Ga naar inhoud

Tuinfrees kopen: waar op letten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb wat specificaties van de Güde GF380 opgezocht .Voor jouw moestuin van ongeveer 300 m2 (gespiekt uit jouw voorsteltopic ) vind ik een werkbreedte van 38 cm nogal aan de krappe kant. Voor een werkbreedte van 38 cm lijkt me het vermogen van het motortje overigens wel oké . Een echt nadeel vind ik dat hij geen achteruit heeft. Als je die hele lap tuin van 300 m2 in één keer gaat frezen dan kun je een achteruit wel missen maar als je later in het seizoen wat kleinere vrijkomende stukken tussen andere aanplant nog eens wil frezen dan is het lastig . Ook als je tussen struiken en boompjes wil frezen , wat ik bijvoorbeeld doe , dan wordt het echt hinderlijk (en vermoeiend) als dat ding via zijn aandrijving alleen maar naar voren en niet naar achteren kan waardoor jij hem indien nodig alleen maar handmatig naar achteren kunt trekken.

Verder wordt deze frees niet meer geproduceerd maar dat hoeft nog geen probleem te zijn.(Zoek even via de website van de fabrikant http://www.guede.de naar de Güde GF380).

Waar ik mijn mening op baseer is dat jouw situatie goed vergelijkbaar is met de mijne. Ik heb net als jij een moestuin van ongeveer 300 m2 en verder nog een stuk grond met wat struiken en boompjes .

Zelf gebruik ik een frees met een werkbreedte van 54 cm die ook een wat groter vermogen heeft dan de Güde GF380 al is dat vermogen niet echt zoveel groter. Verder heeft mijn frees dus , wat ik erg belangrijk vind , een achteruit. Hij voldoet goed . Iets zwaarder zou nog wel mogen maar niet kleiner omdat je dan naar mijn mening niet meer effectief kunt werken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb een tuinfrees gemaakt door 'Electrolux outdoor products Italy'. Het type is Polo 50R met als aandrijving een GC160 Honda motor. Kostprijs indertijd ongeveer 600 euro en gekocht bij de firma van Cranenbroek . Daar is hij niet meer verkrijgbaar (denk ik) want ik heb ze er al een paar jaar niet meer zien staan.

Nog even een kleine correctie. In mijn vorige reactie zei ik dat de GF380 niet meer in productie is maar dat klopt niet . Dat moet de GF360 zijn.

Geplaatst:

Ik zou ook gaan voor een model met een achteruit erop. Ik heb vroeger, op de coniferen en rozenkwekerij waar ik toen werkte (enkele ha groot en die werd een paar keer per jaar ermee bewerkt), veel gewerkt met een soortgelijk model als waar Martin zijn oog op heeft laten vallen. Die had ook geen achteruit. Daarbij kon je de werkbreedte variëren door een stuk aan de freesmessen bij te zetten. En om eerlijk te zijn vond ik het een onding , lange armen en grote neusgaten kreeg je van dat ding .

Geplaatst:

Eerst had ik in de Makro een tuinfrees met achteruit gekocht met als ik me niet vergis een werkbreedte van 90 cm.

Gekost iets van 350€, Portugees merk Triunfo met een Subaru motor.

Om de maand was de aandrijfriem versleten, de zijscijven braken spontaan af.

De gaskabel brak ook al snel af.

Frezen eraf gehaald en op 60cm gefreesd doch zelfde sleuren aan de armen en schouders.

Man man, was dat trekken en sleuren met dat ding, je armen werden er bijna mee afgerukt.

Ik hield dat geen 15 minuten vol, ofwel met 2 elkaar afwisselen of telkens een rustpauze inlassen.

Heb die dan doorverkocht aan een medetuinder en een bakfrees gekocht, wat een verademing.

Daar kan ik moeiteloos met 1 hand mee frezen, de hele dag als het moet.

Gekost iets van 1050€ van het merk Husqvarna.

Nooit meer iets goekoop

Geplaatst:
Nooit meer iets goekoop

Zo is dat . Ik vond het in mijn geval bijvoorbeeld belangrijk dat de fabrikant een Honda motor als aandrijving gekozen had. Zo'n motor is het duurste onderdeel van een frees en als daar niet op bezuinigd wordt verwacht ik dat de rest ook wel in orde zal zijn .

Ik heb nog eens op internet gezocht naar mijn frees maar vond hem niet meer terug bij de oorspronkelijke fabrikant . Zo te zien heeft Centurion de productie over genomen.

http://www.internetgardener.co.uk/product/rotavators-and-tillers/centurion-polo-petrol-culitvator-with-honda-engine-5hp/307

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...