groot ze worden, in 1 vak zetten en niet door de rest van de groente heen. Je kan zelfs 2 soorten groente in 1 vak zetten op die manier, doe ik ook. Ik heb bijv in mijn 1e mm bak wat grotere vakken. In 1 vak staan nu 2 snijbietplantjes en daarnaast staan wat rainbow wortels. Dat kan ook prima, zolang je het overzicht maar houd waar wat staat. Een vak dus ook visueel delen zodat er niet een snijbietplantje midden tussen de peentjes komt te staan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Prima toch Tuintjesdraak. Helemaal ook wat ik begreep van de MM ( = makkelijke moestuin ) Geen wisselteelt. Wel variatie, wel combinatie, wel opeenvolging = wél het maximale uit een m2. Géén moeten. geen strikte regels. Alles kan. ( je hebt alleen maar nog met het licht te maken ( zaaien van andijvie voor een groeiende kool heeft niet zo veel zin bv ) Niet te ingewikkeld maken. Raster is ook niet zó ontzettend van belang ( houden de planten zich toch niet aan ) maar wel handig voor wie anders het overzicht kwijt raakt ( op 1m2 ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tuintjesdraak Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Hoge planten voor lage zetten is idd niet altijd even handig idd, zo heb ik het met sla die nog eind mei gezaaid kon worden en stamboontjes, maar nu is het wel weer zo dat de sla bij hele hete dagen dan toch wat schaduw krijgt, het is alleen lastig om er dan bij te komen, omdat de bonen wat hoger staan maar daar leer je weer van om even op te letten wat je doet. Alleen omdat je afwisselt door steeds iets anders uit een andere familie te zaaien zien we het bij de MM ook als wisselteelt, alleen niet in de juiste zin van het woord, maar je wisselt wel, het heeft alleen een andere functie, want steeds als je iets uit een vak haalt enwat anders gaat planten voeg je toch al compost toe. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 1 juli 2013 Share Geplaatst: 1 juli 2013 Dat klinkt inderdaad logisch, praktisch wisselen en plannen vanwege de combinatieteelt en/of formaat van de plant Wel verwarrend als je het dan ook wisselteelt noemt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 2 juli 2013 Share Geplaatst: 2 juli 2013 Algemene info combinatieteelt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Combinatieteelt Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rik Peeters Geplaatst: 24 maart 2017 Share Geplaatst: 24 maart 2017 Strips (22 mm breed, 2,6 meter lang) zijn ook bij de Gamma te krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
WWJD Geplaatst: 16 april 2017 Share Geplaatst: 16 april 2017 Strips (22 mm breed, 2,6 meter lang) zijn ook bij de Gamma te krijgen. Ja, goeie tip voor mensen die dit alsnog lezen! Zoek die kunststof strips bij het (kleine) vak in een bouwmarkt waar je allemaal profielen van kunststof, aluminium en hout kunt vinden om hoeken etc. netjes af te werken. BOEKSCHROEVEN of busschroeven: Deze busschroeven kan je online bestellen maar ik ga aluminium popnagels gebruiken omdat ik al zo'n (goedkope) tang had liggen. Erg handig zo'n ding! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.