Diet Geplaatst: 18 oktober 2012 Geplaatst: 18 oktober 2012 Dag forum leden, Graag had ik jullie mening over isoleren met noppenfolie? Ik zou graag mijn serre (3,35m x 4.44m, 1m80 ->goot en 2m50->nok; circa 32m³) isoleren om in het voorjaar (februari-maart) tomaten,paprika's, meloenen iets te vervroegen en om witloof in de winter te forceren. Mijn bedoeling is om de serre nu vorstvrij te houden om enkele tuinplanten (oleander,Fuchsia,begonia's,...) te laten overwinteren. Eind maart als de instraling van de zon al wat hoger is, noppenfolie van het dak halen maar niet van de zijwanden en in de serre tomaten planten.En dan de planten rustig laten inwortelen bij een temperatuur van 18°C daarboven luchten. Later bij meer licht naar de 22°C gaan. En eerste trossen dunnen om 3-4 om de plant niet te hard te belasten. Zodat ik in mei-juni de eerste vruchten kan oogsten, de plantbelasting weer zakt en de planten weer goed kunnen doorgroeien. En eind mei dan de noppenfolie verwijderen omdat het dan warm genoeg is. Alleen wat bang dat in die periode het gewas te dun, lang uitgerokken gaat zijn door de lage instraling in combinatie met hogere temperatuur ( wat ik wel kan oplossen door te luchten). Noppenfolie zou eigenlijk moeten dienen om een constantere temperatuur te houden in de serre. Dit jaar lag de buitentemperatuur in maart- april tussen de 5 à 10°C maar was het licht er wel. Daarom zou ik met de noppenfolie een soort van warmtebuffer willen maken zodat de temperatuur in de serre 15-18°C zou kunnen zijn misschien mits licht bijstoken. Zodat de plant het licht iets beter gaat benutten. Wat zijn jullie ervaringen met noppenfolie ???* Staat het gewas er slap bij? Kan je de temperatuur in de serre constant houden als het een koud voorjaar is?* Komt er nog voldoende licht binnen?* Als het buiten nu -5°C is hoeveel is het dan in de serre zonder bij te stoken ? Hoelang kan je er afkoeling mee voorkomen? Via http://www.noppenfolie.nl/ heb ik een rol noppenfolie(3 laags noppenfolie grote dikke nop 30mm) van 50 meter 1 meter breed geleverd aan huis incl btw voor 68,94. Maar er is ook een aanbieding van Noppenfolie 2 laags kleine nop 100 meter op rol. Wordt bezorgd voor 45 Euro !!!! Quote
ron Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 Mijn ervaring met een kleiner kasje met noppenfolie is dat het in de kas plm 5 gradenwarmer is dan de buitentemperatuur. Dus zeg maar de nachttemperatuur, uiteraardis het warmer als de zon erop staat.. Ron... Quote
sluipwesp Geplaatst: 20 oktober 2012 Geplaatst: 20 oktober 2012 Ik zou voor de 3 laags noppenfolie gaan met grote dikke nop van 30mm. Overdag de temperatuur niet te hoog op laten lopen en 's avonds toch iets bijverwarmen is dan een must.Door het verschil van de (gemiddelde) dag en nachttemperatuur niet te groot te laten worden krijg je een minder gerekte plant. Maak de grond ook niet onnodig nat want het vocht zal moeilijker afgevoerd kunnen worden omdat het noppenfolie minder koud is als het glas.Door een hoge luchtvochtigheid zullen de planten slapper worden. Hou er ook rekening mee dat de noppenfolie in de zomer in de felle zon na een aantal jaren verteerd zal zijn. Ad Quote
Jorg Geplaatst: 25 oktober 2012 Geplaatst: 25 oktober 2012 Wil je zeker zijn van een (constante) temperatuur / vorstvrij overwinteren dan zou ik eens nadenken over een kacheltje met thermostaat. Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat je planten de winter goed doorkomen en geeft je ook een mogelijkheid om de temperatuur constant te houden in het voorjaar. Bij ons in de serre lukt het redelijk om deze vorstvrij te houden met alleen noppenfolie maar de temperatuur fluctueert nogal. Ik heb geen idee wat de buiten/binnen temperatuur dan is. Moet wel zeggen dat het verschilt per jaar. De ene winter geen schade, soms slecht lichte vorstschade, en vorig jaar weer wat meer maar geen echte uitvallers. Over het algemeen geen problemen in ieder geval. Soms kan de standplaats (vorstzak) en type kas (isolatie / glasdikte) ook wel enkele graden schelen. Ik zet zelf de tomaten eind maart in de kas, meestal is het noppenfolie er dan al af. Soms wel iets van koude schade maar ook weer geen grote problemen. Met noppenfolie moet dat dus wel te voorkomen zijn, te weinig licht zou ik me niet druk over maken. Kijk ook even bij de lokale fourage handel / handelsonderneming, mogelijk hebben ze daar ook aantrekkelijke prijs per rol of m2. Quote
Diet Geplaatst: 28 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2012 Oké bedankt iedereen voor de reacties. Ga volgende rol pakken: Noppenfolie 2 laags kleine nop100 meter op rol AANBIEDING noppenfolie 100x1 voor 36 Euro inc btw. Wordt bezorgd voor 45 Euro Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.