Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Arme Bio-fee, troost je mijn lijst is lang te noteren ... Beperk me per dag, per week, per maand en ga zo maar door. En de dag bevalt me het beste, naast al het werk.

Jorieke wat voor pannen gebruikt je dan, rvs? Gebruik alleen de oude goedkope rvs soeppannen. De rest heb ik aan Loraine gegeven, die kan ze veel beter gebruiken.

Geplaatst:

Staat u een rolade met aardappeltjes en bloemkool op de houtkachel te pruttelen. Ben benieuwd hoe dat zal smaken en hoe ons zoontje dat zal smaken. Hij is geen moeilijke eter en kan goed eten, maar zoals kindjes kunnen zijn ...

• 4 weeks later...
Geplaatst:

De laatste Duitse Poule de Bresse staat nu op de oven, met sla uit de kas en aardappeltjes met groenmix eten we dan vanmiddag/avond.

De oven is echt een heerlijk aanwinst, de kuiks van dit jaar die met wintersport gaan zullen zeer goed smaken met de groentjes.

Geplaatst:

Ik ontdekte laatst op de website van Lidl een mooie aanbieding.

Een gietijzeren kook en braadgedoe voor nog geen zes tientjes.

Ik heb van anderen vernomen dat het van een goede kwaliteit is en ga ze aanschaffen.

Al snap ik niet dat men het kan maken voor die prijs.

111811558947626.jpeg

Geplaatst:

WoW mooie set zeg! Ik zag afgelopen week bij de ah gietijzeren pannen voor heel schappelijke prijzen. Het te schattige sauspannetje was €3,50.

Geplaatst:

Ach Bio-fee jouw tijd komt nog, dromen zijn om waar te maken ... Heb lang mogen dromen en uiteindelijk waar kunnen maken

Wow mooie set, niets van meegekregen. Ik spaar me de boel bijeen, eerste deel heb ik al om te kunnen koken. En de anderen pannen gaan ook, al gebruik ik alleen de goedkope rvs pannen.

Vandaag hebben we zitten smullen van een groot stuk rundvlees, die zo mooi gelukt was. Aardappeltjes en rode kool met appel. Manlief en zoonlief waren zo lekker aan het eten, daar kook ik graag voor. Morgen de restjes met zelf gebakken broodjes en ga denk ik maisbrood bakken.

• 3 years later...
Geplaatst:

Hoi hoi 

Hier ook een houtkachel met oven maar wie weet welke kook pannen het beste zijn en als ik vlees gril op de grilplaat dan spettert het en krijg je zwarte vlekken op de kachel, kan bakpapier er op of alminium folie.

En wie weet een leuke site voor tips en gerechten😃 mijn dank is groot 

Groetjes tess

Geplaatst:

Ja dat spetteren is wel lastig, ik doe dat niet meer op de kachel. Als ik wel wat vlees aan wil braden om er daarna een stoofpotje van te maken dan doe ik een deksel op de pan. Verder maak ik dus vooral veel dingen die lekkere een tijd kunnen sudderen. En vanavond maak ik weer naanbroodjes op de kachel, dan doe ik er bakpapier op. 

Ik gebruik mijn normale pannen die ik ook voor de inductiekookplaat gebruik. Die hebben dan al wel een dikkere bodem, wat wel fijn is. 

• 1 year later...
Geplaatst:

Wat een leuk topic @Jorieke123!

Ik krijg niet echt een kookkachel, maar een verwarmingkachel met een kookplaatje.

Maar ik zie hier wel heel leuke dingen voorbijkomen.

Ik zal vast wel iets kunnen gaan doen deze winter, ik hoop, dat de kachel voldoende heet zal zijn.

• Like 2
  • 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Onze nieuwe houtkachel is gisteren geïnstalleerd. We hebben gekozen voor een duurzame verbrandingskachel met een max rendement van 82% wat wij trouwens niet zullen halen maar 75% is al prachtig. Omdat we weinig plek hebben waar de schoorsteen is kozen we voor een lang en smal model. Een speciale plaat die wat hoger ligt hebben we erbij gekocht om op te koken. Helaas kan er dus maar 1 pan of ketel op; ik ben er toch blij mee je moet roeien met de riemen die je hebt. De Demeyere waterketel is ook nieuw daar kan veel kook water in voorgewarmd.  Nu nog een mooie dikke gietijzeren pan erbij zoeken!

IMG_4076.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 8

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hee, wat leuk, bij ons is gisteren ook de nieuwe houtkachel (met kookplaatje) geïnstalleerd.

Ik moet er ook nog een pan bij zoeken en eigenlijk ook een leuke ketel.

P1060039.JPG

• Like 5
Geplaatst:

Wat gezellig allemaal. Doet me denken aan mijn jeugd of als ik nu nog bij mij moeder of zusje ben. Beiden hebben ze houtkachels waar ze ook een kookplaat hebben. Dus er staat in de winter regelmatig wat op. Zo gezellig. 

• Like 2
Geplaatst:
5 uren geleden, Rookie zei:

gisteren ook de nieuwe houtkachel

Toevallig! Een zelfde soort kookplaatje als wij hebben zie ik. Ligt iets hoger zodat de warmte erlangs gaat. Is dat een Dik Geurtskachel? Enne die ventilatoren, ik ken het eigenlijk niet ik ben benieuwd of jij daar verschil mee merkt? Kreeg je ook stook les en de tip het hout te wegen zodat je weet dat je niet teveel in de kachel stopt? Ik vind dat een beetje gedoe zeg maar, ik ben grote gietijzeren kachels gewend waar we halve meter stukken hout in propten tot de kachel vol was en dan lekker heet stoken. 

