Ga naar inhoud

Wat zal ik doen aan de natte tuin


HansK

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ga zal hier even hardop denken. Wellicht dat iemand er dan nog iets zinnigs aan kan toevoegen of een tip kan geven.

 

Mijn tuin (115m2) is ongelooflijk nat (klei). Het complex heeft daar sowieso last van. Ik heb al een drainagebuis gehaald en die gaat er komend voorjaar in. Nu zal dat ongetwijfeld schelen, maar ik omdat er niets in de moestuin te doen is nu, ben ik weer aan het plannen maken. Ik vraag me af of ophogen een idee is. Het lijkt me een goede, aanvullende oplossing. Maar hoeveel en met wat?

 

- Uitgaande van 100m2 is iedere cm omhoog goed voor 1cm3 extra grond. Zou 5 cm genoeg zijn? Of is 10cm beter?

 

- Ophogen met?: Bemeste tuinaarde? Gewone grond?

 

Mocht er behoefte zijn aan meer details... laat maar weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drainage in klei moet je wel goed uitvoeren, als je klei niet erg doorlatend is doet de buis niet veel, denk ik.

Zand bijmengen helpt niet echt, zie elders op het forum hier bijvoorbeeld dus organisch materiaal inbrengen is de boodschap, compost, oude mest met stro, bladaarde etc.

Verder zou ik altijd verhoogde bedden maken, 1,2 m breed, en ertussen lagere paadjes/greppels en het water afvoeren naar sloot of put.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een geul graven is voor mij geen optie. Een lange (25m) en smalle (5m) tuin. Dus dan zou ik een slootje van 25 meter moeten maken. Maar zoals gezegd heb ik een drainagebuis en die graaf ik in. Ik was van plan schelpen te gebruiken om deze in te bedden. Is dat ook een goed idee?

 

@RobO: In een post waar je naar verwijst staat deze link: http://www.bodemacademie.nl/index.php?i=312. Ik heb al eerder gehoord dat kalk goed is om de structuur te verbeteren van kleigrond. Om de PH waarde niet teveel te beinvloeden wordt er dan CalciumSulfaat (CaSo4 of gips) aanbevolen. Ik kan dit echter niet vinden op internet. Tenminste 2,5 kg voor 93 euro, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Is dit hetzelfde als gips bij de bouwmarkt vandaan? (of is dit een hele domme opmerking...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

inbedden in schelpen kan, meestal wordt grof scherp zand gebruikt; maar de klei is niet doorlatend dus je kunt alleen water afvoeren in de buurt van de buis, en dat werkt niet goed voor de rest van je tuin. Wij zitten op veen en daar werkt het wel goed: buis met kokos omwikkeld in zandbed aflopend naar 5 cm boven slootniveau over 20 m; elk jaar doorspoelen met een pomp

 

Met gips heb ik geen ervaring, volgens deze bron kan het wel. Ik zou ze eens mailen met een vraag of je als arme moestuinder niet een zakje tegen groothandelsprijs kunt kopen. In de bouwmarkt is ook echt gips te koop maar die letten vast niet op wat chemische verontreinigingen... ...je zou het kunnen vragen aan de gammaboys. Ikzelf zou dan altijd eerst een stuk proberen voordat ik de hele tuin zou doen.

 

ik zelf zou toch gaan voor zoveel mogelijk organisch materiaal (wij maken elk jaar 3 kuub compost met hulp van buren en manege en spitten elk jaar 2 kuub oude koemest onder op 350 m2), de klei elk jaar spitten vóór de winter, greppeltjes graven ( hoeft niet heel diep te zijn) of een putje maken met een bilgepompje op accu erin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Robo, dat doorspoelen van de drainagebuizen... dat doe je zeker niet met een handpompje maar daar komt waarschijnlijk iets van stroom aan te pas???

Want het is goed te horen dat die buizen wel op 't veen werken... Alleen heb ik geen stroom daar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat het waard is, hierbij wat gedachten/tips die ik bij het draineren en beheersen van de nattigheid in mijn nieuwe tuin heb toegepast.

 

Mijn tuin is 180m2 en ligt laag, ingesloten tussen 2 hoger gelegen paden, een garage en een groot terras voor garages, waarvan alle water in mijn tuin stroomt. Ook in de tuin zijn er hoogteverschillen tot 20 cm.

Bovendien was de grondwaterstand erg hoog afgelopen jaar, aangezien door gemeentelijke werkzaamheden de sloot achter een van de paden langs mijn tuin overvol was en het water niet werd afgevoerd. Op 40 a 50 cm diepte zat ik soms al op grondwater. Bij graven liep een kuil vanaf 30 cm. vol water. Na vele klachten is het water in de achterliggende sloot verleden week een 20 cm. verlaagd. Ik wil maar zeggen: Ik weet wat een natte tuin is.

