Mellie Geplaatst: 29 november 2020 Share Geplaatst: 29 november 2020 Boven de aardappel strooi ik de gedroogde en gemalen, maar in heel veel gerechten vijzel ik de verse. Max 1,5 cm is meer dan zat. Met (blokjes/schijfjes/van die mini bolletjes) aardappel moet je echt eens doen. Je zult versteld staan van de krokante korst die het krijgt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 16 december 2021 Share Geplaatst: 16 december 2021 Dit jaar niemand Kurkuma geplant? Ik zelf ook niet, de oogst van het jaar ervoor was in de winter verrot. Gisteren was ik in Lidl (Utrecht Leidsche Rijn), ik wilde ook kurkuma kopen maar ik heb helaas niks gezien. Vandaag was ik bij Lidl en AH Waddinxveen, maar ik ben vergeten te kijken. Dan binnenkort maar bij ons in Boskoop bij de AH kijken, daar heb ik ze eerder ook wel zien liggen. Vandaag kreeg ik de nieuwsbrief van CCBT (BIOpraktijk) , en daar stond toevallig dit verhaal over kurkuma: https://www.ccbt.be/sites/default/files/Kurkuma.pdf Een oogst van 1,2 kilo begin november, of 1,4 kilo per plant half november! Weliswaar verwarmde kas, maar als je de pot op tijd in huis haalt dan groeit de plant door? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 16 december 2021 Share Geplaatst: 16 december 2021 (aangepast) @acpronk Ik heb kurkuma 's winters binnenshuis staan maar dan wel in een onverwarmde ruimte. Plant sterft in het najaar bovengronds af maar loopt in het voorjaar weer uit. 16 december 2021 aangepast door Frans foto toegevoegd Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 17 december 2021 Share Geplaatst: 17 december 2021 Ik heb het nooit buiten gezet. Sinds 2 jaar (of 3?) in hetzelfde kleine potje. Als ik nodig heb, graag ik een stukje op. Gaat prima. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 23 december 2021 Share Geplaatst: 23 december 2021 Vandaag bij Lidl en Albert Heijn in Waddinxveen langs geweest, beide hebben geen (verse) kurkuma. Zeker een seizoensproduct?Ik dacht laat ik eens vroeg beginnen, dan is de opbrengst hoger. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goldfish Geplaatst: 23 december 2021 Share Geplaatst: 23 december 2021 Een maand of wat geleden vers gekocht bij v.d. Spek (jou wel bekend), maar daar is het ook iets wat maar af-en-toe aangeboden wordt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 28 december 2021 Share Geplaatst: 28 december 2021 Vandaag toevallig gevonden.Was in de Hoogvliet in Boskoop, naar de gember aan het kijken. En plots lag daarnaast de kurkuma.Meteen beide pakjes à 50 gram gepakt.Het ligt nu naast de gember op de smeerwortel wortelstekken, waarvan er nu net voorzichtig 2 plantjes wat blad hebben aangemaakt. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 18 augustus 2022 Share Geplaatst: 18 augustus 2022 (aangepast) Ik probeer al een paar jaar kurkuma in bloei te krijgen. Niet omdat dat nodig is maar puur voor de lol. Tot nu toe zonder resultaat. Wie is dit wel al gelukt en kent de 'truc' . 18 augustus 2022 aangepast door Frans Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Geplaatst: 19 augustus 2022 Share Geplaatst: 19 augustus 2022 Hier hebben we ze nu 2 of 3 jaar (in de winter binnen) maar ook nog steeds geen bloemen… ben benieuwd of het iemand anders wel gelukt is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Geplaatst: 13 november 2022 Share Geplaatst: 13 november 2022 Wij hebben de kurkuma vandaag geoogst. We hebben veel oogst dan ik had verwacht. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 13 november 2022 Share Geplaatst: 13 november 2022 Gaaf joh, die kurkuma! Mooie oogst! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 13 november 2022 Share Geplaatst: 13 november 2022 @Goudsbloempje2 mooie oogst van 2 or 3 jarige planten.Ik heb de mijne net een seizoen, en ga binnenkort ook eens kijken hoe die ervoor staan. