Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koken in/op een houtkachel

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Gaaf hoor!

Ik heb een paar keer op een houtkachel gekookt op vakantie in Zweden. Ik vind het eten echt anders smaken, voller, warmer. Ook het water, dat constant warmgehouden wordt in een ketel, smaakt heel anders (beter) dan water uit een waterkoker. Volgens mij is het dan ook veel gezonder om op hout te koken. Ik hoop dat in de toekomst ook te kunnen gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk Bio-fee, je moet je toekomst zelf waarmaken ... hier na jaren dromen komt die wens uit. De staalplaat staat klaar, maandag afspraak maken!

Net Bresse uit de vriezer gehaald voor morgen, de laatste voor de kachel. En de eerste broedeieren gaan er binnenkort in, de helft verzameld dus zodra ze copleet zijn de eerste broedronde. Zitten ook Bresse tussen, dus die niet de selectie doorkomen gaan voor de kachel. Maar eerst mogen ze 20 weken scharrelen, naast hun granen gras en insecten jagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. Ik vind het eten echt anders smaken, voller, warmer. Ook het water, dat constant warmgehouden wordt in een ketel, smaakt heel anders (beter) dan water uit een waterkoker.

Helemaal mee eens. Ben dol op houtoven gekookt eten. Er gaat dubbel zo veel van op. Mijn ouders koken in Turkije op een houtoven. Echt verrukkelijk! Maar serieus rekening houden met meer eten!

Water kook ik in Turkije altijd in een theepot op het fornuis. Niet in de waterkoker, maar gewoon op gas. Hoe langer je water kookt, hoe beter die smaakt. Anders krijg ik het Turkse water niet weg. Heel vies smaakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Jane Doe, ik ben druk bezig om stap voor stap mijn droom waar te maken! Over maximaal anderhalf jaar woon ik in een huis mét houtgestookt fornuis.

Hé Mellie, leuk dat je bevestigt dat water beter smaakt als het langer gekookt is! Manlief merkte het verschil niet echt, maar ik proefde het heel duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik proef het ook duidelijk hoor, zeker in zuid Europa. Sommige mensen gooien hun oude water in de waterkoker ook weg. Zul je mij nooit zien doen (tenzij het na een vakantie is oid! Moet natuurlijk wel ‘vers’ oud water zijn!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mellie jullie geven gezamelijk precies de info die ik zoek! Wat leuk dat jullie die ervaringen en weten delen. Ik zou zo en zo met Turkse recepten meer eten!

Theewater moet gekookt en kokendheet zijn, hoe smaakt dan het Turkse water? En ik gooi het ook niet weg, zet liefst volle pot met theeblaadjes en geen zakjes.

Bio-fee wat leuk om naar uit te kijken! Kunnen we met de tijd recepten delen

Vandaag bresse haan klaar gemaakt, wat was die lekker! Vlees wat over is, wordt voor stoofpot gebruikt. En de botten gaan de vriezer in voor soep, dus zodra de oven staat en gestookt wordt, staat er soep op ons menu en een stoofpot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zal wel (deels) anders koken worden, meer stoofpotten enzo. Ik zal tzt zeker op zoek gaan naar recepten en wie weet kunnen we daar nog wel een topic voor openen.

Alhoewel ik nu ook al bij voorkeur met m'n Le Creuset koekenpannen bak (met name groente en vlees, aardappels of ei willen daar niet zo goed). Het duurt langer, maar het eten smaakt dan veel beter! Het bakken met een anti-aanbakpan beperk ik zoveel mogelijk, ik geloof toch dat dat niet zo gezond is. Ik heb alleen wel een gebakken aardappelen verslaving dus daar gebruik ik 'm wel nog best vaak voor. Maar niet meer voor vlees. Bah.

Hm water dat nog in een waterkoker zit gooi ik juist wél weg, op de één of andere manier voelt het niet lekker om het 2 x te koken. Dat is toch anders dan dat het langdurig één keer kookt. Voor mijn gevoel dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Le Creuset is natuurlijk het merk, maar ik ben al blij met merkloos gietijzer. Bij mij gast alles juist beter, zelfs ook pannenkoeken. Merk wel meteen wanneer fout schoon gemaakt of van olielaag voorzien.

Zo lang water niet teweinig is en daardoor de concentratie te sterk, gebruik ik het water gewoon om zo weinig mogelijk te verspillen. Zelfs thee gebruik ik voor de planten.

Een receptentopic kijk ik erg naar uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zorg jij ervoor dat pannenkoeken niet aanbakken?

