paddestoelengek Geplaatst: 13 oktober 2015 Share Geplaatst: 13 oktober 2015 met verbazing het topic doorgenomen, weten jullie niet dat er electra bestaat? wat is elektra??? niet overal is elektra beschikbaaren sommige mensen (ikke ikke ) vinden het heerlijk om te prutsen en oplossingen te zoeken gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 14 oktober 2015 Share Geplaatst: 14 oktober 2015 wat is electra adriaan? moeilik uit te leggen, ehhhh iets met draadjes en stekker en dan gaan plotseling lichtjes branden[ of niet].zelf heb ik er absoluut geen verstand van, dus bij nader inzien ga ik me maar meer verdiepen in kaars. dat snap ik tenminste. en de kerst nadert.lijkt me leuk om op kerstavond de kas te verlichten voor de familie, kerststalachtig. moet ik weer de ezel zijn. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 14 oktober 2015 Share Geplaatst: 14 oktober 2015 Ik zou er meervoud/veelvoud van maken: kaarsen, waxinelichtjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
paddestoelengek Geplaatst: 14 oktober 2015 Share Geplaatst: 14 oktober 2015 Hoi Huub, hoezoo meervoud??? gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 14 oktober 2015 Share Geplaatst: 14 oktober 2015 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kathy78 Geplaatst: 26 oktober 2015 Share Geplaatst: 26 oktober 2015 Ik heb vorig jaar in mijn platte kas van de Lidl de bloempot methode gebruikt.Het werkt goed, ik heb een klein bloempot systeem links en eentje rechts in de bak geplaatst en daartussen mijn bloemkolen die ik in okt/nov begon te telen. Dat heet weeuwenteelt. Al die bloemkolen zijn met die kaarsen vorstvrij de winter doorgekomen en ik had prachtige enorm grote bloemkolen.Je kon ook zien dat het prachtig vorstvrij bleef want toen er sneeuw gevallen was bleef het overal liggen behalve op mijn kasje.Ik werkte met grote waxinelichtjes. Die zette ik op de aarde en de standaard zette ik erover heen, en prikte ik in de grond.De planten deden het er fantastisch op.Binnenkort ga ik weer wat zaaien.Klinkt zo onlogisch net voor de winter, maar gaat zo goed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Salamandertje Geplaatst: 27 oktober 2015 Share Geplaatst: 27 oktober 2015 Ik heb een XXL versie gemaakt voor in mijn 14m² kas. Ik heb 3 maten potten, een van 34 cm, een van 23 en een van 15. In de kas heb ik allemaal semi-winterharde planten/kuipplanten die moeten overwinteren. Ik heb kaarsen gekocht bij de Kruidvat die 12 uur branden, precies goed om 'm om 19:00 aan te steken en door het koudste van de nacht heen te komen. Als het een paar dagen gaat vriezen zet ik er een kaars van 63 uur onder. Kostte echt niets om te maken.. Misschien 20€ aan materiaal en 3€ aan kaarsen. Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 28 oktober 2015 Share Geplaatst: 28 oktober 2015 ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van al deze mooie projecten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Salamandertje Geplaatst: 1 november 2015 Share Geplaatst: 1 november 2015 Zal even een foto maken als ik weer op de tuin ben. Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dirk71 Geplaatst: 2 november 2015 Share Geplaatst: 2 november 2015 Ik ben ook benieuwd naar de foto's. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Salamandertje Geplaatst: 9 november 2015 Share Geplaatst: 9 november 2015 Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roelie Geplaatst: 10 november 2015 Share Geplaatst: 10 november 2015 Ik snap nog steeds niet hoe het werkt.Een kaarsje levert iets van 1 joule/seconde oftewel 1 watt.Een niet bewegend mens levert al iets van 80 joule/seconde, 80 watt.En hoeveel bloempotten je ook over zo'n lichtje uitstalt, het zal toch nooit meer worden dan 1 watt.Zo toch, dan ga je volgens mij stinkend rijk worden... Of mis ik nu echt iets...? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Salamandertje Geplaatst: 10 november 2015 Share Geplaatst: 10 november 2015 Volgens mij produceert een kaars zo'n 40-60 watt. Dat is heel wat meer dan in jouw berekening Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roelie Geplaatst: 10 november 2015 Share Geplaatst: 10 november 2015 Kijk, hier hebben we meer aan.