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 14 november 2022 Share Geplaatst: 14 november 2022 Wow wat een planten! Dit zit er wel heel mooi uit 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 15 november 2022 Share Geplaatst: 15 november 2022 Dat is een mooie oogst! Mijne staan weer binnen. Ik had een deel alweer gebruikt,en er liepen weer wat knolletjes uit,die staan weer in een pot. Evenals een stuk gember. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 15 november 2022 Share Geplaatst: 15 november 2022 Mooi!! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinke Geplaatst: 16 november 2022 Share Geplaatst: 16 november 2022 Indrukwekkend @Goudsbloempje2! Volgens mij zag ik van de week bij de Lidl ook verse kurkuma liggen, 💡 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 23 november 2022 Share Geplaatst: 23 november 2022 Op 13-11-2020 om 19:59, acpronk zei: De kurkuma is wel een taaie plant. Op laten groeien in de groene bak hieronder, ergens in mei/juni de bak in de moestuin gezet met het oog ze later uit te planten. Wat niet was gebeurd, beoogde plek was nooit klaar gekomen. Eerst tijdens droogte bijna verdroogd, en daarna maandenlang in het water laten staan door de vele regen. Nu maar uit de bak gehaald, en alles opgepot met het oog deze binnen te laten overwinteren, op de grootste na. Die zit in een emmer met de aarde nog om de kluit. Waar de aarde niet zit, kwam de plant tegen de kant van de bak. Dit was mijn oogst 2 jaar geleden, niet eens uitgeplant en geen voeding gegeven, E stonden de hele zomer in het water want toen was het nog nat. Dit jaar wel uitgeplant en ze hadden minder (of weinig?) water, en de oogst was nagenoeg niks. Zou water de opbrengst verhogende factor zijn? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 23 november 2022 Share Geplaatst: 23 november 2022 Zo dan, ja ik geloof wel dat ze erg van water houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Geplaatst: 23 november 2022 Share Geplaatst: 23 november 2022 4 hours ago, acpronk said: Zou water de opbrengst verhogende factor zijn? Ik heb altijd begrepen dat ze houden van een hoge luchtvochtigheid. De aarde mag niet droog staan maar het water mag ook niet blijven staan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Geplaatst: 10 juni 2023 Share Geplaatst: 10 juni 2023 Ik heb veel aan het forum gehad en wilde daarom eens wat teruggeven. Wil er iemand een Kurkuma plantje? De wortels die we afgelopen jaar hebben geoogst zijn weer mooi uitgelopen en daarom geef ik er een paar weg. Je zal ze wel op moeten komen halen. Ik woon in het zuid oosten van de provincie Utrecht. Stuur even een privé berichtje voor het precieze adres. Overigens zijn dit uitlopers van planten die we een aantal jaar geleden van een biologische boerderij uit India hebben gehaald. Zie ook mijn eerdere post voor hoe volwassen planten en opbrengst eruit zien. 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 29 maart 2024 Share Geplaatst: 29 maart 2024 Dankzij @appelvrouw ben ik nu ook lid van de kurkuma-club! Ik kreeg een mooie wortel waar al een uitloper aan zit. Ik heb em meteen in de kas gepoot. 4 Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mevrouw Groen Geplaatst: 2 april 2024 Share Geplaatst: 2 april 2024 Ik ben ook een poging aan het wagen met twee mooie exemplaren die ik kocht bij de fruittuin van West in Amsterdam. Ben benieuwd wanneer er iets zichtbaar gaat worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 29 juni 2024 Share Geplaatst: 29 juni 2024 2 Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 29 juni 2024 Share Geplaatst: 29 juni 2024 Die zijn al verder dan de mijne, die nog in een bak staan 😳. Waar ook wat aan geknabbeld wordt, maar ik weet niet door wat. Niettemin doet de kurkuma het veel beter dan de gember. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Geplaatst: 29 juni 2024 Share Geplaatst: 29 juni 2024 Wij hebben er hier vier binnen staan. In de winter waren ze bovengronds afgestorven maar in het voorjaar toch weer opgekomen. Deze staat er het beste bij. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.