martijn_a Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Hallo,hoe lang duurt het voordat organisch afval is omgezet in compost? Ik heb hier een aantal compostexperts al vragen zien beantwoorden.Compost zal bestaan uit grasafval(dus ook mos van verticuteren), bladgroen, licht GFt afval e.d. Alvast bedankt,Maarten Quote lichtgroene vingers, dus een beginnende tuinier.
Kamilla Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ik haal 1 keer per jaar mijn composthoop leeg. Het meeste is dan goed genoeg verteerd. De tijd die voor composteren nodig is, hangt samen met de zuurgraad. Hoe zuurder, hoe minder goed het verteert. Blad, takken, turf en mos zijn zuur. Zo af en toe kalk over de hoop strooien, helpt. Quote
martijn_a Geplaatst: 19 januari 2013 Auteur Geplaatst: 19 januari 2013 hartelijk dank Quote lichtgroene vingers, dus een beginnende tuinier.
HuubvG Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ook hier verschillende antwoorden mogelijk, wie maakt uit wat het beste antwoord is? Door omzetten en goede keuze van lagen mest en tuinafval kun je al na drie weken goeie compost hebben. Kalk is niet nodig, houdt zelfs het proces tegen, af te raden dus. Compost regelt zijn eigen zuurtegraad en als het klaar is ruikt het lekker zoet. Ook compoststarters zijn niet nodig, gewoon vochtig houden, uitgebalanceerde ingrediënten, niet teveel gras, lange stukken klein en fijn maken, de natuur doet de rest. Quote
Nynkef Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Het zal toch ook voor een groot deel te maken hebben met de buitentemperatuur??? Quote
Kamilla Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Kalk is niet nodig, houdt zelfs het proces tegen, af te raden dus. Compost regelt zijn eigen zuurtegraad en als het klaar is ruikt het lekker zoet. En waarom vermelden de meeste boeken dan dat er af en toe een kalklaagje overheen gestrooid moet worden? Ik heb een paar jaar mijn composthoop niet van kalk voorzien en het resultaat was dat er veel meer onverteerde stukken tak in zaten dan toen ik dat wel deed. Quote
HuubvG Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 (aangepast) Omdat de meeste boekenschrijvers elkaar naschrijven, maar de laatste berichten en ontdekkingen kunnen ze niet meer in hun boekjes bijschrijven, want die staan keurig in onze boekenkasten... Het leuke van tuinieren is dat je vrij bent om het wel te gebruiken, en als jouw compost er sneller door verteert, waarom zou je het dan laten? 15 oktober 2015 aangepast door Gast Quote
RobO Geplaatst: 23 januari 2013 Geplaatst: 23 januari 2013 zoveel meesters, zoveel meningen idd....hier de mijne: ik denk dat kalk er voor zorgt dat er meer stikstof verloren gaat uit je compost, dus hier gebruiken we het niet. Ik meet de pH met een simpel papieren meetstrookje en die komt altijd rond de 7 neutraal uit, dus voor de zuurtegraad hoef ik het niet te doen. Onze compost-starter is een dun laagje halfrijpe compost uit een andere bak. Als je snel wilt composteren moet je zorgen voor de goede koolstof-stikstofverhouding en vaak omzetten (in de compostfabriek zetten ze twee keer per dag om) en paarden- of kippenmest met stro toevoegen. En de hoop/bak voldoende warm laten worden door genoeg volume, min 1m3, en/of isolatie aan de buitenkant. Bij ons is het na een maand of 3 in de zomer goed genoeg, we zeven het en gebruiken het meteen. Omdat we genoeg compostbakken hebben laten we de meeste een driekwart jaar hun gang gaan zonder om te zetten. Je hebt dan wel wat onverteerd spul aan de buitenkant maar dat gaat natuurlijk weer midden in de volgende. Quote
