Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geelwortel, kurkuma

dennislp

Aanbevolen berichten

Ja, van 25 januari. Uitlopertjes zijn al zeker 2 mm, dus dat gaat niet echt hard. Ik heb ze niet op een warmtematje liggen, huiskamertemperatuur is hier ongeveer constant 19 graden.

Kijk wel uit met met afdekking en warmtemat, ik kan het niet terugvinden, maar heb weleens gelezen dat gember dan gaat schimmelen. En aangezien teelt vergelijkbaar is, zit die kans er met kurkuma ook best in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Hier ging het ook niet snel. Pas vandaag, na 28 dagen, het eerste puntje:

20200307_geelwortel.jpg

Wortelstukken liggen in potgrond, dat ik tussen goed vochtig en nogal nat houd (eerste twee weken onder vershoudfolie, daarna onafgedekt). Staat op de vensterbank, boven de CV-radiator (lt, lage temperatuur). 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Die zien er goed uit!
De mijne op 1 februari geplant, 7 van de 10 stukjes zijn opgekomen. Helaas 2 grote, rest zijn kleine planten.
Als er een tweede keer komt, dan neem ik grote stukken, kwaliteit boven kwantiteit (Lidl had pakjes van 200 gram met 7-10 stukjes erin).

Van de gember zijn de oude deels uitgedroogde uitgelopen stukjes uit de keuken flink gegroeid, de verse uit de supermarkt vertoont nog geen groei boven de grond.babc6e64d1ba6587e9c57980d26c6a3c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Bij mij heeft het ook echt dik anderhalve maand geduurd.

De groene gember puntjes (lang niet zulke mooie blaadjes als ik hierboven zie nog!)  staan inmiddels in de kas, in een grote pot.

De kurkuma komt nu pas om de hoek kijken, niet vreemd. Waren 4 gratis gekregen knolletjes van de groenteboer. Ze hadden wat plekjes en deukjes namelijk

a5cd632036b33754bfb5d0a9ee5accec.jpg

Toch blij dat er twee uitlopen! Met wat mazzel worden dat er dus 40 ofzo, schreef @RobO ergens, meen ik.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

Dit jaar heb ik voor het eerst een paar kurkuma knolletjes gepoot en het ging mij vooral om het bovengrondse deel van de plant. Ik had ze graag in bloei gezien met frisse bladeren.

Wie heeft ze wél al eens in bloei gekregen ? Wat deed ik verkeerd wat betreft het niet in bloei kunnen krijgen als ook het voorkomen van die lelijke bladeren ? 

IMG_7317.thumb.JPG.ce4978d2b0b75998665bc94ca9ee3fef.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje eigenwijs ben ik wel dus volgend jaar een nieuwe poging maar dan in een mooie grote pot i.p.v. een bak. De bedoeling is daar de plant voor te gebruiken die er nu het best uitziet.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

de geelwortel loop nu wel heel goed uit, het begin nu al een klein kamerplantje te worden, maar het is toe aan een grotere pot, dus hier ga ik van de week maar eens achter aan. Van de drie gepote wortels is er uit eindelijk een het gaan doen. Maar op dit moment hou ik hem binnen want weet niet wat die doet als ik hem buiten laat staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons hebben zowel de kurkuma als de gember in grote (echt grote) potten in de kas gestaan. Vooral de kurkuma heeft prachtig blad zeg!
@RobO, jij had het over het vergelen van de bladeren. Dat is hier nog niet. Moet ik daarop wachten voordat ik oogst? Of is het gewoon ‘voor de eerste nachtvorst’?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier een beetje geel

heb toevallig gister een plant uitgetrokken uit de kas, die zat goed in het blad maar de knoloogst viel wat tegen, ze zouden nog wel wat groter mogen

wel waren er weer veel nieuwe stengelaanzetten te zien, heel anders dan vorig jaar dus gevolg van het vreemde weer in 2020?

ik heb niet extra  bemest oid

ik denk dat ik ze uitgraaf en in een grote pot binnen ga zetten als er vorst dreigt

aangepast door RobO
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer kurkuma oogsten, daar worstel ik ook mee.

Bij mij staan ze in een 40 L pot, binnen, in huis. Nog steeds mooi groene bladeren. Best wel een mooie kamerplant.

Is er voor knolvorming een klimaat signaal nodig, zoals naderen van de langste dag, of juist een afname van licht en/of temperatuur?

Ik wacht nog maar even met oogsten ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja, groeitijd is hier eigenlijk 10 maanden, ik zit nu op 8 maanden

plant is eenjarig, als warm, normaal oogst je ze na de bloei maar ik heb hier in de kas nog nooit bloemen gezien

maar hij wil niet onder de 12 graden vanwege zijn warmelandenroots

vandaar mijn idee ze naar binnen te halen met een flinke kluit en dan hopelijk tweejarig kweken

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Dat is balen zeg! Begonnen de planten af te sterven of vond je het gewoon tijd om te oogsten? 
Onze grootste plant is denk ik ongeveer 60-70 cm groot. We zijn in februari begonnen, maar het duurde heel lang voor ze op gang kwamen. Ik weet niet wanneer we zouden moeten oogsten maar ik wilde ze voorlopig maar gewoon laten zitten. 

47F50896-C540-4A0C-B10A-5781000905FA.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kurkuma is wel een taaie plant. Op laten groeien in de groene bak hieronder, ergens in mei/juni de bak in de moestuin gezet met het oog ze later uit te planten. Wat niet was gebeurd, beoogde plek was nooit klaar gekomen.
Eerst tijdens droogte bijna verdroogd, en daarna maandenlang in het water laten staan door de vele regen.
Nu maar uit de bak gehaald, en alles opgepot met het oog deze binnen te laten overwinteren, op de grootste na. Die zit in een emmer met de aarde nog om de kluit.

Waar de aarde niet zit, kwam de plant tegen de kant van de bak.6df5c8bcc1cf6e5bdef1841e7b2076f8.jpg4ad556f18b9183ae91efa3530e6e2824.jpgb4c21ca379e824c4d8971a8ea9a53ad7.jpg

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Hier ook geoogst.

2 knolletjes (kon er nog maar 1 terugvinden) gaven toch een heel behoorlijk resultaat.

Geen idee hoe ze te bewaren. Heb geen droog-apparaat.

Inkuilen? In plakjes boven de verwarming?

Nah ja. Hoe dan ook best blij mee!

thumbnail_IMG_5951.jpg

Update: lees net dat Robo ze per worteltje invriest. 

Puik. Dat ga ik ook doen dan denk ik. 
Ik gebruik ze trouwens heel graag in shakes (in de winter hebben we vrijwel dagelijks een shake-met-vanalles: sojamelk (ook zelf gemaakt ja, maar helaas niet van eigen bonen, nog), eigen fruit uit de vriezer, bietjes idem, en een of twee gekochte bananen. Soms wat appel, wortel, gember erbij. Of dus wat geelwortel. Smaakt lekker tropisch. En geeft een fijne boost. Denk ik dan maar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-1-2020 om 13:32, Mellie zei:

Ik gebruik kurkuma in sommige Indische gerechten of in thee met bv een stuk gember erbij. Met gebakken aardappel is het lekker, dan krijgt je aardappel geheid een knapperig korstje. Veel in curries ook bedenk ik me nu. Eigenlijk aardig wat toepassingen.

He Mel, doe jij dan blokjes geelwortel door je piepertjes? Of strooi je alleen wat poeder? (Dat ik het ff goed begrijp)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...