citroen Geplaatst: 21 februari 2013 Geplaatst: 21 februari 2013 wie weet wat de plant diepte van poot aardappelen is bij het later niet aanaardenik lees links en rechts bij de ene 20 cm tot 25 cmwie heeft ervaring met diep poten van aardappelen ? bij het later niet aanaarden Quote
Borsalino Geplaatst: 21 februari 2013 Geplaatst: 21 februari 2013 Ik ga ze dit jaar ook niet meer aanaarden maar dan wel op een andre manier. Ga ze onder worteldoek zetten, natuurlijk met gaten. Hoef ik ook niet meer aan te aarden + geen onkruid, en daar de aardappelen niet zo diep liggen makkelijker te oogsten, ze worden amper op 5cm diepte geplant. Kijk hierhttps://www.moestuinforum.nl/aardappelen-onder-worteldoek-t7021.html Quote
D_SDennis Geplaatst: 21 februari 2013 Geplaatst: 21 februari 2013 Wat ik heb gedaan is volgens mij uniek en heeft prima gewerkt voor als je heel vroeg aardappelen wil en niet aan wilt aarden, hoewel.. Ik heb geulen gemaakt van 15 cm diep en de uitkomende grond op ruggen ertussen gelegd. Daarin gaten geprikt van 10 cm diep in de bodem van de geulen en daar voorgekiemde poters ingedaan (half maart). Omdat er dan nog kans op vorst is moet je dus af en toe afdekken. Doordat de scheuten eerst eens 15 cm boven de grond uit moeten komen kun je ze tot ongeveer derde week april afdekken zonder de scheuten te beschadigen. Of zoals ik heb gedaan iedere keer als er vorst werd voorspeld de grond uit de ruggen terug in de geul brengen zodat de scheuten net bedekt zijn. Tegen eind april is de grond weer vlak en zitten de eigenlijke poters dus 25 cm onder de grond. EN kun je daarna dus prima water geven, mesten etc. Bij deze methode heb ik dus geen last van groene aardappels, hoef ik naderhand niet aan te aarden en heb ik een mooi vlak bed wat niet zo snel uitdroogt dan ruggen zouden doen. Ik gebruik frieslanders en zit op zandgrond. Op klei weet ik niet of ik dit net zo zou doen. Quote
citroen Geplaatst: 22 februari 2015 Auteur Geplaatst: 22 februari 2015 Hoe lang doe je dit al op die wijze ?Ik aard ze ook niet aanmaar plant ze maar 15 cm diepik ga het ook op 25 cm diepte proberen dit jaarik zit ook op zandgrond Quote
D_SDennis Geplaatst: 22 februari 2015 Geplaatst: 22 februari 2015 Ik doe dit al vier jaar zo en ook over drie weken gaan ze weer op dezelfde manier in de grond. Quote
gerritr1955 Geplaatst: 22 februari 2015 Geplaatst: 22 februari 2015 Wat ik heb gedaan is volgens mij uniek en heeft prima gewerkt voor als je heel vroeg aardappelen wil en niet aan wilt aarden, hoewel.. Ik heb geulen gemaakt van 15 cm diep en de uitkomende grond op ruggen ertussen gelegd. Daarin gaten geprikt van 10 cm diep in de bodem van de geulen en daar voorgekiemde poters ingedaan (half maart). Omdat er dan nog kans op vorst is moet je dus af en toe afdekken. Doordat de scheuten eerst eens 15 cm boven de grond uit moeten komen kun je ze tot ongeveer derde week april afdekken zonder de scheuten te beschadigen. Of zoals ik heb gedaan iedere keer als er vorst werd voorspeld de grond uit de ruggen terug in de geul brengen zodat de scheuten net bedekt zijn. Tegen eind april is de grond weer vlak en zitten de eigenlijke poters dus 25 cm onder de grond. EN kun je daarna dus prima water geven, mesten etc. Bij deze methode heb ik dus geen last van groene aardappels, hoef ik naderhand niet aan te aarden en heb ik een mooi vlak bed wat niet zo snel uitdroogt dan ruggen zouden doen. Ik gebruik frieslanders en zit op zandgrond. Op klei weet ik niet of ik dit net zo zou doen. Moet wel diep zoeken als het oogsttijd is om alles eruit te krijgen Quote Hortus est amicus meus.
D_SDennis Geplaatst: 22 februari 2015 Geplaatst: 22 februari 2015 Dat valt dus wel mee gezien aardappelen tot ontwikkeling komen aan de scheuten die vanuit de pootaardappel omhoog groeien. Dus de spitvork goed volledig de grond in drukken en in één schep komt alles eruit. Ze zitten op maximaal 25 cm diepte... Quote
gerritr1955 Geplaatst: 22 februari 2015 Geplaatst: 22 februari 2015 OK, maar scheelt toch zo'n 20 cm met de methode onder worteldoek.Niet dat ik zelf aardappels ga telen. Maar het oogsten is volgens mij rugpijn werk. Quote Hortus est amicus meus.
D_SDennis Geplaatst: 22 februari 2015 Geplaatst: 22 februari 2015 Haha, ja wellicht, maar ik heb nog een jonge rug! En voor mijn tuin scheelt dit ook weer een hoop werk. Omdat ik niet met ruggen werk, hebben mijn aardappels geen last van droogte, want op het zand waar ik zit is dat wel een groot probleem. Ook kan ik zo vroeg aardappels oogsten omdat beschermen in geulen geen probleem is in tegenstelling tot beschermen van scheuten die uit ruggen groeien. Die zouden alleen maar beschadigen als je er een zeil over trekt. Quote
gerritr1955 Geplaatst: 22 februari 2015 Geplaatst: 22 februari 2015 Een jonge rug moet je ook zuinig op zijn .Ik zit ook op zandgrond hier in Bennekom.Uitdrogen is dan idd een probleem.Suc6 met de moestuin en je oogst. Quote Hortus est amicus meus.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.