Chana Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Er staat hier een prachtige beuk. Als ik hier wegga zou ik die graag mee willen nemen. Dus ik ben aan het zoeken hoe ik hem kan vermeerderen. Zowel op het net als in mijn boeken kan ik er niets over vinden. Of dat ik moet zaaien, maar ik heb geen beukenootjes gezien, wel heeft hij gebloeid. Wie helpt mij verder? En weet iemand misschien wat voor soort dit is. Hij is niet echt een donkere beuk en verkleurd ook. Ik dacht dat hij als groen begint in het voorjaar dan naar lichtrood verkleurd en daarna in de herfst weer groen wordt, maar zeker weten doe ik dit niet.... Quote
RobO Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Hi Internetwijsheid: zaden van beuken zijn vaak onvruchtbaar en niet altijd soortvast. Dus ook als je zaailingen onder je beuk vindt is het niet zeker dat je dezelfde boom terug kweekt. Ik heb het zelf nooit geprobeerd met een beuk maar als je echt dezelfde boom wilt moet je m.i. stekken of afleggen of enten. Stekken schijnt niet te lukken, maar niet geschoten is altijd mis, je zou een winterstek van een takje van dit jaar kunnen proberen met wat stekpoeder in de grond onder je beuk. Afleggen gaat alleen als je jonge takken hebt die je naar de grond kunt buigen en vastzetten. Enten (griffel) kun je in de winter doen op kleine beuken als onderstam. Quote
Chana Geplaatst: 20 januari 2013 Auteur Geplaatst: 20 januari 2013 Waarom moet je een beuk enten? Volgens mij is deze ook niet geënt, het is nu te donker om te gaan kijken. Ik wil juist een grote beuk. Voor mij is vermeerderen nieuw. Afleggen zou ik kunnen proberen, een stellage maken onder de boom en daar een pot op zetten, zou dat gaan? En hoe lang duurt het dan voor zoiets wortelt? Weet iemand ook welk ras dit is? En weet iemand een rasnaam van Amerikaanse beuk die grotere nootjes geeft? Of weet iemand waar ik dit soort informatie na kan vragen. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Beuk wordt altijd met zaad vermeerderd. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorg Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Zover ik weet wordt een beuk inderdaad meestal vermeerderd uit zaad, maar zou ook afleggen en enten kunnen. Meer kan ik je er helaas niet over vertellen. Neem anders eens contact op met de auteur van deze artikels (tevens leesvoer), of met een boomkweker:http://www.cyber-adviseurs.nl/uploads/De%20beuk%20erin%202011%20Boom%20in%20Business%207.pdfhttp://www.cyber-adviseurs.nl/uploads/De%20beuk%20erin!%20Deel%202%202011-5.pdfhttp://www.cyber-adviseurs.nl/uploads/BEUKEN%20Deel%20III%20De%20bijzondere%20cv's%20van%20Fagus%20sylvatica%20Boom%20in%20Business%202011-4.pdf Quote
RobO Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 ik dacht: omdat je niet weet welke boom het is kun je het beste afleggen of enten, dan weet je zeker dat je dezelfde krijgt. In grond van de boom zelf vanwege de wortelschimmels. Voor beide geldt dat je er minimaal één groeiseizoen voor moet uittrekken. Niet alle beuken zijn zaadvast, zaden van de rode beuk Fagus sylvatica purpurea geven volgens de bronnen maar een klein percentage rode beuken de rest is groen. Zaaien is ook wat bewerkelijker dan bij gewone groente zie bron Van Hecke Wilfried of probeer eens het forum Omdat beuken nogal eens verkleuren van bloei naar zomer is het lastig de variëteit te plaatsen, dat moet je echt aan een kenner vragen. Misschien deze ? Quote
hansi Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 De naam van de amerikaanse beuk is Fagus grandifolia. Lijkt qua groei en vorm veel op de F.sylvatica. m.v.g.Hans Quote