 

Oplossing 1 was aanvankelijk om een smal slootje (10 cm breed en een 20 cm. diep, een voor door 2 schuine steken in V-vorm) te maken vanaf de natste plekken en ook in het gravelpad tot de sloot een geultje, opdat het water dat bleef staan werd afgevoerd. Zo waren de plassen na hevige regen in ieder geval binnen 1 a 2 dagen verdwenen.

 

Oplossing 2 was om in bedden te werken, waar ik plaatselijk de grond ophoogde. Vakken van 120 cm breed vind ik sowieso erg fijn werken. Gratis compost van de milieustraat hielp daarbij. De bedden waarop planten groeien (beetje afhankelijk van de worteldiepte) liggen een 10 cm hoger dan de loop-paadjes ertussen. Die loop ik elk jaar opnieuw (zo kan ik de indeling aanpassen) en voor zover ik het heb gebruik ik stoeptegels of planken om niet te veel plat te trappen. Voor gewassen die niet zo diep wortelen voorkomt dit dat ze steeds natte voeten hebben. Aardbeien, prei, uien, bieten en knoflook en andere planten staan zo in ieder geval nooit lang met natte voeten.

 

Oplossing 3 was om een drainagebuis van ruim 15 m in te graven. Zo diep mogelijk. Ik wilde ze aansluiten op een buis naar de sloot (net boven de waterstand daarin) waarvoor ik een geul in het pad zou moeten hakken, maar kwam op 50 cm diepte een werkende keramiek afvoerbuis tegen vanaf een putje in mijn tuin tot de sloot. Dat putje lag er om het water van de daken van de aanpalende garages naar de sloot af te voeren. Met een T-stuk en een boor kon de drainagebuis worden aangesloten op de buis van die put naar de sloot. Ik kon dus draineren op 40 a 45 cm. diepte. Met een speciale smalle spa heb ik de geul gegraven en ik heb er een fijnmazig net (een soort nylon vitrage) op de bodem en tegen de zijwanden gelegd; daarop een dun laagje grint en de drainagebuis en vervolgens opgevuld met grind tot ca 35 cm diepte. De hele buis ligt dus in grint, dat door het gaas op zijn plek gehouden wordt. (6 zakken van 25 kg. grint was voldoende.) De rest van het gat gewoon weer opgevuld met grond. Ze ligt nu 3 maanden en ik heb de indruk dat ze steeds beter (sneller na regen en meer afvoer) gaat lopen. Al met al waren de kosten een 50 euro en een dag flink werken. Misschien is het probleem niet helemaal weg, maar wat afgevoerd wordt, helpt in ieder geval. Dat doorspoelen van de draingebuis ben ik niet van plan. Boeren doen het ook niet op grote stukken land, die gedraineerd zijn. Ik denk dat ondergronds doorstroom-kanalen gevormd worden, waardoor water zich een weg zoekt en dat het gaas, het grint en het (onoplosbare, zei de leverancier) omhulsel van de drainagebuis een algehele verstopping wel voorkomen.

 

Oplossing 4 heb ik de afgelopen weken toegepast op de aller-natste stukken en waar ik fruitbomen en fruitstruiken heb geplant. Met een grondboor heb ik op die plekken tientalle gaten geboord van 1 meter diepte en in de plantgaten kwam ik zelfs tot 1.4m. Die heb ik opgevuld met grint. Ik hoop zo eventuele diepere lagen in de bodem die slecht doorlatend zijn te hebben doorbroken en ook dat er kanalen ontstaan waarin een deel van het water sneller kan wegzakken (en misschien wel ondergrondse kanalen richting drainagebuis maakt).

 

Of dit alles volstaat weet ik niet. Voor de druiven, kiwibessen en perenboompjes zal te natte grond het meest een probleem zijn. We zullen zien. Voor de gewone moestuin, denk ik wel -zeker als ik vergelijk met andere tuinen in de buurt - dat de grootste nattigheid is opgelost.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid nog 2 aanvullingen op mijn voorgaande verhaal:

 

1. Mijn tuin is vette Zeeuwse poldergrond (zware klei).

 

2. Ik heb, voor ik ging draineren, wat rondgekeken en rondgevraagd bij boeren in de buurt. Op grote landbouwpercelen liggen de drainagebuizen op 80 cm tot 1m diepte en is de afstand tussen de buizen 12 a 15 m. Blijkbaar is dit effectief , ook in kleigrond. In mijn tuin zit ik veel minder diep (40 cm +) maar door de buis midden door de tuin te leggen, is de afstand tot de buis nergens meer dan een meter of 8 a 9.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allen voor de reacties.

