Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Rozemarijn is toch het gehele jaar groen? Vers gebruiken zou ik zeggen. Dat is nou net het voordeel van zelf telen. Veel smakelijker dan gedroogd spul.

Als je driftig aan het snoeien gaat om de plant in model te krijgen, en het snoei-afval wilt bewaren: takjes losjes aan elkaar binden, ophangen en aan de lucht drogen in een droge ruimte.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik gebruik t ook vers! Maar mn plant van vorig jaar heeft de winter niet overleefd...

Opnieuw gezaaid dus... Maar helaas niets gedroogd.

Volgens mij is t met rozemarijn net als met tijm. Tijm droog ik altijd na t snoeien in bosjes, ik hang ze op de ruimte waar de cv-ketel staat, goede droge lucht. Om t te verwerken in een gerecht knijp ik even in zo'n bosje boven de pan, dan valt er bij tijm iig genoeg af!

Rozemarijn wellicht verder kneuzen??

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

oeps.. ik hakte er pas nog een stuk vanaf.. nu maar hopen dat ie het gaat overleven.... tnx voor de tips. Wat is een goede omgeving voor rozemarijn, in een pot of juist in de volle grond?

Elke morgen weer een verwondering in de tuin.

Geplaatst:

Mijn vader droogde de rozemarijn wel in bosjes en dan haalde hij de "naalden" er af om in een molentje tot poeder te malen. Dit strooit makkelijk over allerlei gerechten.

Zelf gebruik ik hem ook altijd vers het hele jaar door.

Geplaatst:

Of je nu rozemarijn gedroogd of vers wil gebruiken maakt de zaak niet. Rozemarijn heeft net als tijm zoals hoger al opgemerkt, de neiging het blaadje te laten valen.

Wel heb ik gemerkt dat rozemarijn gebruikt a la Jamie Oliver in gerechten, m.a.w. in bijna groteske hoevellheden, je geheugen een fikse kick geeft.

Meer nog, je voelt je er een flink stuk vitaler bij.

Normaliter wordt rozemarijn geoogst em gestekt in augustus. Dat geeft de plant voldoende tijd om de wonden te sluiten en zich te hervatten voor de nakende wintermaanden.

Zeker nooit snoeien als er vorst dreigt. Overigens heb ik de indruk dat rozemarijn zich vrij makkelijk aanpast aan ons klimaat.

Niet dat je geen vorstschade kan verwachten bij -15 of zo maar eerder dat het ras zich makkelijker aanpasat dan zeg maar een kuiflavendel.

Zorg wel altijd voor een goed doorlatende bodem en een plekje beschut tegen vervriezende oostenwind.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Hoef me geen zorgen meer te maken voor komend voorjaar... zomer.. de rozemarijn plant ziet er inmiddels er bruin uit.. ik vrees het leven gelaten.

Kan je wat meer uitleg geven over die rozemarijn van je?

Ik heb een 2m hoge rozemarijn gehad die nooit of te nimmer is afgedekt geweest noch beschut stond tot de winter van 2010/2011 een einde aan die droom en, bij extensie, de plant heeft gemaakt.

Dat ging me echt door het hart want die had ik opgekweekt als een enkele stam en da's nu net niet zo eenvoudig met rozemarijn. Soit.

Wat me meer intrigeert is waarom de jouwe het loodje heeft gelegd net nu we tot nu toe een relatief zachte winter hebben gehad.

Weet je welke ondersoort het was, stond ie in pot of net in volle grond? Hoe oud denk je dat ie was enz.

Kortom, ik heb eerder het vermoeden dat de plant niet voldoende ingeworteld was alvorens de vorst toesloeg of misschien was de bodem niet doorlatend genoeg.

Een week geleden heb ik twee rozemarijnen van ongeveer een 80cm hoog van alle bescherming ontdaan als hommmage maar ook om te zien hoe goed ze ingeburgerd waren. Beiden staan dicht bij elkaar, te dicht eigenlijk en bovendien op een plaats waar ze met de neus pal in de noodoostenwind staan.

Alles behalve ideaal voor een rozemarijn dus en daarenboven belooft de vriezeman enkele dagen flinke nachtvorst. Op het randje van wat het gros van rozemarijn kan hebben. Plus die wind. Dodelijk dus.

O ja, de toppen van de meeste takken hebben al knikkende hoofdjes. Die zijn al aan een post mortem toe.

Die twee broeders die zo dicht bij elkaar staan zijn overigens supermarkt plantjes die ik enkele jaren terug heb afgehard en uitgezet. Het waren echt kneusjes maar de liefde van de tuinier doet soms wonderen, toch?

Hoedanook, als ik dit jaar enkele stekken van die planten kan tot leven wekken, in de veronderstelling dat ze de huidige late vorst overleven tenminste, mag je er beslist eentje hebben. Echt waar.

Hopelijk zit er nog leven in je plant maar ik vrees er toch voor.

• 2 years later...
Geplaatst:

wat ik doe is af en toe 5 of 10 liter olijfolie kopen.

rozemarijn goed afwassen en in de olijfolie stoppen en ze op een donkere plaats zetten.

zorg ervoor dat alle rozemarijn ondergedompelt is.

een 3 tal maanden wachten, rozemarijn eruit halen eventueel uitpersen als dit kan.

en je hebt een heerlijke rozemarijn olie die kan gebruikt worden voor eender wat.

grtz

nick

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Inderdaad, vers is altijd beter maar wat je vraagt is heel eenvoudig te doen hoor.

Takjes rozemarijn plukken en goed drogen.

De naalden eraf knippen en deze plm. 30 seconden in de magnetron.

Daarna naalden in de vijzel en mooi fijn maken. Dan bewaren in kruidenpotje.

Niet te lang natuurlijk, maar 4-6 weken is geen enkel probleem, daarna verliest het zijn kracht.

Groet Dirk.

Geplaatst:

Hoi,

[/De naalden eraf knippen en deze plm. 30 seconden in de magnetron.code]

En dan vervliegt de etherische lie niet bliksemsnel ?

Kunnen de blaadjes niet zo in de olie?

Lijkt me beter toch dan eerst de magnetron ingaan of zie ik dat fout ?

Ciao,

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...