Ga naar inhoud

Knolvoetvrije kool?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De bekende zaadhandel in Hoogeveen biedt knolvoetresistente kolen aan:

Clapton bloemkool F1

Kilaton witte kool F1

Cronus spruitkool F1

Kan iemand iets vertellen over de teelt (inderdaad knolvoetvrij?) en vooral de smaak?

Geplaatst:

Ik ga deze week ook bij vd Wal bestellen. En ik zal ook een pakje witte kool bestellen. Gewoon om te proberen of het echt knolvoetvrij is. Ook natuurlijk om de smaak te proberen, al ben ik daar niet zo bang voor. Het zal vast niet zoals bij F1 wortelen zijn, waar de smaak weg is, om geen wortelvlieg aan te trekken. Maar er zullen vast wel enige nadelen aan de teelt zitten.

• 10 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Oud topic, maar met eeuwigheidswaarde...helaasss

Wat zijn jullie ervaringen met knolvoetresistente soorten? Is er meer verkrijgbaar dan resistente witte kool/spruiten/bloemkool? 

Edit: https://dezaden.nl/nl/4/660523/chinese-kool-kilakin-f1-knolvoetvrij-kopen.aspx

Edit2:https://www.vreeken.nl/zoeken/knolvoet

aangepast door jasmin
Geplaatst:

Geen ervaring mee maar wel met andere planten waarvan beweerd wordt dat ze niet getroffen worden door ziekte X of Y.

Belangrijk is dat je een kritische houding hebt tegen over dit soort beweringen. Vaak staat er in de kleine lettertjes dat ze een goede resistentie hebben maar niet immuun zijn. Wat precies 'een goede resistentie' is blijft echter vaag.

Al jaren komen er nieuwe aardappel- en tomatensoorten op de markt die weinig vatbaar zouden zijn voor Phytophthora infestans. In jaren met warme en droge zomers zal dit misschien zo zijn maar in jaren met natte en wisselvallige zomers slaat de Phytophthora infestans op grote schaal toe (zoals de biologische aardappeltelers in de wisselvallige zomer van 2021 ondervonden).

Het vinden van bijvoorbeeld een aardappel die immuun is (en blijft!) is voor de veredelingsbedrijven een soort van Heilige Graal en hier wordt dan ook veel geld ingepompt. Voor de aardappelboer zou dat veel geld schelen. In zomers met veel Phytophthora infestans kan er om de 2 weken worden gespoten met allerlei bestrijdingsmiddelen. Deze middelen zijn op zich niet zeer duur maar als je 50 hectare aardappels hebt gaat het natuurlijk wel in de papieren lopen.

Wat voor aardappels geldt, geldt voor veel andere groente-, fruit- en sierplanten. Het lijkt er veel op dat vraag aanbod creëert. Daarom kritisch zijn, vaak gaat het hoofdzakelijk om verkooppraatjes.

• Like 1
Geplaatst:

Wij hebben nu al een jaar of acht geleden, aardappelen, vroeg en late,  bij vd Wal gekocht, waarvan de laatste vier jaar eigen pootgoed over gehouden. Ik heb drie jaar geleden een heel kleine aantasting gevonden op twee planten van de late soort. D.w.z. bruine randjes aan het blad wat echter na een paar dagen stopte en de plant er als het ware doorheen groeide. Niets verder aan gedaan en een prima oogst gehad. Dit jaar gaat het de vijfde keer worden met eigen pootgoed, we zullen zien. Van enkele koolsoorten gaan we dit jaar voor het eerst knolvoetvrije varianten bestellen bij vd Wal, we houden u op de hoogte...🙂

• Like 1
Geplaatst:

Bij de knolvoetvrije koolsoorten staat volgens mij ook de opmerking dat het niet reistent is tegen alle stammen van de schimmel. En de zaden zijn behoorlijk prijzig!

Ik kweek zelf geen sluitkolen meer na ettelijke mislukkingen. De rest van de brassicas heeft ook wel wat last, maar niet heel erg. Bladkolen en broccoli doen het prima, radijzen en allerlei knollen ook. Ik strooi wel een beetje kalk over de bedden, maar niet veel.

Geplaatst:

Ik heb nu 2 jaar de resistente kolen van van de Wal gezaaid. Geen knolvoet gehad. Ook geen geweldige oogsten, behalve van de spuitkool, maar dat ligt misschien ook aan mijn brabantse zandgrond

Geplaatst:

Ik heb zaden van de knolvoetvrije savooiekool gekocht. Het enige zaad dat nog niet uitverkocht was.

3 uren geleden, Peter Groen zei:

Vergeet niet voldoende vruchtwisseling tot te passen minimaal 6 jaar liefst langer

Daar is het te laat voor ondertussen. Gehele tuin heeft knolvoet, ook de stukken waar nog never nooit een kool had gegroeid. Het voordeel is dat de vruchtwisseling los kan laten.

Geplaatst:

In het tomaten topic ging ik tegen zomaar kalk strooien, maar dit is een geval apart. Hier wil je lokaal je ph heel hoog krijgen, 7 jaar wisselteelt is niet voldoende voor knolvoet als die aanwezig is   bv Velt maakt gewag van 20 jaar, daarom zie je ook dat een aantal hier op het forum alleen hun eigen plantjes zaaien om het zeker niet in hun tuin te krijgen. Wat @Patrijs aanhaalt : plantjes in schone grond opkweken en een kuil  waarbij je zorgt dat de ph hoog is door middel van kalk:  bij een hoge ph (+7.2)kunnen er geen zoosporen gevormd worden.

Geplaatst:

De sporen blijven (!) aanwezig in de grond.