ilse Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Vorig jaar ben ik begonnen met een compostvat.Maar heb beetje het idee dat het niet helemaal goed gaat.Eind zomer ermee begonnen.Wat erin vooral in gaat is keuken afval zeg maar, dus van de groentes en aardappels enzo.Het omzetten is wel begonnen zoals ik zag maar helaas niet zover dat ik het al kan gebruiken. Maar wat ik me wel afvroeg....Kan ik gewoon doorgaan van alles erop te gooien of waar doe je wijs aan?En mogen mango schillen erin of beter van niet? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Red Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Ik heb vaten en compostbakken van pallets gemaakt.De vaten gaan minder snel ind. Wat mijn idee is om als ik de palletbakken om gaat zetten de vaten erin te legen.Dmv de vaten is het al iets verteerd en hopelijk wat wormen ed waardoor de compost berg sneller verrot.Weet niet of dit gaat werken maar is wel mijn planning. Het composteren is voor mij ook nog maar het 1e jaar Wat ik wel heb uitgeprobeerd is het idee van iemand (weet even de naam niet)hier op het forum die had bij de compostbak foto's een pijp erin met allemaal gaten. Voor mijn gevoel zag ik de composthoop waar ik ook een buis in heb gedaan sneller slinken dus die pijpen komen nu in alle 3 mijn compostbakken(pallets) Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
appelvrouw Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 Hier nog een link van de Velt-nieuwsbrief vandaag in de bus..hou het mango-principe in de gaten http://www.velt.nu/composteren?utm_source=Ledenbestand+Velt&utm_campaign=c512992c3d-2015_10_08_Composteren_volgens_het_MANGO_principe&utm_medium=email&utm_term=0_625a152ba2-c512992c3d-323313061 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mw vogel Geplaatst: 14 oktober 2015 Geplaatst: 14 oktober 2015 Achter het huis hebben wij een compostvat (zo eentje die de gemeente een tijd lang heeft uitgedeeld) en op de volkstuin twee vakken van 1 x 1 meter. Het vat vul ik met gft, plantenresten en wat takken en blad. Alleen van april tot eind september. Dan roer ik eens om (zoooo onhandig in een vat ) en dek af met een laag blad, zodat de compost in wording niet uitdroogt. In maart haal ik het vat leeg maar dan heb ik nog geen mooie compost hoor. Meestal meng ik met een zak verteerde bladcompost en dan laat ik het geheel in een hoekje onder de struiken nog een maand of wat narijpen. Wel een beetje afdekken, anders wordt het kledderig of te droog. Zo tegen de zomer heb ik dan redelijke compost.Persoonlijk vind ik het behelpen met zo'n compostvat - die vakken op de volkstuin zijn veel gemakkelijker (en groter!). Maar ja, in een niet te grote achtertuin kun je niet teveel wensen hebben Quote
HuubvG Geplaatst: 14 oktober 2015 Geplaatst: 14 oktober 2015 A[ ... ] Dan roer ik eens om (zoooo onhandig in een vat ) [ ... ]Met een compostpook zeker heel handig.Die kregen wij er van de gemeente bij, werkt goed. Quote
mw vogel Geplaatst: 14 oktober 2015 Geplaatst: 14 oktober 2015 Huub, geweldig! Jaren afgevraagd wat die rare pijlpunt die we hier in de tuin vonden voor nut had Nooit de associatie gelegd met het compostvat. Nu even zoeken waar ik hem ook weer heb verstopt (nee, we gooien zelden iets weg ) Quote
HuubvG Geplaatst: 14 oktober 2015 Geplaatst: 14 oktober 2015 Je was niet de enige...Als je hem vindt en goed weet te gebruiken, én als je er wat dierlijke mest bij zou kunnen/willen doen - maar het kan ook goed zonder dat - , kun je heel mooie compost uit zo'n vat halen. Plus de vochtigheid in de gaten houden.Na een paar maandjes kun je dan zoiets hebben: Quote
windindewilgen Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 compost maken betekend niet alles in het compostvat/hoop gooien en niks doen, was dat maar waar.als compost zuur wordt/ruikt is er iets erg fout gegaan. rotting. vooral het compostvat waar veel keukenafval in gaat staat in een kwade reuk.goede compost maken is veel zuurstof erbij[ zoals robo ook al opmerkte.] hoe meer zuurstof hoe sneller de omzetting. simpel.hoe vaker je omzet hoe beter/sneller.stikstof toevoeging bv mest, zorgt voor extra actievering bacterien en dus snellere omzetting. maar dan moet je ook vaker omzetten.die compostvathaak kende ik niet, lijkt me heel handig. soms moet je gewoon een vat gebruiken.en inderdaad probeer ook luchtiger materiaal erin te verwerken. vind de buiten open hoop nog steeds het beste, maar dat kost ruimte.na 6 maanden gebruik ik de ruwe compost voor op de boomspiegel, waar ik het verder laat omzetten. spaart werk van de hele hoop omzetten.zelf heb ik ooit het vat gebruikt, was geen sukses [ramp]. ga binnenkort eens kijken of een wormentoren wat is voor het echte keuken afval. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
