Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo, ik zit ergens mee.

als ik een cake bak-

en gebruik maak van een pak cake meel waar eieren en melk + boter aan toegevoegd moet worden gaat mijn cake in een zwarte cake vorm de hetelucht oven in op 150 graden en komt er met een HOGE HOED na 60 minuten uit.

De zijkanten zijn dan nog ( waarschijnlijk) niet goed gerezen en hebben de zelfde hoogte niet als in het midden.

de cake is wel gaar

Ja,, aan de smaak is niets mis mee. maar telkens een paar platkes afsnijden die er niet mooi van vorm uitzien vind ik gaan storen.

Waar kan dit aan liggen.

de ingredienten zijn op kamer temperatuur gemend. gebruik een HAND mixer

mengen doe ik gedurende 5 minuten op topsnelheid.pb09008272831352480560.JPGwie weet raad

Geplaatst:

Mijn cakes zien er ook altijd zo uit Wilma..ik heb dat nooit storend gevonden en zelfs helemaal normaal. Ik denk altijd dat die rechte cake`s fabieksmatig zijn, en die mooie hoge gerezen van thuisbakkok`s

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Lie zegt: Dat komt omdat de gist werkt...de cake kan niet opzij uitzetten en gaat omhoog. Aan de zijkant wordt de cake tegengehouden en kan niet uitzetten, anders zou hij daar ook rond worden; verder had hij nog een technisch verhaal over opgeblazen ballonnetjes en cohesie en zo maar volgens mij is het gewoon zo: cake zet uit, in het midden meer, net zoals een brood...

Geplaatst:

bedankt appelvrouw en lie,

daar moet ik het dan maar mee doen. zoals de rijdende rechter zegt hahahahahahaha

smaak is prima dus daar is niets mis mee.

Geplaatst:

Dat komt omdat de lucht er weer uitloopt...de moleculen van warme lucht zijn groter dan die van koude lucht , daarom zet het uit. Als je het langzaam en rustig laat afkoelen dan stolt de vloeibare massa van het deeg waardoor het vormvast blijft. Verstoor je dit proces door te snelle afkoeling, stoten oid dan verliest het deeg(de massa) daaromheen zijn vorm, waardoor de afgekoelde lucht zijn krimp doorzet en het geraamte zakt in....dan krijg je dezelfde inhoud maar dan kompakter... ( dr.Lie)

Geplaatst:

Volgens dokter RobO komt het ook omdat de bovenkant wat te vroeg hard wordt terwijl de cake nog verder rijst. Bak je met een hete lucht oven?

We bakken hier zonder hete lucht behalve de laatste tien minuten. En we gebruiken een tulbandvorm dan heeft de cake wat meer ruimte om te groeien.

trouwens de luchtmoleculen zelf kunnen niet groter worden, zuurstof O2 stikstof N2 en wat andere rijsmiddel-gassen CO2; ze gaan wel sneller bewegen door de hogere temperatuur en nemen dan wat meer ruimte in doordat ze harder op elkaar botsen. Er komen in de cake ook méér gasmoleculen van het rijsmiddel, koolstofdioxide, en dat vormt de belletjes in het beslag.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...