Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

F1 Hybrides zaad


dennislp

Aanbevolen berichten

o.a. hierom Frans ( dank je wel voor het uitzoeken van de rassen )

 

Een nadeel voor boeren is dus dat ze het zaad van de hybriden niet zelf kunnen vermeerderen. Voor de veredelingsbedrijven is dat juist gunstig; de boeren moeten het zaad elk jaar opnieuw kopen en de veredelingsbedrijven kunnen zo hun intellectuele eigendomsrechten op de zaden veel makkelijker doen gelden dan bij zaadvaste rassen. (Even van Wikepedia gepikt..)

 

Ik wil van alle soorten zelf zaden (kunnen) nemen en ben niet graag afhankelijk van de zaadbedrijven.

Er kwam hier ooit eens een discussie over op gang die niet echt is afgemaakt: f1-hybrides-zaad-t742.html

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil van alle soorten zelf zaden (kunnen) nemen en ben niet graag afhankelijk van de zaadbedrijven.

Dat ben ik met je eens Jet maar soms kun je niet anders. Een paar jaar geleden 'ontdekte' ik bijvoorbeeld de sungold kerstomaat. Voor mij de lekkerste kerstomaat die er bestaat maar het is wel een hybride. Aan de zaden van deze sungold wordt kapitalen verdient als je ziet dat een zakje met 12 zaden 3,45 euro kost (bij vanderWal dit jaar).Het is gewoon belachelijk dat tomatenzaadjes 28,75 cent per stuk moeten kosten. Als je naar het gewicht kijkt kun je voor dat geld nog beter cocaine kopen denk ik.

 

Er is wel een mogelijkheid om niet helemaal afhankelijk te zijn van hybride zaad en dat is clonen. Daar heb je bij witlof dan wel niks aan maar o.a. bij tomaten gaat zoiets prima. Ik heb vorig jaar eens geprobeerd (niet zozeer vanwege de centjes hoor maar meer uit interesse ) om hybride tomaten te clonen. Waarschijnlijk ken je het topic wel maar hier is nog eens de link.

 

dieven-stekken-t4518.html

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

F1 hybride is onschadelijk maar wel een marketingtruuk door ervoor te zorgen dat de zaden niet "zaadvast" zijn er op die manier moet ieder jaar opnieuw een nieuw zakje zaad gekocht worden .

koop ze al jaren niet meer , om het even wat voor specialekes er uit komen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...