@Salamandertje, de waarden zitten blijkbaar ergens tussen jouw en mijn gegevens in, 20 watt dus.Maar ik begin nu een beetje door te krijgen wat er eigenlijk aan de hand is met die bloempotten.http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=9848 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Salamandertje Geplaatst: 10 november 2015 Share Geplaatst: 10 november 2015 Aangezien mijn kas vrij groot is, heb ik er dus ook 2-3 kaarsen onder staan, afhankelijk van de verwachte minimum. Als het moet is er ruimte voor 5 kaarsen. Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 10 november 2015 Share Geplaatst: 10 november 2015 Ik meen mij te herinneren dat bij het oorspronkelijke ontwerp ook gebruik werd gemaakt van expres meer stalen bouten (in en tussen de potten) om de warmte vast te houden... Edit: ik zie nu dat dat ook in die link van Roelie wordt vermeldt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AshaiRey Geplaatst: 14 november 2015 Share Geplaatst: 14 november 2015 Kwan dit tegen als uitbreiding op het idee.Het ijsvrij houden van water in een kippenhok Quote Groetjes,Bram Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dirk71 Geplaatst: 15 november 2015 Share Geplaatst: 15 november 2015 Dat idee van het kippenhok vind ik wel wat gevaarlijk met al dat brandbaar materiaal in de buurt.In een serre kan het misschien wel een leuk idee zijn om de warmte wat langer op te slaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 15 november 2015 Share Geplaatst: 15 november 2015 deze voorbeeldfoto van het ijsvrij houden van water in een kippenhok is niet met een kaars maar met een lamp.http://www.backyardchickens.com/a/wichita-cabin-coop (op 2/3 van de pagina. "Winter chickens" ) Naar mijn idee kan je dan beter een goedgekeurde drinkbakverwarmer gebruiken of meerdere keren per dag vers water aanbieden. Zeker geen vuur in het kippenhok! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 18 januari 2016 Share Geplaatst: 18 januari 2016 Leuk draadje Ik las op een ander forum: "Lanoe: In het leger deden we ook zoiets maar dan met een leeg frisdrank blikje. Bovenkant eraf snijden aan de onderkant enkele gaten erin maken, waxine lichtje eronder en je tentje werd lekker warm" Ik heb geen zin om nu nog al die planten-knollen-pompoenen-aardappels uit de schuur naar de zolder te slepen.Heb een kaarsje in de bbq in de schuur gezet. Kijken of dat wil. Er kunnen eventueel meer kaarsjes in. Iemand nog een update? Goeie ervaringen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Salamandertje Geplaatst: 18 januari 2016 Share Geplaatst: 18 januari 2016 Mijne werkt goed. Heb 'm de afgelopen dagen aan gehad, en het was gisteren nacht 1,8 graden boven 0 en afgelopen nacht 0.5 graden boven nul in de kas, terwijl het buiten -4 resp. -6 was. Er staan dan wel een stuk of 5 kaarsen onder, want één is bij dat soort temperaturen te weinig. Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
paddestoelengek Geplaatst: 19 januari 2016 Share Geplaatst: 19 januari 2016 Gisteravond natuurlijk ijskoud in de schuur en er moest even een klusje gebeurensnel een lampenoliebrandertje gemaakt van een jampotje en een vuurwerklont (afbeelding van internet gehaald als voorbeeld) werkt uitstekend en binnen een half uur was de schuur al weer een stuk behaaglijker gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aluapje Geplaatst: 30 maart 2016 Share Geplaatst: 30 maart 2016 Het volgende wil ik even met jullie delen, hoewel er vast forumleden zijn die deze truc al jaren met succes toepassen. https://www.youtube.com/watch?v=1hzy79qLR40 Dit heb ik toegepast in mijn kasje buiten en het werkt ongelooflijk goed. Zo kan ik de plantjes gewoon buiten laten ook bij temperaturen rond nul.Lager heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb maar een kleine kas, ik heb 1 korte dikke kaars gebruikt want hij moet natuurlijk wel de hele nacht blijven branden, midden in de nacht gaan kijken is geen optie, daar begin ik niet aan Als jouw kasje wat groter is kun je meer waxinelichten of kaarsen gebruiken. Eerst even binnen testen of er genoeg luchtcirculatie is zodat je zeker weet dat de vlammetjes aan blijven. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 30 maart 2016 Share Geplaatst: 30 maart 2016 Ja, deze was al langsgekomen en besproken: verwarming-met-bloempotten-en-waxinelichtje-t8196.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aluapje Geplaatst: 30 maart 2016 Share Geplaatst: 30 maart 2016 Sorry Erny, die had ik niet gezien. Het YouTubefilmpje maakt het nét iets duidelijker vind ik. Hoewel de filmers duidelijk van beneden de grote rivieren zijn, is het toch niet van mij. Haha Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.