D_SDennis Geplaatst: 25 oktober 2012 Geplaatst: 25 oktober 2012 Ik las een tip om knoflook bij de Aldi aan te schaffen. Om uit te planten in de moestuin. Maar ze hadden alleen van die zakken waar een stuk of vijftien bolletjes in zitten. Uit China. En nu twijfel ik of deze knoflook wel geschikt is om uit te planten. Iemand ervaring met deze Chinese knoflook van de Aldi? Quote
Jorg Geplaatst: 25 oktober 2012 Geplaatst: 25 oktober 2012 Vorig jaar hebben een aantal leden deze solo knoflook bolletjes (Allium ampeloprasum) geplant: https://www.moestuinforum.nl/olifanten-knoflook-t3036-10.html#p50901Niet echt een succes te noemen dus als het dezelfde zijn zou ik even wachten tot de normale knoflookbollen er weer zijn. Of toch ook een poging wagen natuurlijk Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 oktober 2012 Geplaatst: 26 oktober 2012 Bedoel je wel die solo-bollen? Want volgens mij hebben ze die niet bij Aldi?Ik heb vorig jaar teentjes van de Aldi gepoot, en die zijn kapot gevroren afgelopen winter. Maar goed, het was ook een strenge winter (-17) en er is wel meer dood gegaan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wouttie75 Geplaatst: 26 oktober 2012 Geplaatst: 26 oktober 2012 Ik heb van iemand gehoord dat de chinese knoflook al vaak wat ouder is en sterk gekoeld wordt voor transport. Weet dit niet zeker. Ik zou voor de biologische supermarkt knoflook gaan uit Frankrijk o.i.d. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
dennislp Geplaatst: 26 oktober 2012 Geplaatst: 26 oktober 2012 Ik had in april aldi knoflook geplant tegen slakken. Achja, liep niet uit. Staat er nu in ene wel vol groene sprieten die uitgelopen zijn.. Geen idee of het de winter gaat overleven, ik zie wel. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
prettig gestoord Geplaatst: 26 oktober 2012 Geplaatst: 26 oktober 2012 Ik heb voor 2 jaar terug een aantal m2 gezet met Aldi knoflook en prachtige bollen gehad. Rond deze tijd gezet, vorig jaar ook, maar is net als bij anderen ook kapot gevroren. Dit jaar toevallig bij de Lidl knoflook gekocht, deze kwam uit Italie, dus ben benieuwd. Ik ga of straks 6 m2 geweldige knoflook hebben of een extra vij perk hehehe Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
wouttie75 Geplaatst: 26 oktober 2012 Geplaatst: 26 oktober 2012 Zo is het, gewoon wat soorten proberen, de een doet het beter dan de andere, vorig jaar heb ik 4 soorten besteld bij http://www.levenvanhetland.nl 2 soorten hebben het heel goed gedaan, hiermee ben ik verder gegaan. + 2 nieuwe soorten op de markt in Frankrijk gekocht.Je oogst is van vele factoren afhankelijk.... ik dek ze dit jaar maar eens af, wij zitten aan zee dus gure wind, zachtere winters...maar toch afgelopen winter heeft ze een behoorlijke klap gegeven. German extra hardy en purple haze deden het goed bij mij. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
D_SDennis Geplaatst: 26 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2012 Ok, dank voor de reacties. Ik zal ze proberen, maar haal bij de biowinkel ook maar wat bollen. Dit weekend maar uitplanten en zal wat beschermen als het weer hard gaat vriezen. Het waren idd geen solobollen, maar gewoon bollen met 7of meer teentjes erin. Echt groot zijn ze dus niet. Quote
angela (†maart 2025) Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Ik heb in Oktober een paar tenen knoflook van de Aldi in de grond gestopt (iemand van de vereniging had ze geadviseerd) en vorige week zag ik ze al een heel stuk boven de grond uit komen.Ik ben benieuwd of ze de winter gaan overleven. Quote
Indy Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Afgelopen jaar maar eens plant knoflook gekocht,normaal zette ik de uitgelopen aldi tenen in de grond,maar ik dacht laat ik eens plantknoflook kopen.Bij Vr**ken besteld,nou waardeloos!! Hele mini knoflookjes zijn er uit gekomen,en ook helemaal niet zo sterk.De alditenen deden het beter dan de V knoflook.Voortaan zet ik de alditeentjes weer. Quote
angela (†maart 2025) Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Die bracht een colega afgelopen jaar mee er zaten er 3 in een pot.Die heb ik geplant maar een paar weken later was er alleen nog maar snot over.Ik ben niet echt een knoflook eter maar ik vind het wel leuk dat het werkt. Quote
Victorus Geplaatst: 22 november 2012 Geplaatst: 22 november 2012 Je kan beter de Europese knoflook nemen dan de Chinese. De Chinese knoflook wordt algemeen als inferieur aan de Europese soorten beschouwd. Zie ook http://www.rozeknoflook.nl/roze-knoflook-uit-lautrec/ Die zijn te koop in de betere groentezaken. Je kan de knoflook nu nog poten, maar je moet wel wat opschieten. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 22 november 2012 Geplaatst: 22 november 2012 Ik heb ook chineze knoflook gepoot van de supermarkt,staat er heel goed bij,maar weet niet wat er onder de grond gebeurd Quote
