jeroenm Geplaatst: 28 februari 2013 Share Geplaatst: 28 februari 2013 Ik begrijp het niet... ik heb best veel gezocht, maar kan het niet vinden. Ik heb van die kweekbakken gehaald bij de Lidl voor mijn moestuin. Daar heb je vakjes in waar je zaadjes in kunt stoppen, maar ik zie mensen ook vaak zaaien in een grote baken ze vervolgens verspenen (zo heet dat toch?)Wat is beter? 1 zaadje per bakje/plantje of iets meer zaaien in een bak en verspenen? Ik denk dat je met deze laatste methode de 'sterkste' eruit kunt halen, klopt dat? Moet ik ze dan in die P9 potjes stoppen of in de zaaitrays en daarna in de p9 potjes... Dit is mijn eerste jaar en wil wel iets aan resultaat In mijn moestuinseisoen heb ik mijn kweekproef. Daar zijn nu 2 afrikaantjes en nog 2 paprikaplantjes van boven gekomen, ofwel tot nu toe 50%. Ik zie dus wel wat voor een zaaibak en alles wat bovenkomt te gebruiken. Hoe doen anderen dit? Quote http://www.kinderfilmpjes.net Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 28 februari 2013 Share Geplaatst: 28 februari 2013 ik ben nieuwsgierig naar de antwoorden van de ervaren mensen Zelf kweek ik in die zaaibakjes van de Action voor in p9 potjes, maar dan alleen de plantjes die langer in huis blijven staan, zoals de paprikaplantjes. In perspotjes zaai ik plantjes die straks in de volle grond of de MM-bak gaan, zoals sla, andijvie, tah tsai, rooie bietjes e.d. Die perspotjes gaan dan in 1 keer in de grond en hoef ik dus niet te verspenen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 28 februari 2013 Share Geplaatst: 28 februari 2013 Ik zaai meestal in een grotere bak in stekgrond, maar leg de zaadjes wel netjes op voldoende afstand van elkaar zodat ze makkelijk te verspenen zijn. Ik zaai iets meer plantjes dan ik nodig heb, en kies dan de mooiste plantjes om te verspenen. Dit doe ik voor sla, paprika's, tomaten, ananaskers, selder, afrikaantjes, spruitjes en kolen (in de koude bak).Suikermaïs en zonnebloemen zaai ik voor per stuk in diepere potjes of afgesneden melkbrikken (daar snijd ik onderaan de hoekjes van voor een betere drainage).Pompoenen en komkommers zaai ik in aarden potten (diameter zeker 15 cm) - daar doen ze het beter in dan in plastic potjes.Boontjes heb ik al gezaaid in potjes, in groepjes samen in grotere bakken (om dan uit te planten) en in volle grond, maar ik heb nog geen ideale manier gevonden. Er mislukt hier wel eens een lading boontjes. Dus ga ik het dit jaar eens in dakgootjes proberen, zoals iemand hier beschreef Bietjes zaai ik niet voor, die gaan rechtstreeks in de grond. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.