Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gaatjes in bodem van koffiebekertjes maken

henkg

Aanbevolen berichten

Is al eerder voorbij gekomen. Misschien toch nuttig voor de nieuwe koffiebeker-voorzaaiers:

Neem een wijnkurk, en draai daar een flinke schroef doorheen (of druk er een flinke spijker in).

De kurk houd je vast, en de punt van de schroef verhit je boven het gas (of een kaars). Zo kun je snel gaatjes smelten (naar behoefte steeds opnieuw verhitten).

Zoiets dus:

img0573k83261363370652.JPG

Met een klein soldeerboutje gaat het nog makkelijker. Alleen zal degene die daarna echt wil gaan solderen er niet blij mee zijn.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om ze van onderaf te drenken ook. Giet je een paar cm water in de bak waarin de potjes staan en die zuigen zich dan netjes vol. Ik zet mijn potjes vaak in oude draadmandjes (genre Antonius van Ikea) en geef die samen water door ze in een iets grotere bak met een grondje water te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel manieren dus! Dank voor alle tips. Deze vind ik beter dan "mijn" manier, zeker bij veel bekertjes:

Malouis:

Ik zet een hele stapel met de bodem omhoog en steek daar een hete barbecuespies of breinaald doorheen.

Met een keer prikken een heleboel kweekpotjes.

Jorieke:

Ik ga met een stapel bekertjes (of van die witte bakjes van de Chinees) bij de kachel zitten. Ik verwarm een fondue-vork in het vuur, en steek die hete vork langzaam door de bodem. Bij die bekertjes gaat dat supersnel, bij de bakjes van de Chinees iets langzamer.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Kreeg trouwens van de week een berichtje van iemand, dat als je in transparante bekertjes zaait, en de wortels de rand raken, de groei stopt. Iemand al een meegemaakt?

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat per plant verschillend zijn? Ik zie vaak de wortel met de beker meedraaien, gaat gewoon in de breedte verder als het in de lengte niet lukt.

Ik gebruik nu geen wegwerpbekertjes meer, moet ze we erg snel wegwerpen, ze zijn te slap en gaan snel stuk, vallen snel om, vooral tijdens vervoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee Jorieke, dit is het bericht dat ik prive kreeg:

Hallo Inez ,

Ik heb even polshoogte genomen op je moestuinseizoen en zie dat je zaait in transparante bekertjes ,

wanneer hierin de wortels aan de rand komen zullen ze de plant doen schrikken en zal het groeien stoppen .

Enkel bij orchideeen is het aangeraden om deze potjes te gebruiken .

In ieder geval nog veel succes met je tuintje .

Geen idee wat hier mee bedoeld word!

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...