Ga naar inhoud

Winterwortels eerst wassen voor het inkuilen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben dit jaar een heel stuk met winterwortels geteeld, voor onszelf en voor de varkens. Er zitten echte joekels tussen!

Er zit alleen hier en daar wel wat vreterij in, kleine gangetjes en gaatjes. Lang niet overal, en ook zeker niet veel per wortel. Maar omdat die wortels vast niet ingekuild mogen/kunnen worden, moet ik die wortels apart houden.

Kan ik de wortels dus wassen? Omdat ik anders niet zie of ze zijn aangetast? Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat dat niet goed is voordat je ze in zand gaat bewaren. Dat je ze alleen maar af mag borstelen? Wat doen jullie?

Geplaatst:

Ik spuit ze een beetje af. dan doe ik ze in zaagsel en zet dat op een koude plek. Ook wortels met gangetjes, lichte aanvreterij bewaar ik zo( de beste onderop, de slechtste boven of in een andere ton). Dit jaar heb ik alleen geveegd..ik bedoel de aarde eraf. je hoort nog hoe dat is. Ik heb zelf de ervaring..vooral bij bieten en slechte wortelachtigen dat zand snel rot.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dank!

Ik heb er wat ondergedompeld in water en ook heel wat wortels niet. Eens zien wat het doet zo. Het is moeilijk om te zien of er gangen in zitten, zelfs met onze zandgrond die die niet heel erg aan de wortels plakt. We zien wel, ik laat er ook heel wat in de grond. Om te kunnen oogsten tot het keihard vriest.

We hebben geen zaagsel, wel heel veel geel zand. Dus we hebben net wat ondiepe kratjes gevuld met 2 lagen wortels. De wortels met vrij grote aantasting gaan morgen door de hutspot, soep en cake. Kunnen we de hele week van eten

Geplaatst:

Ik heb die nooit gewassen, weet niet of dit schadelijk is.

Natuurlijk heb ik makkelijk praten, heb geen enkele aangevreten wortel, allemaal puntgaaf.

2 maand geleden heb ik een overschot in een bak met zand gelegd, ze zijn nog picobello, ga wekelijks er ene van proeven.

Precies of ze zijn net uitgedaan.

Ze staan bovengronds in mijn paddestoelnhuisje afgedekt met een schuine bak erover, zand is poeierdroog.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...