Missmass Geplaatst: 23 november 2012 Geplaatst: 23 november 2012 Mijn chinese knoflook van de Aldi gaat top. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
D_SDennis Geplaatst: 27 november 2012 Auteur Geplaatst: 27 november 2012 Een groepje Marrokanen op de tuin wezen de knoflook van de aldi af. Ze blijven te klein en er zal veel uitval zijn. Ik heb dezelfde dag op hun aanwijzen van die roze knoflook gehaald, waar ik hierboven ook over lees. Bij een groentenman op de markt in Veenendaal. Zij zweren hierbij en gaven aan dat die het bij ons op de tuin erg goed doen. Â Ik heb de ALditenen laten staan en deze in een dubbele rij er naast gepoot. Twee keer veertig tenen dus, dat wordt wat als de Aldi variant het toch blijkt te doen. Ik kijk komend voorjaar wel of ik ze laat staan of dan alsnog er uit haal. Kan ik mooi vergelijken. Quote
wouttie75 Geplaatst: 16 december 2012 Geplaatst: 16 december 2012 Ik heb zojuist mijn knoflook afgedekt met stro, ik hoop alleen dat ze hierdoor heen piepen, er kwamen alleen nog maar kleine puntjes boven. Ik heb het niet al te dik gedaan, wel zo dik dat alles bedekt is.  Iemand ervaring, en anders wachten we het af tot voorjaar. Vorig jaar hebben ze een behoorlijke klap gehad door de vorst. Een ander nadeel, moet nog blijken. In de stro-baal zaten vrij veel zaden. Ik hoop niet dat ik nu een heel tarwe weiland aan het zaaien ben. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
RobO Geplaatst: 17 december 2012 Geplaatst: 17 december 2012 We leggen er hier om de 20 cm nog een schepje aarde op om wegwaaien te voorkomen; ik denk zelf dat het stro niet zozeer beschermt tegen kou maar wel tegen dichtslaan en uitspoelen van de grond boven de knofjes.De tarwe die opkomt moet je wel weghalen voordat ze teveel wortels maken anders trek je je knoflookjes mee, denk ik. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 17 december 2012 Geplaatst: 17 december 2012 ik kon mijn nieuwsgierig heid weer eens niet bedwingen, en heb er een uit gehaald ,maar het gaat echt goed, ze zijn nu al in 2 maanden groter,als vorig seizoen,toen had ik ze op 4 dec gepoot. nu in okt, en ze ruiken echt heel sterk, ondanks de vorst,heb ik het volste vertrouwen in de groei,ze staan bij mij wel in de koude kas, en heb er klimaat doek opgelegd,heel losjes. Quote
eelzuhtjuh Geplaatst: 18 december 2012 Geplaatst: 18 december 2012 Mijn spaanse knoflook van Albert Heijn staat netjes boven de grond, heb ze eind oktober gepoot.Mijn knoflooktenen van Van der Wal zijn nog altijd niet boven de grond. Heb er vorige week maar eens een opgegraven om te zien of de boel niet verrot was, maar ze waren wel geworteld. Ben benieuwd of dit in het voorjaar nog goed gaat komen Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/Â
dennislp Geplaatst: 18 december 2012 Geplaatst: 18 december 2012 Ik heb ook chineze knoflook gepoot van de supermarkt,staat er heel goed bij,maar weet niet wat er onder de grond gebeurd  Wanneer gepoot? Ik heb die ook gepoot. Ofja.. Had in begin juni wat geplant omdat het slakken zou afweren.. Kwam niks omhoog.. Maar nu in ene wel flink wat, dus ben benieuwd  En ehh, afdekken met vorst is dus wel aan te raden?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
wouttie75 Geplaatst: 18 december 2012 Geplaatst: 18 december 2012 Dat wordt dus een beetje een experiment...... Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
jeanne-heijmans Geplaatst: 18 december 2012 Geplaatst: 18 december 2012 ik dacht Dennis dat ik ze 11 of 12 oktober gepoot had. Quote
D_SDennis Geplaatst: 10 januari 2013 Auteur Geplaatst: 10 januari 2013 Ben net even op de tuin hgeweest. De CHinese knoflook van de aldi, gepoot eind november, gaat als de brandweer en staat 15 cm hoog en ziet er gezond uit. De roze knoflook, die ik wat later heb gepoot, begint net boven de grond te piepen, maar ziet er wat dunnetjes uit. Even de vorst in de gaten houden. Ik heb ze niet afgedekt, maar als het harder dan -5 gaat vriezen gooi ik er wel wat overheen, had het nu niet voorhanden helaas, anders had ik het meteen gedaan. Quote
sansareli Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Vorig jaar had ik knoflooktenen van aldi en biologische knoflook van Colruyt gezet. Die biologische deed het veel beter, groeide sneller tot een sterke plant en gaf ook grotere bollen.Dit jaar heb enkel nog biologische gezet. Quote
Goudsbloem Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 Ik had vorig jaar april of mei knoflook van de Aldi in de grond gestopt. Een aantal teentjes zijn aangeslagen en in oktober had ik een paar hele kleine bolletjes. Vandaag was ik aan het opruimen op de tuin en kwam een paar sprieten tegen... toch nog meer knoflook! Ik heb ze niet uitgegraven om te zien hoe ze het doen, maar het is wel heel grappig wat er gebeurt! Quote Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.