Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik weet niet hoe je ze klaarmaakt, maar ik maak ze klaar volgens het recept van de 'boerinnenbond' en dat vinden ze hier wel eens lekker.

Recept heb ik even opgezocht:

1 kg schorseneren, 1/4 liter blonde saus (gemaakt van bouillon of het kookvocht van de schorseneren - ik gebruik zelf de helft kookvocht, de helft melk), 1 eierdooier, wat citroensap, azijn

Maak de schorseneren schoon (ik schil ze met handschoentjes aan), spoel snijd ze in stukken en laat ze trekken in azijnwater.

Kook ze in een 'blanc' waarin een eierdooier en citroensap geroerd zijn (zie hieronder).

Laat ze uitlekken en meng ze met de blonde saus.

Een 'blanc' bestaat uit een zuur zoals azijn of citroensap en wat bloem. Beide elementen voorkomen het verkleuren. Soms wordt er ook wat vet (een geutje olie) toegevoegd.

Een blanc maak je als volgt: neem 25 g bloem, doe er een weinig water bij en maak er een homogeen papje van. Leng aan tot 1 liter en giet er dan het sap bij van 1/2 citroen of 2 el witte azijn. Doe er eventueel ook wat olie bij en laat de groenten hierin beetgaar koken.

Voor een blonde saus laat je de vetstof smelten en dan voeg je de bloem toe. Als vloeistof gebruik je water, kookvocht of bouillon. (ik gebruik hier de helft melk, de helft kookvocht)

De hoeveelheden verschillen naagelang de gewenste dikte voor de saus - moet je dus een beetje zelf proberen.

Geplaatst:

Ik bedoelde de wortel..koken zoals Claudia beschreef en vermommen in ham. In plaats van kaassaus kan je ook een plakje kaas om de ham rollen en dan 10 minuutjes in de oven...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...