Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geelwortel, kurkuma

dennislp

Aanbevolen berichten

Boven de aardappel strooi ik de gedroogde en gemalen, maar in heel veel gerechten vijzel ik de verse. Max 1,5 cm is meer dan zat.
Met (blokjes/schijfjes/van die mini bolletjes) aardappel moet je echt eens doen. Je zult versteld staan van de krokante korst die het krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Dit jaar niemand Kurkuma geplant? Ik zelf ook niet, de oogst van het jaar ervoor was in de winter verrot.

Gisteren was ik in Lidl (Utrecht Leidsche Rijn), ik wilde ook kurkuma kopen maar ik heb helaas niks gezien.

Vandaag was ik bij Lidl en AH Waddinxveen, maar ik ben vergeten te kijken.

Dan binnenkort maar bij ons in Boskoop bij de AH kijken, daar heb ik ze eerder ook wel zien liggen.

Vandaag kreeg ik de nieuwsbrief van CCBT (BIOpraktijk) , en daar stond toevallig dit verhaal over kurkuma:

https://www.ccbt.be/sites/default/files/Kurkuma.pdf

Een oogst van 1,2 kilo begin november, of 1,4 kilo per plant half november! Weliswaar verwarmde kas, maar als je de pot op tijd in huis haalt dan groeit de plant door?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@acpronk

Ik heb kurkuma 's winters binnenshuis staan maar dan wel in een onverwarmde ruimte. Plant sterft in het najaar bovengronds af maar loopt in het voorjaar weer uit. 

kurkuma2.thumb.JPG.3f3da04440123de5f7c6feb8049abd84.JPG

aangepast door Frans
foto toegevoegd

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag toevallig gevonden.
Was in de Hoogvliet in Boskoop, naar de gember aan het kijken. En plots lag daarnaast de kurkuma.
Meteen beide pakjes à 50 gram gepakt.

Het ligt nu naast de gember op de smeerwortel wortelstekken, waarvan er nu net voorzichtig 2 plantjes wat blad hebben aangemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 maanden later ...

Ik probeer al een paar jaar kurkuma in bloei te krijgen. Niet omdat dat nodig is maar puur voor de lol.  Tot nu toe zonder resultaat. Wie is dit wel al gelukt en kent de 'truc' . 

kurkuma3.thumb.JPG.7228fc5b334589599061152c4b08cf4b.JPG

aangepast door Frans

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...
Op 13-11-2020 om 19:59, acpronk zei:
De kurkuma is wel een taaie plant. Op laten groeien in de groene bak hieronder, ergens in mei/juni de bak in de moestuin gezet met het oog ze later uit te planten. Wat niet was gebeurd, beoogde plek was nooit klaar gekomen.
Eerst tijdens droogte bijna verdroogd, en daarna maandenlang in het water laten staan door de vele regen.
Nu maar uit de bak gehaald, en alles opgepot met het oog deze binnen te laten overwinteren, op de grootste na. Die zit in een emmer met de aarde nog om de kluit.

Waar de aarde niet zit, kwam de plant tegen de kant van de bak.6df5c8bcc1cf6e5bdef1841e7b2076f8.jpg4ad556f18b9183ae91efa3530e6e2824.jpg

Dit was mijn oogst 2 jaar geleden, niet eens uitgeplant en geen voeding gegeven, E stonden de hele zomer in het water want toen was het nog nat.

Dit jaar wel uitgeplant en ze hadden minder (of weinig?) water, en de oogst was nagenoeg niks.
Zou water de opbrengst verhogende factor zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 6 maanden later ...

Ik heb veel aan het forum gehad en wilde daarom eens wat teruggeven. Wil er iemand een Kurkuma plantje? De wortels die we afgelopen jaar hebben geoogst zijn weer mooi uitgelopen en daarom geef ik er een paar weg. Je zal ze wel op moeten komen halen. Ik woon in het zuid oosten van de provincie Utrecht. Stuur even een privé berichtje voor het precieze adres. 

Overigens zijn dit uitlopers van planten die we een aantal jaar geleden van een biologische boerderij uit India hebben gehaald. Zie ook mijn eerdere post voor hoe volwassen planten en opbrengst eruit zien.

IMG_8839.jpeg

• Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 9 maanden later ...
  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...