Ga naar inhoud

Muntplant met bruine vlekjes op het blad

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey hallo,

Ik heb een vraagje betreft mijn marrokaanse munt plant.

Op sommige blaadjes zitten bruine vlekjes, wat moet ik hiermee doen?

Is de plant nog wel gezond?

Geplaatst:

Mijn munt heeft roest (of iets wat er op lijkt). Is hier meestal zo, richting herfst . Maar een fotootje van bovenkant en onderkant blad zou helpen. Anders blijft het toch een beetje gissen.

Geplaatst:

Idd, ik heb foto's bekeken en word idd roest genoemd.

Dus ik hoef me geen zorgen te maken?

Blaadjes eraan laten of eraf knippen?

Hij staat binnen.

Geplaatst:

De blaadjes vallen er toch af dus je kunt nu ook de steeltjes paar cm boven de grond afknippen, goede blaadjes oogsten en het plantje leten overwinteren. Loopt wel weer uit. Ik weet niet of ie nu warm staat maar anders misschien iets koeler zetten.

Geplaatst:

Roest bij munt(Puccinia menthae).

Deze schimmel tast verschillende muntsoorten aan en kan bij glasteelt ernstig zijn.De eerste symtomen verschijnen in het voorjaar in de vorm van oranjegele sporenhoopjes op de verdikte en misvormde scheuten.De sporen infecteren de bladeren van gezonde planten;hetzelfde doen de later in het seizoen zich ontwikkelende sporen,die in oranje-bruine sporenhoopjes aan de onderzijde van de bladeren worden gevormd.De schimmel verspreidt zich systemisch door de gehele plant.

m.v.g.

hans

Geplaatst:

Da's inderdaad roest, een schimmel/paddenstoel infectie die vaak komt opduiken als de plant zich niet helemaal in zijn element voelt. (Bodem, voedingstoffen, te nat enz.)

Beste oplossing is alles tot op de grond snoeien en alles waar roest op zit weg doen. Men neemt immers aan dat de schimmel het wortelgestel niet aantast.

Als je munt in een pot of container staat dan nooit bewateren van bovenuit maar rechtstreeks op de bodem of via een schaaltje onder het potje. In de zomermaanden liever 's morgens bewateren dan 's avonds.

Hoedanook je munt is wellicht niet verloren, naar mijn ervaring komt ie er altijd wel door. Kunst is dan van te achterhalen wat nu de oorzaak is van die infectie.

• 1 year later...
Geplaatst:

Kloppen mijn vermoedens dat dit dan roest is in mijn munt?

Mos zou gelijk de oorzaak verklaren, ben ik bang Teveel vocht?

De munt staat in een ouwe badkuip. Leuk bedacht en royale ruimte om te groeien maar de afwatering blijft lastig. Iemand advies of tips? Kort knippen in ieder geval (als het roest blijkt) maar hoe verbeter ik dan de afwatering?

Ik hoop hem te kunnen redden namelijk...

foto41411400695155.JPG

Geplaatst:

De munt ziet er niks slecht uit hoor. Té nat kan eventueel, maar dan moet je het wel heel bont hebben gemaakt de laatste weken. Eerder zal té droog een oorzaak voor roest zijn.

Ik vind dat ene spikkeltje geen roest trouwens.

Geplaatst:

Hm... Aangezien hij naast de rode bes staat, heb ik hem af en toe een plens mee gegeven, de afgelopen weken. Vandaar dat ik dacht aan te nat.

Je denkt dus niet aan roest? Van sommige blaadjes kleuren de nerven donker/paarsachtig. Of hoort dat?

Geplaatst:

Wat op de foto staat ( die 2 kleinere blaadjes ? ) ?

Ja hoor. Is gewoon jong blad.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...