Jorg Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Is iemand bekend met het rabarberras Livingstone? Waar je bij de andere rassen moet stoppen in de zomer met oogsten om de plant voldoende te laten herstellen zou dat bij dit ras niet nodig zijn. Livingstone zou niet in rust gaan zoals de andere rassen. De oogst zou vanaf april tot in September tot November vallen. De begeleidende teksten beschrijven het als het eerste rabarber ras dat in de herfst te oogsten valt, de teeltwijze is verder hetzelfde. Heeft iemand ervaring met dit ras? Is het een oud ras, zijn er meer? Heeft iemand enig idee hoe dit -niet- in ruste gaan verwezenlijkt is? Begeleidende tekst (samengesteld)Do you enjoy those bright red stems in early summer, but wish the season for sweet, young rhubarb could be longer? If so, you will want to grow Livingstone - the world's first autumn-cropping rhubarb, which produces it succulent, delicious, stringless sticks from April till September to November. This is a reletively new variety which unusually, will continue to grow through the Summer and still be edible in the early Autumn. This outstanding, British-bred strain was achieved by eliminating the summer dormancy which causes rhubarb to stop cropping by the middle of summer. By the way, this breakthrough came about by conventional means and not by any form of genetic modification.Height: 60cm (24"). Spread: 120cm (48"). Livingstone really does yield a fine crop of high quality, red-pinked-skinned stems through the autumn months, extending the season for this much-loved fruit (well, vegetable actually!). The disease-free plants will crop heavily once established. Stems are virtually stringless.http://www.dtbrownseeds.co.uk/seeds-plants-gardening/43334/rhubarb-potted-plant-livingstonehttp://www.thompson-morgan.com/fruit/fruit-plants/rhubarb-crowns/rhubarb-livingstone-spring-planting/t17087TM Rhubarb 'Livingstone'Rheum x hybridum Quote
fre3ke Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 (aangepast) Ik heb nu voor het tweede of derde jaar een Livingstone staan. Hij is nu pas een beetje op formaat dus ik heb een paar takken geoogst, tegelijk met mijn reguliere rabarber die ook nu nog een nieuwe scheut produceert. Ik heb ze apart gekookt zonder te schillen. Livingstone smaakt anders, minder een uitgesproken rabarbersmaak, meer een smaak van flauwe aardbeien. Maar als je het niet naast elkaar proeft, zal dat misschien niet opvallen. Als ik begon met de Livingstone, vond ik ze allebei lekker. Maar als ik begon met de naamloze rabarber, was de Livingstone daarna minder interessant. Hij is ook romiger van consistentie, ik heb de indruk dat er meer pectine in zit. Mooie rode kleur en inderdaad geen draden. Dat verschil was overduidelijk want de andere rabarber had onprettige draden. Vanwege smaak en consistentie zou ik er geen limonade van maken, maar wel een taart, met wat citroenrasp bijvoorbeeld. De stengels zijn wel kort, niet meer dan 30 cm. Het blad is dus ook wat kleiner. Ik hou van een gemengde sier- en moestuin en ik denk dat ik hem achteraan in de siertuin ga zetten, als bladplant, tegen een lelijk betonnen muurtje. Win-win.Vrij korte stengelRechts de Livingstone, links naamloze rabarber. plant in het tweede of derde jaar na aanplant. Hij heeft nu drie groeikernen. Ongeveer 1 meter doorsnede totaal. 17 juli 2020 aangepast door fre3ke 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 20 juni 2021 Geplaatst: 20 juni 2021 Ik wil hier aan toevoegen dat ik de rabarber echt niet lekker vind. Hij is heel melig na het koken. Ik zou dat toch niet romig willen noemen. Eerder onaangenaam papperig. De smaak lijkt ook maar nauwelijks op rabarber en het is gewoon niet lekker. Ik zit het echt met tegenzin te eten, het zit op de rand van vies. Een stroef en korrelig mondgevoel aan het einde. Ik heb jaren gewacht op een redelijke oogst. Heb de plant vorig jaar nog gesplitst want hij is wel erg mooi om te zien. Maar ik denk dat hij eruit vliegt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.