Jorieke123 Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Ik heb een nieuw topic aangemaakt voor deze vraag van @driepinter 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Wat kan ik het beste doen, moet bloemkool op een matje nu voorgezaaid worden? Of liever koud in huis. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Ik heb je vraag samengevoegd met het topic over warmtematjes. @Petrasmoestuin 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
driepinter Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Op 20-2-2025 om 17:58, aalterse-willy zei: Ik heb ook de Luxbird, 2 matjes met thermostaat. Werkt prima. En daar een goedkope Led batten van bij Intoled boven, 40 W en 6400 K Day light. Goedendag, Ik heb precies zo'n zelfde gekocht met thermostaat, heb hem op 21 graden gezet en er hangt een "temperatuurvoelertje" aan. Alleen die heb ik niet in de grond gestopt omdat er een plastic kap op mijn kweekbakje zit. Ik kan me voorstellen dat de thermometer nu veel warmer wordt omdat ie maar blijft doorloeien omdat ie de kamertemperatuur meet op zolder. Ik wil de kap laten zitten om een hoge luchtvochtigheid te hebben en omdat er ledstrips op zitten, kan ik hem evt laten bungelen vanaf een ontluchtingsgaatje in het kweekkasje , of moet ie echt in de grond ? Quote
henkg Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Als je de sensor buiten de kweekbak houdt, dan zal -zeker op een koude zolder- de thermostaat altijd ingeschakeld blijven. In de kweekbak wordt dan misschien wel (veel?) warmer dan 30 graden. Sensor moet in de grond, daar waar de zaadjes zitten. Oplossing: een doorvoergaatje maken. Niet in de kap, maar in de bak eronder, tegen de bovenrand aan. Zo blijft de sensor rustig zitten als je de kap er even afhaalt, voor watergeven, of gewoon even te kijken. (Gaatje maken in dun plastic: heel voorzichtig boren, of anders erin smelten, met b.v. een heetgestookte schroef van voldoende dikte.) 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
driepinter Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart (aangepast) OK bedankt..... Ik heb zojuist dat ding provisorisch (want nog geen gaatje gemaakt) in de grond gezet, en de kap er weer opgezet en dat is maar goed ook, hij geeft nu 30 graden aan ! En ik las dat de temperatuur bij tomaten niet hoger mag zijn dan 27 graden. Hopelijk hebben mijn tomatenzaadjes er niet te veel onder geleden en komt er nog wat op.. 2 maart aangepast door driepinter Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart @Rookiewel lampen aan op de kolen? En bij de prei ook nog als het 8 cm hoog is? Quote
Rookie Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Mijn kolen heb ik altijd buiten staan, dus dat weet ik niet, maar mijn prei zaailingen blijf ik trimmen, tot ze naar buiten gaan en ze blijven bij mij onder de lamp. Ik wil dikke plantjes, niet van die lange, dunne slierten. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Ja want ze zijn nog erg dun en ik vind ze ook best lang. Quote
Tanja65 Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart 1 uur terug, Rookie zei: mijn prei zaailingen blijf ik trimmen, tot ze naar buiten gaan en ze blijven bij mij onder de lamp. Trimmen? De zaailingen gewoon onthoofden? Helemaal nieuw voor mij. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Jij bedoelt dat ik er een stuk vanaf moet knippen? @Rookie Quote
loes Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Niet teveel vertroetelen die zaailingen. Een warmtematje is een kunstgreep om te kunnen oogsten van planten waarvoor ons seizoen eigenlijk te kort/koud is , niet voor planten die prima tegen ons klimaat kunnen zoals kolen en prei. Bij mij gaan peper, paprika, tomaten en dit jaar ook aubergine gaan op het warmtematje om te ontkiemen. 4 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart @Loes jij bedoelt ook geen groeilamp voor prei? En @Rookie welke kappersbeurt kreeg de prei van jou? 😂 1 Quote
Erny Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart (aangepast) @Petrasmoestuin Warmteminnende planten die wij vroeger moeten laten kiemen (pepers, aubergines, tomaten etc) die zetten we op de warmtematjes (of een andere warme plek/methode) want anders is ons seizoen te kort. We hebben niet de luxe om te wachten totdat de buitentemperaturen zo hoog zijn dat de zaadjes vanzelf gaan kiemen. Kolen en prei en dat soorts zijn planten die tegen koude kunnen. Deze hoef je dus niet op te jagen en op een extra warme plek te zetten. Bij kolen gaat dat namelijk hartstikke fout. Die worden lang en dun en bleek en iel en dat komt dan niet meer goed. Dan kan je beter overnieuw beginnen. Dus die zou je op een koele lichte plek kunnen laten kiemen (of in je huiskamer in een dag of 4 en dan naar een koele plek). En vooral veel licht, anders gaan ze strekken. Vandaar gaan ze dan naar buiten en weer op een lichte plek (afharden om groeistop te voorkomen). Dus wat @Loes zegt: niet alles zo vertroetelen, daar krijg je over het algemeen zwakke plantjes van. Ze moeten straks in de grote boze buitenwereld ook overleven. Misschien kun je de topics op het forum doorspitten die hierover gaan? Of (net als wat @Gitta blijkbaar aan het doen is, en ik in 2012 ook heb gedaan) gewoon het hele forum stukje bij forum doorlezen, erg leerzaam. Er is er ook vast wel een topic over het knippen van de prei. Want dat hoort hier allemaal niet in het warmtematjestopic. 3 maart aangepast door Erny 5 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Je hebt gelijk @Erny Mij ontbreekt het aan de tijd, het hoort hier ook niet thuis, maar zowel mijn man als ik hebben diverse klachten en lopen bij vele artsen en ziekenhuizen wat allemaal niet naast de deur is. En ik zal proberen zo veel mogelijk hier op te zoeken, hoewel mij dat erg veel moeite kost. 1 Quote
loes Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart (aangepast) @PetrasmoestuinWe proberen juist te voorkomen dat je teveel tijd verspilt aan het vertroetelen van plantjes. Je haalt jezelf zo gigantisch veel extra werk op de hals wat helemaal niet nodig is. Probeer met de natuur mee te tuinieren. Bij de paar uitzonderingen die op een warmtematje moeten gaat dat niet maar bij de meeste dingen zoals prei wel. Voor prei zie hier, ik zal je vraag meenemen naar daar om te voorkomen dat we hier offtopic gaan 4 maart aangepast door loes 3 Quote
Erny Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart @Petrasmoestuin Je kan ook altijd in het topic, waar de desbetreffende vraag bij je opkomt, ook even vragen of iemand het bijbehorende topic voor je kan opzoeken. Sommige mensen, @Loes o.a., zijn daar erg goed in. 🤓 En dan staat alle informatie bij elkaar zodat het voor anderen ook goed terug te vinden is, en joúw vragen en de antwoorden dáárop ook weer bijdragen aan de algehele aanwezige kennis op dit forum. 2 1 Quote
TomsTuin Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart On 1/24/2025 at 3:42 PM, Dahli said: het is wel belangrijk dat die elektrische producten als groeilampen en warmtematjes een CE-markering hebben Ter aanvulling, er bestaan twee soorten CE logo's. Eentje is het Europese keurmerk, het andere is een Chinees logo voor exportproducten. De een staat voor veiligheid, de ander niet. Zoek de verschillen: Links is het keurmerk, rechts is 'Chinese Export' Bron met meer informatie: https://id.nl/zekerheid-en-gemak/veilig-online/beveiligingssoftware/het-europese-ce-logo-versus-het-chinese-ce-logo-een-onderscheidend-onderscheid Goed opletten dus! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.