Ik heb de pan toen hij nog nieuw was volgens gebruiksaanwijzing ingebrand. Ik was hem alleen met heet water af, niet met sop. Dit zou alles zijn wat je eraan hoefde te doen, na verloop van tijd zou er een patinalaag ontstaan waarop dingen niet meer aanbakken. Vlees braden gaat goed en idd nog ook beter nu ik de pan een tijdje in gebruik heb (in het begin bakte dat ook nog wel een beetje aan), maar kleverige dingen willen toch echt niet zo goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bio-fee ik ben iets minder goed voor de pan en was wel met zeep, maar met de hand en niet afwasmachine. Dan gaat de pan met olie op de kookplaat of oven, hoewel oven niet echt zo fris is kwa lucht ramen open! Dan is de temperatuur ook veel hoger.

Zodra het deeg "droog" is van boven, draaien en klaar. Gaat veel sneller dan met de anderen pannen. De anti baklaag pannen zijn alle de deur uit, alleen nog rvs en gietijzer.

Is het met fijnstof koken of roken, ach we zullen het zien hoe de La Nordica zal koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag stook ik het kacheltje in ons boscafé op en dan gaat daar de snert op worden gemaakt.

Nou, niet gemaakt, opgewarmd want deze was al klaar en komt uit de vriezer. Maar op dit kacheltje heb ik al menig potje gekookt.

Het leuke van koken op hout is dat je zo makkelijk door wat heen en weer schuiven de juiste plek voor je pannen kunt vinden.

1986061551774226.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat knus Roelie!

Fijnstof, daar maak ik me niet zoveel zorgen over. In een stad zou dat wellicht een probleem zijn, zeker als er veel mensen op hout zouden koken. Maar ik ben van plan om in het bos te gaan wonen in een dunbevolkt gebied.

Bovendien hebben we nu in dit huis een gewone houtkachel (voor verwarming, dus niet om op te koken) en die voldoet aan de strengste milieu-eisen hier en die zijn hier in Duitsland strenger dan in NL. Er zit een fijnstoffilter in. Dus met goed materiaal, en goed stoken (geen nat of bewerkt hout) en in een dunbevolkte omgeving, geloof ik niet dat het zo slechts is om op hout te koken (en/of er je huis mee warm te stoken).

Jane Doe vet je jouw gietijzeren pan na elk gebruik in en zet je hem dan op de kookplaat/in de oven?

Dat inbranden heb ik maar één keer gedaan, alleen in het begin. Nu was ik hem na gebruik alleen maar af met water en zet hem dan zó weg.

Sneller vind ik het bakken in zo'n pan ook niet gaan, juist langzamer. Het duurt wel 5-10 minuten voor hij dermate gelijkmatig goed warm is, dat ik erin kan bakken... Ik heb een keramische kookplaat, dat gaat sowieso niet zo snel. Ook water aan de kook brengen (aardappels. rijst) duurt een eeuwigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bio-fee, als dat heet worden van het water zo'n toer is zou je kunnen kijken of je een andere manier van koken kunt kiezen.

Of dat wellicht je pannen niet 100 % geschikt zijn voor keramisch koken. We zijn allang ver weg van de traditionele manieren van koken en elke nieuwe manier heeft zijn eigen specifieke soort pannen nodig. Fijnstof is hier ook geen probleem, we wonen op de ruimte. En mocht er eens wat rook van de verderop wonende buurtjes onze kant op waaien dan vatten wij dat op als rooksignalen die vertellen dat de koffie klaar is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de pannen ligt het niet, het fornuis wordt gewoon maar langzaam heet, volgens mij is dat wel normaal bij keramisch koken... Het is vergelijkbaar met elektrisch koken, dat gaat ook vrij traag.

Aangezien we verhuisplannen hebben ga ik voor dit huis geen nieuwe oplossingen meer zoeken.

En water koken doe ik in een waterkoker anders moet ik wel érg lang op mijn tee wachten.

Ach ik ben eraan gewend dat het koken gewoon wat langer duurt dan vroeger in Nederland op gas. Ik kan er mee leven.

Tijdens mijn vakantie heb ik op een houtfornuis gekookt en dat ging net zo traag, zo niet nog trager, dan op mijn keramische fornuis.

Toen ik tijdens een eerdere vakantie elders ineens weer op gas moest koken, moest ik wel even superalert zijn want de boel kookte voor ik het in de gaten had!

In mijn nieuwe huis wil ik een houtgestookt fornuis en voor de zomer weet ik nog niet. Misschien op gas(flessen) of we doen het gewoon met de kookplaat die al in het nieuwe huis aanwezig zal zijn (is meestal elektrisch).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mellie jullie geven gezamelijk precies de info die ik zoek! Wat leuk dat jullie die ervaringen en weten delen. Ik zou zo en zo met Turkse recepten meer eten!

Theewater moet gekookt en kokendheet zijn, hoe smaakt dan het Turkse water? En ik gooi het ook niet weg, zet liefst volle pot met theeblaadjes en geen zakjes.

.

Nomnomnom, je Bresse klonkt wel erg lekker zeg.

