bio-fee Geplaatst: 9 maart 2013 Share Geplaatst: 9 maart 2013 Ik heb nog een aantal grote bloempotten buiten staan met daarin potgrond, waarin vorig jaar tomatenplanten hebben gegroeid. Deze planten hebben allemaal phythophtora gehad. De planten heb ik vorig najaar verwijderd maar verder heb ik er niks aan gedaan.Ik wil de potten opnieuw gaan gebruiken. De potgrond zal ik maar het beste weggooien denk ik?En hoe kan ik de potten ontsmetten? Kleinere potjes gooi ik in de vaatwasser maar dat gaat met deze potten niet lukken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 9 maart 2013 Share Geplaatst: 9 maart 2013 Ik ga ze ontsmetten met azijn Goedkoop, veilig & milieu vriendelijk. EN: Bacterie & schimmel dodend Reinigen met azijn is niet alleen economisch maar ook veilig en milieuvriendelijk. Azijn wordt reeds generaties lang gebruikt als reinigingsmiddel. Het azijnzuur is een efficiënt ontsmettingsmiddel en reinigingsmiddel dat zeepschuim reinigt, sommige minerale (kalk) ophopingen verwijdert, en bacteriën en schimmels bestrijdt. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 10 maart 2013 Share Geplaatst: 10 maart 2013 En de potgrond gewoon gebruiken voor iets anders dan tomaten, toch? Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 11 maart 2013 Share Geplaatst: 11 maart 2013 ja gewoon met water uitspoelen en eventueel azijn eraan toevoegen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 11 maart 2013 Auteur Share Geplaatst: 11 maart 2013 Oh dus ik hoef de potgrond niet weg te gooien, als ik er maar geen tomaten meer in kweek? Dat is mooi, dat scheelt dan alweer. Ik zal eens met azijn aan de gang gaan (als het niet meer zo kkkkkkoud is...), bedankt voor de tip! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 12 maart 2013 Share Geplaatst: 12 maart 2013 Nou de potgrond bevat nu denk ik nog heel weinig voeding. Wellicht dat wortelen er nog iets doen maar ik zou zeggen niet opnieuw gebruiken of je moet het met compost of mest verrijken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 12 maart 2013 Auteur Share Geplaatst: 12 maart 2013 Ja dat was ook het idee, wat compost erbij... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
citroen Geplaatst: 27 februari 2016 Share Geplaatst: 27 februari 2016 Dus niet ontsmetten met JAVEL ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 27 februari 2016 Share Geplaatst: 27 februari 2016 Ik stort de potgrond van de tomaten op het land waar de aardappels hebben gestaan.Daar komen sowieso de eerste 3 of 4 jaar geen nachtschaden meer. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kiekenboerinneke Geplaatst: 16 maart 2016 Share Geplaatst: 16 maart 2016 Er bestaat een biologisch middel om te ontsmetten, heb het zelf ook in huis alleen is de naam mij even ontsnapt...Ben het gaan halen bij een winkel waar ze landbouwspullen verkopen.Deze kan ook dienen om je kas te ontsmetten, en als het in de grond loopt kan het geen kwaad voor de gewassen.Ik heb het zelfs ooit per accident aan mijn tomatenplantjes gegeven ( dacht dat het voeding was ) de tomaten hebben er geen hinder van ondervonden. Zal het straks even opzoeken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.