Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ja Erny,

Daar heb je helemaal gelijk in.

Niemand zal je zeggen dat het makkelijk is.

Maar voor nu is het echt het beste.

Want anders maak je misschien iets kapot wat nu nog niet kapot is.

En dan " ben je verder van huis "

Sterkte Meid.

Lucht je hart maar zo veel als je wil hoor.

Groetjes Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister:

3 kapotte ligstoelen gerepareerd met ijzerdraad

6 nieuwe bedden uitgemeten en tegelpaden gelegd (lees: oude keukentegels neergeplempt)

Alle planten in de tuin, behalve pompoen en courgette die moeten maar zelf hun best doen, water gegeven

alle stuctonnen in de tuin met water voor de planten (8stuks) voorzien van een beetje houtskool en wat as tegen de muggenlarven, ik moet nog zien of het werkt, we hebben geen deksels maar wel veel muggen

Geveltuintje gewied

spiegels van fruitbomen gewied

jonge framboos en braam in touwwerk gefrommeld

(manlief) 3 bonenstaken gemaakt: 3 panlatten met een fietswiel erop 3x dus, nu nog touwtjes spannen naar beneden, het ziet er lollig uit!

(manlief) land achter gemaaid, het gras stond tot boven de knie met veel teken erin, bah!

blauwbes in mooie grote pot met turf gezet

oude droge babyvijgen van de 3 vijgenstruiken afgehaald

de lelijke koude-bak een beetje opgeleukt met oude stenen en oude dakpannen

her en der in de moestuin afrikaantjes, o.i-kers en goudsbloem geplant, voorgezaaid op mijn stoepje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het begon hier te regenen vanmorgen dus na de dieren verzorgd te hebben, heb ik snel even wat langzame korrelmest gestrooid daar waar het nodig was (aardbeien, bessen etc)

Even de nacht temperaturen hier afwachten de komende dagen, zijn ze redelijk dan gaan de tomaten naar buiten. Gisteren de oostindische kers in de bloemenbakken erbij geplant.

MVG

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gloria aardappelen voor het eerst aangeaard, daarna de nicola aardappelen op het naastgelegen stukje gepoot.

Nog wat geharkt en geschoffeld hier en daar, en de tomaten van thuis in de kas geplant. Ruim 25 graden in de kas, met een buitentemperatuur van 18 graden...

De enige tuin-buurman die ik nog niet had ontmoet, nu ontmoet. Een hele vriendelijke surinaamse man (is eens wat anders dan die hollanders) waar ik ruim een uur mee heb staan babbelen over kouseband, okra, artisjok, mais en 'kalebassen'. Hij was positief verrast dat ik erover mee kon praten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets. Maar wel naar Krijn Spaans geweest in Kortenhoef bij Hilversum. Kende ik wel van naam, maar nog nooit geweest. Liefhebbers-kweker. Leuk met de oude man gebabbeld even. Het was er ook wel érg rustig. Leuke dingen gesnuffeld en wat soortjes meegenomen. Heerlijk daggie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb staan nadenken over waar ik de suikermais naar ga zetten en het komkommer- en augurkenrek aan de tafel vast gemaakt. Hopelijk werkt deze constructie.

Ik verbaas mij over mijn aardperen. Dat waren iniminiknolletjes toen ik ze had gepoot en nu zijn de knollen zo groot geworden dat ze boven de aarde uit beginnen te steken. Wel met groene aanzetjes, dus ik heb goede hoop dat ze gaan groeien en zich gaan vermenigvuldigen.

En ik ga inmaken en jam maken enz. van oogst uit eigen tuin heb ik besloten. Gisteren heb ik mijn eerste jam gemaakt van rabarber en aardbei van de groenteman. Dat was makkelijk en goed te doen en ruikt naar meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot aan ijsheiligen gaat de temperatuur niet meer onder de 4 graden volgens weeronline. Ik weet dat het niet 100% zeker is, maar het is voor mij de aanleiding geweest de eerste tomatenplantjes in de tuin te doen. De eerste heb ik inmiddels gedaan en ik wil een tweede doen. Welliswaar nog wel in de achtertuin.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de grond al een beetje warm in Oldenzaal? Een tip: Graaf een gat waar je de tomaten wilt hebben en spreid de aarde die je gaat gebruiken lekker breed uit rond het gat. Laat dit zo enkele uurtjes verwarmen door de zon. Dan is de schok voor de plantjes niet zo groot.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een goeie tip. Ik ga eerst de reactie van tomatenplantje 1 afwachten. Ik heb toch teveel tomatenplantjes, dus zo'n test kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De erwten opnieuw gezaaid en tijdens het zaaien 8 (!) bladrandkevers vermorzeld. Die hadden zich duidelijk rond de erwten verzameld, als vreetfestijn. Ook alle emmers, planken, etc omhooggehaald en tientallen naaktslakken gevonden. Ook vermorzeld. De zaailingen water, water en nog eens water gegeven om die aardvlooien weg te jagen.

De composthoop voor de eerste keer omgewoeld en water er overheen gegooid. Verder de uitgezaaide bieslook uitgestoken en gedeeld, en die overal in de tuin tussen de zaailingen uitgeplant. Ook in de kas bij de tomaten. Offensief tegen de vretende beestjes, hoop dat het wat helpt.

Verder nog artisjok plantjes gekocht bij de groenrijk en uitgeplant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kas ontdaan van het onkruid dat op kwam en paprika, komkommer, watermeloen en oostindische kers in de kas uitgeplant. Verder nog de japanse anemonen die ik van schoonmoeder had gekregen in de tuin geplant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even stiekum gekeken of mij 'huisje' (omgekeerde pot met wat vochtig hooi erin) 1 of meerdere bewoners had gekregen en ja hoor, een dikke mooie Hazelworm huist er in ) Zal er hier en daar nog een paar plaatsen....

MVG

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk alles wat nu op de tuin staat, met name de aardbeien, de sla en andijvie en de uien, de spinazie en de peulen, vanochtend water gegeven. Het is hier echt droog aan het worden.

Verder een groot deel van de dag op de knieën om met schillemesje het onkruid en het gras tussen de tegels weg te halen, ook op het openbare pad langs de tuin. Was een heel werk, maar ziet er weer prima uit ( we krijgen binnenkort een open-tuinen dag hier )

Eind van de middag voor het eerst bijna in slaap gevallen in stoel in de schaduw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een paar tomaatjes (supermarkt zaadjes) over verspeend en zelfs een courgette. Allemaal ff op proef, want ik heb toch veel te veel gezaaid.

Verder de 1e knoppen in BEIDE frambozen struiken ontdekt. Vorig jaar bloeide slechts één struik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren: door alle verhalen over tomaten een paar zaadjes uit een klein supermarkttomaatje gehaald en in de grond gestopt. Gewoon voor de lol. En morgen bij nog twee andere minitomaatjes, een gele ronde en een geribbeld rood mini-geval.

Al dat enthousiasme over tomaten werkt behoorlijk aanstekelijk!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...