thea Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Als je wandeld in het bos,kom je kleine beukjes tegen.10/20 cm en groten als je een paar eruit haald kraait er geen haan? Geen grote . Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frank Houweling Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 ik dacht: omdat je niet weet welke boom het is kun je het beste afleggen of enten, dan weet je zeker dat je dezelfde krijgt. In grond van de boom zelf vanwege de wortelschimmels. Voor beide geldt dat je er minimaal één groeiseizoen voor moet uittrekken. Niet alle beuken zijn zaadvast, zaden van de rode beuk Fagus sylvatica purpurea geven volgens de bronnen maar een klein percentage rode beuken de rest is groen. Zaaien is ook wat bewerkelijker dan bij gewone groente zie bron Van Hecke Wilfried of probeer eens het forum Omdat beuken nogal eens verkleuren van bloei naar zomer is het lastig de variëteit te plaatsen, dat moet je echt aan een kenner vragen. Misschien deze ?Mijn vader zegt dat purpurea goed zaadvast is.. en die heeft ze geteeld Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Chana Geplaatst: 7 februari 2013 Auteur Geplaatst: 7 februari 2013 De naam van de amerikaanse beuk is Fagus grandifolia. Lijkt qua groei en vorm veel op de F.sylvatica. Is dat zo? Daar staat op internet bij dat die kleine vruchten geeft.En er zou een Amerikaans ras zijn dat ze speciaal voor grote nootjes hebben gekweekt. Of bedoel je dat mijn boom hier dit ras is? Dus of afleggen in dezelfde grond, dat gaat moeilijk met deze grote boom. Die takken halen de grond niet. Of enten, nou vind ik zo'n knobbel lelijk, en daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb ook geen boom om op te enten. Morgen kijken of ik gevulde nootjes kan vinden dan probeer ik die laagstapel methode. Als ik er meerdere plant is er misschien 1 hetzelfde. Als ze het al gaan doen. en als ik gevuld zaad kan vinden. Ik wist niet dat ze maar eens in de 5 tot 8 jaar gevulde zaadjes hebben. Quote
hansi Geplaatst: 8 februari 2013 Geplaatst: 8 februari 2013 Goedemiddag allemaal, De Fagus grandifolia (amerikaanse beuk) is een van de ong.10 soorten beuken die voorkomen op het noordelijk halfrond. De boom die jij bedoeld is hoogstwaarschijnlijk een gekweekte vorm. m.v.g.Hans. Quote
zoniet Geplaatst: 8 februari 2013 Geplaatst: 8 februari 2013 Mijn vader zegt dat purpurea goed zaadvast is.. en die heeft ze geteeld purpurea is prima zaad vast, maar dan moet hij wel bestoven worden door purpurea, en in veel gevallen staan er ook groene beuken in de buurt, die ook mee b estuiven en je dus uit een purpurea groene zaailingen krijgt Quote
Chana Geplaatst: 13 februari 2013 Auteur Geplaatst: 13 februari 2013 De boom die jij bedoeld is hoogstwaarschijnlijk een gekweekte vorm.Dat klopt ze hebben vooral geprobeerd een beuk met grote beukennootjes te kweken. Een naam weet ik echter niet. Uit al het bovenstaande weet ik nog niet goed hoe ik dan wel moet vermeerderen...Wat de een zegt wordt door de ander weer anders gezegd. Afleggen in een emmer die ik hoger kan neerzetten? Een takje in water zetten? Een takje direct in de grond zetten? Quote
thea Geplaatst: 14 februari 2013 Geplaatst: 14 februari 2013 Alle drie raadgevingen doen.een emmer in de boom is niets.Kan ook op een plaats van een tak iets schors afhalen.dan beetje aarde daar mos omheen en dan verband er om heen dat het bljft zitten en een plastix zak er om schuiven.Plastix zak aan twee kanten open en als snoeppapier je wond in de boom beschermen voor uitdrogen? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 25 februari 2013 Geplaatst: 25 februari 2013 hmm. kom ik aan met een wel erg no-nonsense antwoord op topicstarter. Vind je die beuk mooi; je wilt om emotionele redenen juist die beuk meenemen ? Bedenk dat het een gewone beuk is; een purperea of een zaailing van , een tussenvorm of whatever.Ga naar een kweker. Voor 60ct per stuk haal je er tig van in de maat 40-60 of zelfs 60-80. Haag-pootgoed is vrij goedkoop op blote wortel. Vraag van zijn veldje zaailingen purperea's enkelen van zijn hele veld at random, er zit er zeker een tussen die zo mooi zal zijn als de jouwe. Stekken van beuk ( ook winterstek ) is vrijwel ondoenlijk. Afleggen zal moeten kunnen, maar is wel een gedoe hoor voor zo'n normale beuk, waar je tig boompjes hebt op wortel voor bijna niks. Zaaien is kwestie van veel geduld he ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.