weasel Geplaatst: 10 februari 2013 Share Geplaatst: 10 februari 2013 Ik had even een vraagje ivm wisselteelt en serres. Ik heb namelijk dit jaar een volkstuintje te pakken gekregen. Hierop staat een vaststaande constructie voor een tunnel serre. Deze wil ik dus opnieuw bekleden met tunnelfolie. nu vroeg ik me af hoe je ziektes en bodem uitputting voorkomt in een serre aangezien deze steeds op dezelfde plaatst blijft staan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 10 februari 2013 Share Geplaatst: 10 februari 2013 Veel tuiniers graven elk jaar opnieuw een dikke laag paardenmest onder om het broeikas effect te bevorderen, in dit geval gunstig, de kas warmt sneller op, er zit veel voeding in de bodem. De grond wordt omgewoeld of er komen een paar kruiwagens nieuwe aarde en compost over de mest. Zodat je nooit letterlijk in oude grond poot. Verder kun je nog teeltwisseling toepassen, bijvoorbeeld 4 verschillende soorten gewassen in de vier hoeken van de kas laten rouleren. NBIn B noemt men het 'serre' en in NL 'kas'. Een glazen aanbouw aan een woning noemt men hier serre. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 11 februari 2013 Share Geplaatst: 11 februari 2013 bij ons staan er voornamelijk tomaten en die vinden het niet erg om in dezelfde grond te staan; we mesten bij met koemestkorrels en een klein beetje kali, bitterzout, beendermeel; als je last krijgt van wortelziekten bij de tomaten kun je altijd nog gaan enten op een resistente onderstam na een jaar of drie spoelen we de grond flink door met regenwater verder zetten we de kolen in de kas grote potten om te weeuwen, kruiden rommelen we er tussendoor, verspeende plantjes gaan altijd in bakken met potgrond Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 11 februari 2013 Share Geplaatst: 11 februari 2013 Ja dat grond doorspoelen is wel een aanrader omdat er anders teveel zouten in je grond komen. Tomaten vinden het niet erg om in dezelfde grond te staan maar willen wel graag bemest worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weasel Geplaatst: 11 februari 2013 Auteur Share Geplaatst: 11 februari 2013 ok, bedankt voor de tips alvast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.