weknow Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 stikstof toevoeging bv mest, zorgt voor extra activering bacteriën en dus snellere omzetting schreef WindindeWilgen Even een paar puntjes op de "i". Het klopt in grote lijnen, maar ik lees ook wat kleine misverstanden. Groen materiaal bevat ook al vrij veel stikstof...net als verse mest. Daarnaast heeft compost koolstof nodig om zich te kunnen vormen, dat geeft de "structuur"...de luchtigheid zeg maar. Om echt goede compost te verkrijgen...waarin het gaat om de opbouw van stabiele koolstofverbindingen die heel langzaam voeding afgeven (bijdrage aan humusopbouw!) is en koolstof en stikstof nodig... Een vuistregel is 1/3 "groen" materiaal (vooral stikstof) en 2/3 "bruin" (bevat relatief meer koolstof). Maar per soort materiaal kan die verhouding wat verschillen. In keukenafval zal ook veel "groen" zitten. Daarom zou mijn advies zijn als het te nat en stinkend is om dan vooral bruin materiaal te mengen (herfstblad, stro van graan, vlas, hennep of zo, houtig spul). Verse mest met redelijk wat stro bevat stikstof en koolstof. Werkt goed en bevat al wat bacteriën..kan daarom even een "boost" geven. Maar zonder een aanzienlijke hoeveelheid stro o.i.d. erin zou het geen verbetering zijn bij het keukenafval. Zuurstof is zeker voortdurend nodig. Anders ontstaan er gistingsprocessen (anaerobe omzetting) = stank. Het wordt niet echt zuur, hoor....maar er komen andere, minder gunstige bacteriën in werking en er vinden andere, minder gunstige, omzettingen plaats. In een compostvat (vrij gesloten) gaat compostering prima...ondanks een kleiner volume dan de minimaal 1 kubieke meter die Velt terecht adviseert. Je kunt het makkelijker controleren en volgen en ik denk dat als je het goed doet er minder uitstoot is van CO2-gas dan op een open hoop. Zuurstof (opbouw met bruin en groen, omzetten), voldoende vocht, en mengen is essentieel. Voor de rest is het niet zo kritisch. Het resultaat zal gemiddeld wat voedselrijker zijn dan op een hoop en het proces wat sneller gaan. Als je goed composteert is het een ook een bijdrage aan het milieu omdat meer CO2 en nutriënten worden gebonden (en uiteindelijk in de bodem worden opgeslagen..daar heel geleidelijk ook als zeer langzame plantenvoeding beschikbaar zijn) en er per saldo minder in het milieu terechtkomt aan CO2, nitraten en fosfaten. Dat is een belangrijke reden om met compost te "mesten" in plaats van met verse mest. De directe voeding voor planten is weliswaar veel lager van compost (ca. 30% in het eerste jaar), maar door een opbouw van humus in de bodem (dat gaat met compost veel beter en effectiever dan met alleen mulchen) gaat de opgebouwde humus in de bodem in samenwerking met het bodemleven een aanzienlijke bijdrage leveren aan de voeding van je tuin (nog los van de bijdrage aan gezondheid van je planten, aan bodemstructuur en aan betere waterhuishouding). Rijpe compost zal in zuurgraad neutraal tot licht basisch worden (PH rond 7.0 a 7.5) Door de omzetting en het slinken van het volume gaat de zuurgraad geleidelijk omhoog. Kalk toevoegen is ongewenst (bevordert CO2-uitstoot en verbetert niets). Het is wel mogelijk om de zuurgraad wat te beïnvloeden door in de hoeveelheden bruin materiaal te variëren (meer bruin en dan vooral houtachtig spul, meer dan ca. 2/3, betekent meer schimmelactiviteit en werkt heel licht zuur, zeker als de compost dan halfrijp wordt gebruikt). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Ondanks alle nuttige extra informatie die inmiddels dit topic vult, ging het geloof ik de topicstarter om de vraag hoe lang het te composteren materiaal er over doet om tot bruikbare compost te worden. Hier een simpele luie tuinier, met 2 vrij forse hopen ( 2 bakken met ong 1,4m2 volume ) waarvan de oudste een klein jaar oud wordt steeds. Denk ongeveer 9 a 10 maanden.Zoals gezegd : lui. Dus ik neem van de rijpe compost wanneer ik het inzetten kan en wil. Bak 2 bevat het jongste materiaal en wanneer bak 1 leeg is ( alles gebruikt ) gaat de 'nieuwe' omgezet en gehusseld in de 1e bak en laat ik die rusten tot gebruik en kan ik bak 2 weer gaan vullen. Persoonlijk gaat het mij eigenlijk alleen om de structuurverbetering en om het 'leven' wat je in de tuin brengt. Van mestwaardes, laat staan CO2 waardes enzo heb ik eigenlijk geen verstand, is denk ik ook erg afhankelijk van wat je op de hoop gooit en wijze van opslag, wijze van gebruiken, mate van neerslag enz. Allemaal nogal lastig te bepalen variabelen.Dat je met je eigen compost je eigen goud produceert is mij wel duidelijk. Quote
windindewilgen Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 ben het met je eens wek, maar ik wilde een heel kort stukje maken voor de lezers die niet zo heel erg geinteresseert zijn in compost. te vaak lees je zoiets: laat maar rotten en het gaat toch vanzelf. te lange tekst doet mensen dan afhaken, vandaar het op sommige punten kort door de bocht.ik zou blij zijn als het woord zuurstofrijke omzetting een algemeen begrip wordt. ik weet uit ervaring hoe moeiljik het is om iedere keer het compostvat te luchten. maar ik had vroeger geen compost haak.jouw aanvulling is dus uitstekend en komt in vruchtbare aarde Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 bit, dat is moeilijkheid bij een simpele vraag. hoe lang.... het is van zoveel factoren afhankelijk dat een simpel antwoordt niet mogelijk is.enkel al wat is nu rijpe compost? het mooiste is natuurlijk dat je kan zeggen: ik vind dat na 6 maanden de compost rijp is. punt uit. duidelijk.maar ja, simpele vragen bestaan er heel weinig en simpele antwoorden nog minder. maar het houd ons wel lekker bezig op deze druilerige zondag. gegroet. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Flup Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Het hangt inderdaad van veel factoren af. In ons geval duurde het 3 jaar. Onze compostbakken troffen wij aan (bij aankoop van het huis 3 jaar terug) vol met zaagsel en konijnenpoep, kortom afval uit het konijnenhok. Dat composteert nauwelijks, dus dan duurt het lang. Wij gooien ons groenafval, af en toe moestuinafval en theezakjes + koffie in de bak en verder niks. Nu is het echt schitterende compost en dat is heel fijn om te zien. Maar dat duurde natuurlijk extra lang door de otnzettend dikke laag konijnenhokafval. Ik verwacht dat het groenafval nu sneller composteert, want 3 jaar is natuurlijk extreem lang. Quote
MartinH Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Ik ben vandaag begonnen met het afgraven van m'n composthoop. Deze is het resultaat van zo'n 4 jaar keuken en tuinafval.Echt een schitterende compost. Denk dat het totaal zo'n 4 m3 zal zijn. Daar zal m'n moestuin wel blij mee zijn, ik in ieder geval wel Afgezien van een paar grotere stukken hout wat dikkere takken is alles vergaan. Ik heb er nooit iets van hulpstoffen of kalk op gegooid, bleek dus ook niet nodig te zijn... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Jane Doe Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Hopelijk met de composter 6 weken of korter Quote
simke Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Ik heb in feb dit jaar mijn compost hoop gestart bestaant uit blad en groenbemesters en lavameel en brandnetel gier en nu is het na 6 maanden een mooi grove compost. Quote
Roelie Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Kalk is m.i. echt nodig omdat je eigenlijk een soort worm aan het nabootsen bent als je een composthoop bouwt.Dus min of meer de het inwendige van een worm na doen is niet onverstandig.... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.