Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Ik ben Sendil en sinds dit weekend gestart met een moestuin.

Deze heb ik net overgenomen en de voorgangers hebben deze tuin achtergelaten met 2 bergen met klei, wortels , stro, takken maar voornamelijk klei.

Nu heb ik in navolging van andere tuinbezitters om mij heen bij de gemeente compost besteld.

In overleg met een andere tuinder heb ik de bergen over de rest van de grond verspreidt ( verdwaalde aardappels en grote wortel delen er uit gehaald) en de compost er over uit gewerkt.

Ik lees verder veel over afdekken en vraag mij af of dit kan met zeil ( ik heb groot zeil ter beschikking) of karton.

Maar dan lees ik ook dat je eerst karton doet en dan compost.

Momenteel weet ik dus even niet wat handig is.

Hier op de tuin beaamde men dat ik compost en dan zeil kan doen.

Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen.

Alvast bedankt,

Sendil

Geplaatst:

Kan allemaal, en als je zeil hebt en geen karton zou ik het zo doen. Het nadeel van zeil is dat er gemakkelijk muizen en woelmuizen onder kunnen gaan wonen, maar op een tuincomplex valt het misschien mee.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gebruik je het om onkruid dood te krijgen? Want als je grond verder al zo goed als kaal is (wat ik opmaak uit je bericht) dan is het toch niet nodig om het af te dekken? Nu je er compost op hebt gegooid is het juist wel fijn als de natuur kan gaan werken. Regen, vorst, pieren, slakken, etc. Als je alles onder een zeil hebt, dan slibt de boel nogal dicht en moet je alles nog flink bewerken van het voorjaar.

Geplaatst:

Met een zeil kan de grond slecht ademen en regen ed kan er niet in doordringen. Terwijl je juist wilt dat de natuur de mest in de grond 'werkt'. Ik heb zelf karton op de tuin liggen. (tegen het onkruid). Dan komt er dus wel vocht van de regen in de grond, maar er groeit geen onkruid. Het is alleen niet zo'n charmant gezicht.

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Bedankt voor het reageren.

Nou, ik dacht het te doen om onkruid te doden en dat het compost in de grond "getrokken wordt".

Zoiets had ik gelezen. En ik kwam soms zeil tegen op internet en soms karton.

En zeil heb ik inderdaad ter beschikking en dat ligt er nu dus grotendeels op.

De rest wil ik met karton afdekken.

In het voorjaar bieden ze aan om het te frezen en ik wilde het daarna in het geheel met karton afdekken en dan steeds waar planten komen gaten maken / weghalen.

Alleen de tuinders die er al lange tijd zitten die keken me erg raar aan en vroegen zich af waarom ik de grond niet omspit ( maar die onderlaag daar zitten nog wortels/ onkruid delen in).

Maar ik voelde me zo wel gelijk een beetje vreemde eend in de bijt.

Ik hoor graag de ervaringen,

groetjes van Sendil

Geplaatst:

Moeilijk verhaal, dat wel of niet afdekken. Mijn nieuwe tuin bestaat uit zo'n 90 vierkante meter hardnekkig onkruid. Heb het met de mensen van de moestuinvereninging overlegd, en zij hebben toch zoiets van, het is niet goed voor je grond, de boel verstikt, je verstoort het bodemleven enz. Nou ben ik van nature best eigenwijs, maar in dit geval neem ik deze raad aan, zij tuinen heel wat langer als ik. En ga ik dus beetje voor beetje, met de hand en de schop er wat van maken!

Geplaatst:

De bodem verstikt wel, en ja uiteraard verstoor je het bodemleven maar aan een tuin vol onkruid heb je ook niets. Ik zou en/en doen. Het stuk tuin dat je voorlopig niet gebruikt afdekken met zeil. Dit komende maanden op je gemak onkruid en vooral wortelvrij maken. Rol steeds een stukje zeil op en ga op je gemak worteltjes trekken minitieus. Neem je tijd. Het stuk dat je dan klaar hebt goed bemesten en het bodemleven hersteld zich dan weer redelijk snel.

