essiebes Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Ik zag dat Karwei al het een en ander had. Maar vanaf wanneer hebben de tuincentra ed allerlei soorten kruidenplantjes te koop eigenlijk? Enne, welke zijn eigenlijk winterhard? Of is het meeste eenjarig? Quote
hansm Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Als het voor buiten is zou ik pas half Mei kruidentuintje aanleggen, veel zijn vast, sommige niet is echt teveel om op te noemen.Je kunt best een site lezen over kruiden kijken welke je wilt en daar staat ook vaak bij vast of 1 jarig.Als je echt wat met kruiden wil doen is dat een hoofdstuk apart bij de groentetuin zo onwijs uitgebreid en veel mogelijkheden.Wil je bv geneeskrachtig of enkel voor gerechten, vast of 1 jarig je hebt verschrikkelijk grote kruiden maar ook echt kleintjes enzv. Quote Players only love you when they're playing.
Frank Houweling Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Meeste plantjes kun je beter niet meteen buiten zetten, die komen uit italie of uit de kas en zijn enorm slap. Zie je ook aan de plant zelf, lang wild, lichtgroen en slap Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Er zijn heel veel winterharde/groene kruiden, en nog meer eenjarigen. Wat gebruik je vaak in de keuken, en wat wil je dus zelf telen? Half mei is inderdaad een goede tijd. De plantjes van de karwei kunnen nog zo winterhard zijn, als je ze nu buiten zet schrikken ze zich rot en gaan ze alsnog dood. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
essiebes Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 Oh nou maar goed dat ik ze niet heb gekocht dan. Ik wil gewoon wat kruiden om mee te koken. Basilicum, tijm, peterselie, oregano, misschien komijn en laurier. Maar ik heb inderdaad ook geen idee hoe groot die planten allemaal worden, daar moet ik me nog even in verdiepen (of willen jullie mij op weg helpen?). Want ik wil alleen plantjes die een beetje klein blijven (formaat kamerplant zeg maar). Quote
Frank Houweling Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Meeste kruidenplanten worden niet al te groot, op de Laurier na. Maar dat is ook geen kruidachtige Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
essiebes Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 O zie, zoveel verstand heb ik er dus van Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Komijn vind ik een ^%#$#*& kruid om te zaaien. Het is me nog niet gelukt om er zaden van te oogsten. Het plantje blijft heel klein, en is eenjarig. Laurier kan je goed klein houden, gewoon lekker veel snoeien en gebruiken in de keuken.Peterselie en basilicum zijn (bij ons) eenjarig en worden ook niet heel groot als je ze in een pot teelt. Oregano is ook niet groot, en heel makkelijk en winterhard. Tijm ook. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kamilla Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Ons laurierboomPJE is inmiddels zo'n meter of 3½ hoog. Thijm blijft laag maar breidt zich wel wat uit en komt ieder jaar weer terug. Oregano ook.Nog andere suggesties zijn bieslook (30CM hoog) en komt na de winter ook terug.Rozemarijn wordt een winterharde struik en past in veel gerechten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Salie is ook lekker! En munt natuurlijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Iemand wel eens dragon geteeld, niet winterhard volgens mij maar wel meerjarig???Heerlijk bij de artisjok in een mayosausje met citroen. Alleen bij het zaaien van artisjok ga ik vloeken dat is me nog nooit gelukt, toch maar plantjes kopen dan. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Dragon is winterhard toch? Ik heb hier een plantje staan in de volle grond, ik heb nog niet gezien of hij is uitgelopen... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Klopt, ik wist het niet vandaar mijn vraagtekens ik heb het even opgezocht:Ofschoon dragon tamelijk winterhard is, moet hij onder hele slechte weersomstandigheden worden afgeschut, door rondom de plant bladaarde te strooien, of een grof gevlochten mand te plaatsen. Deze moet dan wel verzwaard worden, zodat de wind hem niet kan wegblazen. In het voorjaar moet het weghalen van deze deklaag uiterst voorzichtig gebeuren. Haal het strooisel er geleidelijk af en wacht met het laatste beetje, tot het weertype geen grote schommelingen meer vertoont. Als winterbedekking van de wortels kan ook stro of mest met een groot strogehalte dienen, nadat de bladeren zijn afgestorven. De plant spruit in april opnieuw uit. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Volgens mij is er verschil in soorten... ik ga even zoeken welke ik heb. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Bieslook/Peterselie/Basilicum koop ik vaak/altijd gewoon bij de lidl meer mensen die dat doen?Soms knip ik de bieslook wel direct helemaal tot 5cm boven de grond af, krijg je vaak een gezonder plantje terug dan die stengels uit de supermarkt. Helaas beginnen m'n bielsook plantjes af te sterven Waren denk ondertussen al snel 3x zo groot als toen ik ze uit de supermarkt haalde! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 1) Duitse of Franse dragon (A. dracunculus) 2) Russische dragon (A. redowski = A. dracunculoides) Voorts ben ik te weten gekomen: 1 heeft de fijnste smaak, maar is bij ons niet winterhard. 2 heeft de minst fijne smaak, maar is bij ons winterhard  Ik heb de Franse... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
essiebes Geplaatst: 25 februari 2011 Auteur Geplaatst: 25 februari 2011 Ik zag bij de Boni ook al wat kruidenplantjes staan vandaag. Zou ik die binnen kunnen zetten op een vensterbank waar erg weinig zon komt?Bij Boni hadden ze oregano, peterselie, tijm en rozemarijn en volgens mij ook basilicum. Quote
hansm Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Echt zon is ook niet goed, als het maar wel heel lichte plek is en niet te warm kunnen ze het op je vensterbank goed doen,kun je ze in Mei buiten zetten als ze nog leven. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 De Boni is een supermarkt? (sorry, ken ik niet ) Die plantjes kan je wel in de tuin zetten straks, maar het zijn wel ontzettende flieber dingen. Gekweekt om 1 keer van te knippen en dan weg te gooien. Het potje bestaat ook voor zo'n 90% uit wortels... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Basilicum kan wel denk, die staat hier al 7 maanden binnen op een plekje waar niet heel veel licht komt, en is ook goed gegroeid. Peterselie heb ik nu ook binnen staan.. Kan wel denk, maar zou misschien toch beter ergens anders kunnen, vind hem er niet giga gezond uit zien, maar trekt wel weer bij als hij naar buiten gaat. Ik zou de plantjes alleen kopen als ze echt goedkoop zijn of speciaal/mooi zijn, als dat het niet is zou ik nog even wachten Plantjes die ik heb staan zijn plantjes van bij de lidl, €1,-    Kortom jorieke; Je kan ze wel goed houden! Die basilicum hier die al 7 maanden leeft, is zelfs nog geen eens 1x verpot Bieslook moet je sowieso wel altijd direct verpotten, daar zit echt bijna geeeeeeen aarde in. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Ik heb er ook wel 2 in de vensterbank staan, ze hebben gewoon veel meer extra zorg nodig. Basilicum die je uit zaad opkweekt, is altijd compleet anders als de weke sprietjes die je in de supermarkt koop. Ze hebben echt stammetjes en zijn stevig! Ze kunnen ook erg groot worden in een mooie zomer. Tijm heeft normaal ook houtige steeltjes, die uit de supermarkt gaat meteen hangen als je het plastic weghaalt.Het kan wel... tuurlijk Maar plantjes die ook echt bedoeld zijn om te planten (bij welkoop, intratuin, etc) die doen het stukken beter straks in de volle grond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
essiebes Geplaatst: 25 februari 2011 Auteur Geplaatst: 25 februari 2011 Hmm ze waren wel erg goedkoop, ik geloof 0,99 euro. Maar ik denk dat ik dan toch maar even een poosje wacht en straks bij het tuincentrum wat koop. Zelf zaaien gaat niet meer lukken, daar heb ik geen plek meer voor binnen Quote
aardbeijim Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Bij ons een dorpwinkel voor tuin,dier en planten zijn binnenkort bijna alle plantjes aan 10 cent het stuk en dan sommige 15 cent(peterselie onderandere).Dit zijn dan wel kleine plantjes die nog aardig moeten groeien. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
dennislp Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Mijn basilicum uit de supermarkt heeft al 2x gebloeit en heeft houte steeltjes ondertussen,Ok, ze beginnen nu wel een beetje minder te worden, ben van plan nieuwe neer te zetten denk. Jim, het klinkt bijna als of je in Duitsland woont, Klinkt lekker goedkoop! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
aardbeijim Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Ja,maar zaad is niet daar niet zo goedkoop hoor.Maar ik vind dat eigenlijk een normale prijs. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.