 

Het calciumculfaat kan worden afgehaald bij dat bedrijf. 10euro voor een aanhangwagen vol

 

Ik heb mijn tuin gespit liggen en ga dus nu niets doen, maar het verhaal over drainagebuis en klei geeft mij hoop. Mijn tuin is nl. 5 meter breed en dag zou betekenen dat de afstand tot de buis overal 2,5m is. Ruim voldoende dus.

 

Verhoogde bedden lijkt me dan inderdaad sowieso een goed idee. Twee vliegen in een klap, want je hoogt de bedden op en creeert als het ware kanaaltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inbedden in schelpen kan, meestal wordt grof scherp zand gebruikt; maar de klei is niet doorlatend dus je kunt alleen water afvoeren in de buurt van de buis, en dat werkt niet goed voor de rest van je tuin.

Lukt wel, de boeren passen dit al jaren toe, vóóral op kleigrond.

 

Met gips heb ik geen ervaring, volgens deze bron kan het wel. ....... In de bouwmarkt is ook echt gips te koop maar die letten vast niet op wat chemische verontreinigingen...

Niet doen!!! Daar zitten chemicaliën (verharding - hechting) en lijm in die je niet in je tuin wilt hebben.

 

ik zelf zou toch gaan voor zoveel mogelijk organisch materiaal (wij maken elk jaar 3 kuub compost met hulp van buren en manege en spitten elk jaar 2 kuub oude koemest onder op 350 m2), de klei elk jaar spitten vóór de winter, greppeltjes graven ( hoeft niet heel diep te zijn) of een putje maken met een bilgepompje op accu erin

Dit in combinatie met een drainagebuis is de beste oplossing. Als je wilt gaan ophogen, doe dat dan met scherp zand en dat doorfrezen. Het lukt je niet om in één seizoen van je natte grond af te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

zo heb een hoek gevonden waar ik mijn vraag kan stellen.

 

Ik zit namelijk met het probleem dat mijn water niet weg kan uit mijn tuintje. Met name achterin in.

Pas na een aantal dagen is het weg.

Maar lees vooral dat alles zoveel tijd kost enzo...

Nu zat ik te denken om een soort makkelijke moestuin ervan te maken. Dus van die hoeken omheen als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Die dan opvullen met potgrond. Zou dat werken? Zou ik gewoon een dichte (aan de onderkant) mm neer kunnen zetten? Of heb ik dan nog steeds last van het water wat niet weg kan?

Tja ik ben nu eenmaal ongeduldig en veel geld wil ik er niet aan uit geven maar wil wel een verbetering....

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien geldt deze oplossing niet voor jouw moestuin, maar ik vertel het toch. Wij hadden precies hetzelfde probleem: kleigrond, en teveel regenwater dat maar niet weg liep, met als gevolg: alles onder water. Op ons complex zijn ook slootjes, en een van die slootjes loopt langs onze tuin. Omdat heel veel mensen last hebben van het water, heeft het bestuur het waterpijl laten zakken dmv een sluis (vraag me niet naar de technische details)

 

sindsdien staat er minder water, het is en blijft kleigrond en na een flinke regenperiode is het nat, maar lang niet meer zo nat als toen het waterpijl van de sloot nog hoger stond.

 

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog niet veel aangeraden maar hier is het aangewezen om de grond los te maken met een frees en dan blonde turf te mengen in de grond (heel veel) , blonde turf zal er voor zorgen dat je grond niet onmiddelijk dichtslaat , wat je daarna doet is volzaaien met luzerne , en die laten groeien zo hoog hij kan zodat hij ook diep wortelt (tot 3m !!) en daardoor ook de diepere bodemlagen doorbreekt . begin niet met chemische rommel in je tuin te gooien want je hebt je bodemleven nog nodig , aardwormen enz . als de luzerne al knap hoog is kan je met een spade eens de wortels van de luzerne volgen .

Jaar daarop moet je tuin klaar zijn om te beginnen . verder niet meer ploegen , frezen , enz , enkel met de woelvork indien nodig 1329476921d47781360237009.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In antwoord: leg in elk geval je paden op afloop zodanig zodat het overschot van water wegloopt. Land dat onderwater loopt veranderd zijn structuur en zijn humus zodat het probleem alleen maar groter word. (de wormen verzuipen zodat de structuur slechter word) Drainage zorgt dat het overtollige in de grond wegloopt maar via de paden kan je ook het overtollige op de grond kwijt.

http://www.medume.nl - Permacultuur bospark in ontwikkeling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...