Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Allemaal

Ik ben de laatste dagen druk bezig om mijn zaaischema te maken voor volgend seizoen. Wordt mijn eerste volle seizoen.

Ik heb nu in oktober een veld vol knofloken gezet, wanneer oogst je die ongeveer en kan ik er dan sperzie/slabonen na telen? Red je dat qua tijd?

Wat zetten jullie meestal na de knoflook?

Geplaatst:

Bij mij komen na de knoflook de 3 zussen: mais, bonen, courgette. - maar pas het volgende jaar.

De knoflook gaat juli/augustus eruit. Daarna kan je prima nog sla planten (voorkweken!). Als je veldsla zaait kan je heel de winter ervan eten. Ik ervaar begin-half augustus als optimale zaaitijd voor veldsla. Dan krijg je grote planten (ik vind die grote planten tenminste makkelijk... dan hoef ik niet met vrieskou eindeloos kleine plantjes te snijden).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Handig toch zo'n "Wat heb je vandaag geoogst"-topic. Namelijk even nagekeken wanneer ik de knoflook vorig jaar begonnen ben te oogsten en dat was op 6 juni her en der ééntje, het grote oogsten is begonnen op 11 juli.

Medetuinder had een leuk ezelsbruggetje wat betreft de knoflook:

10 - 10 - 10

De eerste 10 staat voor de maand van poten.

De tweede 10 staat voor de onderlinge afstand en pootdiepte.

De derde 10 staat voor het aantal maanden tot oogsten.

Was trouwens geen straf om door het Oogstfoto-topic te scrollen... ff nagenieten...

Geplaatst:

Stamboontjes kan nog best als je ze voorkweekt in 12 cm potjes met wat steviger potgrond voor het kluitje: zaaien in juni, lekker op laten groeien, heel voorzichtig uit de pot halen en uitplanten.

Als je klem komt te zitten met je knoflook (het blad van onze knoflook streek wat later) kun je ze tijdelijk wat minder hard laten groeien in de potten (ietsje koeler zetten, wat minder licht, wat minder water)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...