Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben dit jaar weer maïsmeel 'gemaakt' van de voedermaïs die we hadden staan om in te kuilen voor de dieren. Ik ben nu aan het vogelen en proberen om er lekkere dingen mee te maken.

Komende zaterdag vieren we hier sinterklaas en mijn verjaardag, dus ik ben nu bezig met appeltaart. Vorige week heb ik al speculaas gemaakt, die maak ik deze week nog een keer. Die 1e poging lukte niet zo, de koeken waren wel heel erg bros. Het maïsmeel is misschien nog steeds wat te grof? (t.o.v. zelfrijzend bakmeel uit de supermarkt).

Ik ben dit allemaal vooral aan het proberen omdat de vriendin van mijn broertje geen gluten mag. Dus tarwemeel kan ik even niet gebruiken

Voor het bakken van ons brood zoek ik nog even naar de juiste verhoudingen. Omdat maïsmeel geen gluten bevat, kan je er dus geen 'normaal' brood van maken. Samen met tarwemeel gaat het goed, ik doe nu vaak 400 gram tarwemeel, en 250 gram maïsmeel in een brood. Dat is al lekker, maar samen met het (nogal) volkoren meel van de tarwe wordt het een vrij zwaar brood. We blijven proberen!

Ik wil ook nog een keer polenta maken, maar weet niet goed hoe ik dat moet eten/serveren? Wat eet je er bij? Ik heb het nog nooit gehad...

Zijn hier meer mensen die wel koken/bakken met maïsmeel?

Geplaatst:

ja, wij maken heel af en toe wel polenta volgens het recept op: http://www.italie.nl/Polenta/3372/default.html en http://www.italie.nl/Polenta+al+formaggio/4603/p1540/c1894/i17/default.html en hebben net zulke sterke bovenarmen als de italiaanse boerinnen...

Ook wel eens een maisbroodje gebakken met extra toegevoegde gluten die we kopen bij onze hofmeelleverancier de zandhaas, je hebt wat meer gedroogde gist nodig dan normaal 10 g/800g brood

Geplaatst:

Dank je Robo!

De appeltaart was op zich goed gelukt, al is deeg van maïsmeel nogal breekbaar dus valt er niet echt goed een plak van te rollen of een bakblik mee te bekleden. Ook was het wat te knapperig, maar na een nachtje in de koelkast waren de appelsappen goed in het deeg getrokken. En was de taart al een stuk smakelijker (lees: minder droog). Morgen bak ik een grotere, met net wat meer suiker en wat kaneel in het deeg.

Geplaatst:

glutenvrije maistortillia

150 g maismeel

50 g rijstmeel

50 g Tapiokazetmeel

1/2 TL zout

1 snufje Chilipoeder

3 Eieren

220 ml melk

120 ml spa rood

Droge ingredienten vermengen.

Eieren, melk und spa rood erbij doen en tot een gladde massa roeren.

Laat 1-2 uur staan.

Voor het bakken de deeg nog eens goed doorroeren

In een antiaanbakpan zonder vet de tortilla's bakken en warm houden.

De tortilla's zijn prima in te vriezen

Als kinderen meeeten laat de de chilipoeder gewoon weg.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik at vroeger wel eens polenta, en liet het dan eerst een nacht afkoelen. De volgende dag bakte ik er dan schijven van in de boter en at het zoals je aardappelen of pasta eet, als maagvullend bijgerecht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Ik gebruik maismeel in veel producten o.a. in de grof gemalen variant als griesmeelpudding 75 tot 80 gram op 750 ml melk, 75 gram suiker en een zakje vanillesuiker. Melk koken de maisgries met de suiker en wat melk opkloppen en bij de melk als deze kookt. van de warmte bron af en iets laten afkoelen 1 ei er door. Saus je er op van roodfruit of 2 eetlepels jam met 2 eetlepels water mengen. IK mag zelf ook geen tarwe en eet dus ook van mais pasta. Erg lekker. Maar dan moet je het maismeel wel zeer fijn gemalen hebben of door de zeef gooien. Lekker voor zelf lasagna te maken recept net als met tarwe maar ietsjes meer olie gebruiken.Werkt wel stuk lastiger. En een cake bakken van maismeel is ook zeer goed te doen net als kaaskoekjes. Bij de cake 50 meel,50 suiker, 50 vet dus normaal ouderwets cake recept en dan wel bakpoeder gebruiken. Bij een appeltaart vervang ik tarwe voor tapiocameel.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...