Het stuk wat je (begin) volgend seizoen wilt gebruiken afdekken met karton en mulch (compost, bladeren, grasmaaisel, stro etc.)

dat er op dit moment compost onderligt is niet erg, je moet alleen iets anders gebruiken om het karton op zijn plaats te houden tegen de wind etc. Alle mulch die volgend seizoen niet verteerd is is een goede basis voor je nieuwe compostbak/hoop.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Bij ons vinden ze het ook raar dat we de boel afdekken (terwijl anderen vragen waarom we geen zeil gebruiken ) maar ik heb het verschil gemerkt. Het eerste jaar hebben we het niet afgedekt en waren we drie of vier avonden per week en iedere zaterdag bezig in de tuin. Voornamelijk om onkruid te wieden. Dit jaar (met karton) een of twee avonden en 1 zaterdag in de 2 weken. Aangezien ik een fultime baan heb en niet de tijd (of energie) heb om iedere avond in de tuin te werken, gebruik ik karton.

(dat verstoort het bodemleven overigens helemaal niet, zeil kan dat wel doen als je het er het hele jaar op laat liggen)

Veel moestuinders bij ons zijn erg van het oude stempel (met bijbehorende leeftijd) en ons karton wordt dan ook afgedaan als 'fratsen van de jeugd'. Nou dat interesseert me niet. Voor ons werkt het heel goed

Geplaatst:

Tja, als er echt onkruid staat wat je dood wilt hebben, dan kan zeil handig zijn. Maar dat maakte ik niet op uit je 1e bericht Als hier en daar wat onkruid staat dan zou ik dat toch echt met de hand verwijderen en de grond kaal laten deze winter. In de winter komt er weinig tot geen onkruid bij, en kan de natuur je tuin verbeteren. Denk dan ook aan blad wat er op waait, vorst die de grond losser maakt, etc.

In het voorjaar kan je dan kijken of je wilt telen met antiworteldoek tussen de planten, of karton, dat maakt niet zo uit. De planten die er wel staan, maken de grond dan losser en het is minder verstikkend dan ondoorlatend zeil over het hele oppervlak.

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Nu laat ik het even zo: 3/4 deel afgedekt met zeil en rest open.

Ik ga ondertussen karton verzamelen en ga dan het zeil vervangen door karton.

In het voorjaar misschien laten frezen omdat de grond wel hard is ( klei) en dan daarna weer karton erop.

En dan waar ik de plantjes plant/zaai maak ik gaten waar die planten in kunnen.

En dan jaar daarna probeer ik zonder ploegen en /of frezen en dan karton met compost erop.

Mijn moestuin buurvrouw heeft al aangegeven dat ze hier ook van heeft gehoord en als ik het doe doet zij met me mee.

Dat is wel gezellig, ben ik niet de enige die "eigenwijs"is

Ik hoop dat ik in het voorjaar/zomer jullie wat foto's kan laten zien van mijn karton/ groente tuin .

gr,

Sendil

Geplaatst:

Niet dat de tips hier slecht zijn hoor, maar ik zou het advies van je medetuinders, die de grond ter plekke het beste kennen, ter harte nemen. Het afdichten met zeil voor de kleigrond lijkt me lastig, omdat het door het gebrek aan vocht stevig kan inklinken. Dan zit je komend voorjaar met een probleem. Mijn advies is om dat zeil er toch weer af te halen.

De grondsoort is belangrijk: aangezien je een kleigrond hebt, en waarschijnlijk niet weet wat je voorganger met de grond heeft gedaan, lijkt het me goed om zelf een verbeterplan te maken. Compost opbrengen helpt altijd, maar de grond eronder moet wel een goede structuur hebben.

Als ik het zo lees, lijkt diep en grof spitten (deze maand) mij het beste. Je krijgt dan dikke kleiklompen die je lekker op het land laat liggen. Als het een keer goed gaat vriezen, vallen die uit elkaar in losse grond. Bovendien verbetert het de afwatering. Eventueel breng je er in het voorjaar nog wat grond (compost) op. Een ander voordeel van spitten is dat je goed ziet welke structuur de grond heeft. Dan kan je later verdere maatregelen nemen. Als je de grond in het voorjaar nog kan frezen, dan is dat helemaal mooi. Op deze manier krijg je een goede, losse ondergrond met een fijne bovenlaag.

Als je een ingeklonken kleiperceel, met compost erop, afdicht met plastic zeil, dan heb je geen grondverbetering. Het bodemleven verdwijnt en de positieve waarde van de compost wordt ongedaan gemaakt. De grond klinkt verder in, en kan geen vocht meer opnemen. Het gevolg is wateroverlast bij een flinke regenbui. En een hels karwei in het voorjaar om die grond weer open te breken.

Karton is beter, maar alleen voor de toplaag. Het kan daaronder nog steeds keihard worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...