Turks water is net waar je bent in tr met veel chloride. Er zijn wel wat plekken waar je kraanwater kunt drinken wat neutraal smaakt, maar dat wordt steeds minder. Gekookt water is sowieso veilig om te drinken, maar daar gaat de chloridesmaak niet van weg. Dat gebeurt pas al je het lang(er) laat koken. Als ik in Turkije ben, gebruik ik dan ook geen waterkoker om water te koken, maar een Turkse theepot. Hierin kook ik het water minimaal een kwartier.

Het is de vieze chloride smaak wat ik niet wegkrijg. Heb je niet alleen in Tr, maar ook in bepaalde delen van Italië en Spanje waar ze rijkelijk met de chloride zijn en zo zul je vast meer landen hebben. In IJsland hebben ze veel zwavel in het water waardoor het naar rotte eieren stinkt. Ook niet bijster aantrekkelijk. We hebben in nl gewoon heel erg mazzel met ons water!

Een tr recept voor op/in je kachel komt een ander keertje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn houtkachel kookt het kalk uit het water..ik heb twee grote ketels. In de zomer mis ik dat node!

Of het eten beter smaakt als het vd houtkachel komt, ik zou het niet hebben kunnen bedenken. Mijn eten smaakt altijd al erg goed, sorry als ik een beetje arrogant over kom.

Vandaag in een laagje appelsap een blok bevroren rode zuurkool met een bevroren hamschijf en bevroren knakworsten in een gietijzeren pan op de kachel gezet. Wat specerijen erbij. Na twee uur op de kachel is dit het resultaat en het ruikt zalig!!

CA61F7F5-470B-48D0-B913-2EC5CF3C5CD291731551797832.jpeg

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je

Ja wel een beet je over gaar maar dat maakt deze zuurkoolbereiding heel erg aantrekkelijk voor mijn Franse buren..Elzasser zuurkool, kan ook met wijn. Eerste hield ik er ook niet zo van maar zo langzamerhand ga ik het wel waarderen..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een romantisch warm gestookt hutje, zou je alleen al voor koken om daar op te warmen en genieten maar!

Als de pan nieuw is of schoon gemaakt met zeep, dan in de oven. Maar na gebruik en alleen met warm water schoon gemaakt, dan op fornuis keramisch. Ik had het in het begin niet goed genoeg met olie of niet warm genoeg, het is even uitproberen en ervaring op doen.

Het is maar goed dat het varkensvlees is Appelvrouw, anders zou ik zo aanschuiven. Kun je me dat uitleggen van kalk uitkoken?

Zoals het er nu naar uit ziet, Kunnen we deze maand de ofen in gebruik nemen. Lente is toch mooie tijdvan het jaar, mooi warm de zomer in ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een ketelsteentje Appelvrouw?

Jane begrijp ik nou goed dat je na elk gebruik van je gietijzeren pan hem afwast, en hem dan op je keramische fornuis zet om hem met olie in te laten branden?

Ik heb dat dus alleen de allereerste keer gedaan (toen hij nog nieuw was)... Zou dat dan de reden zijn dat pannenkoeken hier niet lukken...? Maar ik vind het wel erg omslachtig om na elk gebruik de pan opnieuw te moeten verhitten... ook niet erg energiezuinig zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ketelsteentje, straks maar even opzoeken of het letterlijk is wat het wordt zegt.

Na gebruik was ik met warm water of ook met afwaszeep, afhankelijk hoe schoon de pan is na koken ...

Als de oliezegel weg is, dan in de oven anders gewoon op de kookplaat. Met een keukenpapier even de olie goed overal invrijven. Met houtkachel is even olielaagje inbakken zuinig. En wat ik ook doe is met olie, boter of margarine goed heet opwarmen, dan heb je ook al een olielaagje voor het koken.

Ps kom alleen op kalksteen wat de lastige kalk is en kalsteensponsje rvs sponsje wat je kan hergebruiken na uitspoelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja voor ik ga bakken warm ik de pan ook altijd goed voor met een laagje olie, dat wel.

Met afwassen gaat de oliezegel volgens mij niet weg (tenminste, niet als je alleen met heet water afwast). De bodem blijft altijd zo'n bruinig laagje houden en dat is volgens mij goed... dacht ik... maar nu begin ik toch te twijfelen of ik het wel goed doe...

Ja als je toch je houtkachel warm hebt, kun je de pan ook gemakkelijk met wat olie er weer op zetten. Dus dat zou ik dan eigenlijk ook elke keer na gebruik moeten doen? Hm.... Wel een gedoe zeg (zonder houtkachel dan...)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is dat bruin zwart, het is even werk maar wel te doen. Ik kan het niet zeggen wat goed is, ben zelf ook nog in de leerfase en nog niet met houtkachel gekookt. Maar kan wel zeggen dat het fout is gegaan met geen olie voor het koken heet laten worden en niet warm genoeg koken. Gelukkig zijn pannenkoeken in stukken ook een gerecht en smaakt het de hond en kips ook best als het verkeerd gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...