De ketel is voor vier liter en is rvs dat wilde ik graag, geen aluminium. Ze hebben ze ook van anderhalf geloof ik.

image.jpg

• Like 3

Geplaatst:

Wij hebben nu een Jotul kachel.

Hiervoor hadden we een Saey, maar daar was de verbrandingskamer net te klein van, daar kon je geen goed vuur in maken.

We zijn heel blij met de ventilatortjes, die maken echt wel verschil, de warmte wordt nu door de kamer getransporteerd, in plaats van alleen maar uit te stralen.

Waar heb jij het keteltje gekocht?

Ik ben nog op zoek, ik heb wel een gietijzeren keteltje gevonden, wat ik leuk vind.

Die is jammer genoeg niet geschikt om water voor consumptie in te koken, dus ik zoek nog even verder.

• Like 1
Geplaatst:

Bij Gloudemans maar het lijkt alsof ze hem niet meer hebben. Emaille is heel vervelend met kalk en zo ook aluminium vandaar de rvs ketel.

O ja Jotul je had het al gezegd😉

• Like 2

Geplaatst:
Op 25-10-2024 om 17:03, appelvrouw zei:

ik ben grote gietijzeren kachels gewend waar we halve meter stukken hout in propten tot de kachel vol was en dan lekker heet stoken. 

Tja, dat is wellicht wat ouderwets. En  -in mijn ervaring- niet aan te bevelen bij kleinere kachels.

Klein beginnen, met dunne stukjes als aanmaakhout, en de eerste twee "echte" blokjes niet dikker dan ca. 6 x 6 cm.

Informatief filmpje: 

Youtube kanaal van deze Richard (en kat Fred): four38am. Richard heeft veel filmpjes geplaatst over houtkachels en alles wat daarmee te maken heeft. Niet alleen leerzaam, ook leuk om te volgen.

Ook b.v. over het effect van een ventilator, om de warmte sneller in huis te verspreiden.

Richard zegt het ook: niet te dikke blokken, beter eerst even kloven met de kloofbijl. Zeker belangrijk bij kleinere kachels.

Welke houtsoort? Op veel plekken lees ik dat hardhout (essen, beuken, eiken) alleen geschikt is voor grote kachels, en dan al beginnen met 3 a 4 forse blokken. Berkenhout wordt geadviseerd voor kleinere kachels. Allemaal flauwekul. Mijn favoriete houtsoorten zijn beuken en essen, in blokjes van max 6 à 8 cm dik, max. twee blokjes per keer bijvullen. Berken (nauwelijks goedkoper) brandt perfect, maar beduidend korter.

@appelvrouw: Jullie hebben een Contura 810 ? (dat vertelt Google Lens mij)

Over koken op een houtkachel (zonder oven en echte kookplaten): Tja, hier gaat warmhouden prima. Sudderen ook wel, als de inhoud al tegen de kook aan is. Bij mij minder praktisch, want bij buitentemperaturen van boven nul graden moet ik dan meer stoken voor voldoende kookwarmte. Waardoor het snel te warm in huis (klein huisje) wordt. En bij buitentemperaturen boven de 10 graden stook ik alleen als er visite is. Mijn hybride warmtepomp is dan vele malen voordeliger in gebruik.

O ja, ik heb -nu alweer 4,5 jaar- een Morsø 6141 .

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

Wij doen juist de Zweedse (of Zwitserse) methode, dus eerst de dikkere blokken en daar na steeds dunnere.

Ik weet niet, of alle stookcursussen dit doen, maar wel de meeste, begrijp ik.

De verbranding is beter en vollediger op deze manier.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

Wij ook. 
zojuist het water voor de rijst aan de kook gebracht op de kachel, de teriyaki saus ingekookt en nu staat er een pannetje met paprika en wat onrijpe butternut gaar te stoven.Het is een beetje heen en weer lopen en verder ook slow cooken maar dat vind ik niet erg. 

• Like 2

Geplaatst:

Ja, het zal inderdaad wel slow cooken zijn, maar dat vind ik al prima.

Gewoon een pannetje met inhoud opwarmen lijkt mij al heel wat, ik hoef geen eieren te bakken in mijn woonkamer...😄

Ik ben vandaag bezig geweest om te kijken, hoe ik de warmte van de woonkamer kan transporteren naar de woonkeuken.

Wij hebben zo'n oud huisje met een voorkamer, dan een halletje met de voordeur en de trap naar boven en dan de woonkeuken.

Ik wil dus met die houtkachel via een omweg ook de woonkeuken verwarmen.

Het is eigenlijk prima gelukt.

• Like 1
Geplaatst:

Ja, dat klopt, de fannetjes brengen de warmte verder de kamer in, en daar staat een ventilatortje, wat die warmte weer door het halletje heen naar de woonkeuken blaast.

Het werkt verrassend goed.

Nu aan de slag met de kookplaat.

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag heb ik een pannetje met chili op de houtkachel gezet.

Ik heb rauwe rijst met extra water door de koude chili geroerd, het idee was, dat de rijst in de chili gekookt zou worden.

Dat ging verbluffend goed en snel, na twee uur was de rijst helemaal gaar, eigenlijk denk ik dat dat al na anderhalf uur goed zou zijn geweest.

Blij ei hier!

• Like 5
Geplaatst:

Wij hebben een Blokker winkel bij ons op het dorp.

Voordat alle Blokker pannen niet meer te krijgen zijn heeft hubby voor mij een mooie geëmailleerde gietijzeren pan gescoord voor op de kachel.

Het is een kerstcadeau, dus ik zal nog even moeten wachten.😊

• Like 3
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...