Los daarvan is de familie van de kruisbloemigen zeer groot, radijs, raketsla (rucola) de Aziatische koolsoorten etc.

Ook zal je onkruid als het herderstasje moeten bestrijden.

De vroege teelt geniet de voorkeur omdat tot 10 graden de aantasting nog niet actief is.

4 uren geleden, jasmin zei:

vruchtwisseling los kan laten

Die is ook aan te raden voor andere teelten, niet alleen voor kool.

inderdaad ze blijven aanwezig , het is maar een nevenoplossing en die ph waarde is ook niet goed voor tal van andere groenten.

aangepast door redzebra

De term wisselteelt : 6 jaar , is hier ook wel grappig,  er zijn 2 redenen waarom  je dat zou willen  doen. enerzijds voor uitputting  van bepaalde voedingsstoffen (dat was in de oudheid zo, maar is nu niet meer het geval als je bv. voldoende compost toevoegt), anderzijds voor gewasziektes die achterblijven in de bodem (maar de meeste tuintjes zijn niet zo groot en die ziektes blijven niet op een bedje lokaal trappelen).  Bij knolvoet moet je dus langer als 20 jaar wachten, geen 6 jaar ( 6 jaar doet hier niks er zake, ofwel heb je het ofwel niet, daar gaat je wisselteelt niks aan verhelpen)   en tegelijk zorgen dat er bv geen herderstasjes groeien op je voorgaand bed, of je hebt nog meer als 20 jaar aan je broek, mmm, dat kan niemand . 

Dan ben je beter af met een tussenoplossing zoals je zegt @Patrijs

aangepast door redzebra

Ik prijs me gelukkig dat mijn tuin knolvoetvrij is. Heb je de pech van een besmetting dan is het echt niet 6 jaar aftellen voor je er weer vanaf bent  :-) . Knolvoet onbewust 'importeren'  is snel gebeurd. Als je je aan een paar simpele regeltjes houdt die ik 12 jaren geleden al eens gaf dan is de kans op een besmetting van knolvoet vrijwel nul. 

https://www.moestuinforum.nl/topic/491-bieten/?do=findComment&comment=3608

aangepast door Frans
Link aangepast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
8 uren geleden, Frans zei:

Als je je aan een paar simpele regeltjes houdt die ik 12 jaren geleden al eens gaf dan is de kans op een besmetting van knolvoet vrijwel nul.

Pijnlijk, maar achteraf bleek dat de grond van al mijn buren al jaren vol met knolvoet zat, daar was ik niet van op de hoogte, plus dat we ook gereedschap delen. 

Het goede nieuws is dat mijn kolenoogst toch zéér goed was. 

• Like 1
Geplaatst:

na 6 jaar ben je ook niet van de knolvoet af, dit heb ik ook niet gezegd. Je gaat daarbij uit van schone grond waar nog geen knolvoet aanwezig is. Maar heb je eenmaal knolvoet in de grond wordt het lastig met niet knolvoet resistente rassen. Wat mij daarbij wel zorgen baard dat er zoveel F1 hybriden op de markt komen die resistent zijn tegen... (van alles). Dit maakt ons wel erg afhankelijk van F1 zaadgoed.

Vruchtwisseling mag misschien een ouderwetse tuiniers methode zijn maar heeft zeker zijn voordelen, Als je na aardappelen peulvruchten (het jaar erna) op dit perceel zet (en dan vooral niet teveel composteren, daar kunnen peulvruchten niet goed tegen) wordt weer veel stikstof opgenomen uit de lucht en gebonden.

(nu ga ik iets zeggen dat menigeen niet gaat bevallen)

En dat we tegenwoordig veel compost op onze tuintjes strooien (permacultuur) ben ik het ook niet zo mee eens, waar in de natuur zie je op vrij akkerland of vrije natuur van oktober tot april een dikke laag mulch of compost liggen? nergens! De natuur heeft niet voor niets voor planten gezorgd die de grond in de winter bedekken en zo zorgen voor een deklaag. Compost alleen is niet de oplossing, en tevens is het roofbouw aan andere delen van de natuur waar wij de compost of ander organisch materiaal vandaan hebben gehaald. Gabe Brown heeft het in zijn boek: Rijke Grond over 'levende' wortels, levende wortels ook in de wintermaanden! Levende wortels zijn een onmisbare schakel voor het instant houden van het bodemleven en het binden van koolstof aan en in de bodem. Bovendien zijn levende wortels heel belangrijk voor onze schimmelige vrienden (micorihiza).

Dus laat ons de goede ouderwetse groenbemester, die de winter (gedeeltelijk) overleeft niet uit het oog verliezen! Wel belangrijk dat we een mix van groenbemester samenstellen, de natuur kent ook geen monocultuur groenbemester.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Geplaatst:

@Peter Groen we gaan wat offtopic, maar ik neem aan dat je bekend bent met het ecosysteem waar ons hele land in veranderd en wat zichzelf ieder jaar een prachtige mulchlaag bezorgd: het bos. Dus met je stelling dat dit in de vrije natuur niet voorkomt, deel ik niet.

Lastig met knolvoet is denk ik ook het feit dat er zoveel andere planten/(on-)kruiden zijn die uit dezelfde plantenfamilie komen dat ik me afvraag of het inderdaad 'natuurlijk' te bestrijden is.

Geplaatst:

Beste @MSDG je hebt gelijk, natuurlijk kent de natuur een mulchlaag, dit gaat hand in hand met het groeien van plantendelen boven de grond. Het zijn twee onlosmakelijk met elkaar verbonden onderdelen van een gezonde bodem.

We laten dit thema hier op dit topic rusten daar het geen onderdeel is.

• Like 1

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...