Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal, wij krijgen binnenkort een compostbak en nadat de inhoud er een tijdje in zit, zou ik graag wormen willen hebben/kopen om de boel te laten composteren. Nu zag ik bij de hengelsportwinkel in de buurt wel wormen, maar ik weet niet of dat mest- of compostwormen zijn of gewoon regenwormen. Maakt dit uit ? Ik verwacht niet dat er snel wormen uit de omgeving in mijn composthoop kruipen, want voor die tijd zijn ze waarschijnlijk al opgegeten door mijn kippetjes

Als ik nu ergens een mesthoop zie en op wormenjacht ga, kan ik die wormen dan in mijn compostbak zetten?

Edit: Spelfout in titel verbeterd

aangepast door Gast
Geplaatst:

Regenwormen bouwen niet echt mee aan de opbouw van de compost. Hoewel je af en toe wel een regenworm kunt vinden in een composthoop. Dus je moet compostwormen hebben. Die zou je kunnen vinden in een goed werkende composthoop of mesthoop. Wat ze bij een hengelsportwinkel verkopen weet ik niet. Gewoon vragen?

Detail: compostworm is niet één soort, maar een hele groep soorten.

Geplaatst:

Wormen uit een mesthoop zijn bruikbaar maar ken je in jouw omgeving iemand die een composthoop heeft dan is er een snellere methode om het geheel op gang te brengen. Haal uit een bestaande composthoop een emmer met nog niet geheel gecomposteerd materiaal , daar in zitten normaal veel wormen en wormeneieren , en meng die onder jouw nieuw te starten composthoop .

Edit:

Zie dat RvO me net voor was met een antwoord. Mijn antwoord komt ongeveer op hetzelfde neer maar ik laat het nu toch maar staan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Voor mijn wormenbak heb ik wel één keer een bakje compostwormen bij de hengelsportzaak gehaald. Ze noemden ze geloof ik mestwormen. Het waren in ieder geval geen regenwormen.

Geplaatst:

Dan heb jij vast geen 4 kippetjes rondlopen die een moord doen voor een vers wormpje Als wij een stukje tuin omspitten zij n de kippies er werkelijk als de kippen bij

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb ongeveer 1,5m³ composthoop in een gesloten plastieken compostsilo.

In het onderste gedeelte is al compost te vinden en zijn vooral nog bladeren en takjes te vinden.

Als ik er compostwormen op doe om het te versnellen, blijven die wormen dan in het bovenste lossere gedeelte?

En welk gewicht compostwormen zou ik best kopen?

Het lijkt erop dat we hier geen winter krijgen, maar wacht ik beter met compostwormen tot het wat warmer is, in maart?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:
Ik heb ongeveer 1,5m³ composthoop in een gesloten plastieken compostsilo.

In het onderste gedeelte is al compost te vinden en zijn vooral nog bladeren en takjes te vinden.

Als ik er compostwormen op doe om het te versnellen, blijven die wormen dan in het bovenste lossere gedeelte?

En welk gewicht compostwormen zou ik best kopen?

Het lijkt erop dat we hier geen winter krijgen, maar wacht ik beter met compostwormen tot het wat warmer is, in maart?

Ik zou dan de compost die al klaar is verwijderen uit de silo voordat je de compostwormen bij je groentenresten/te composteren materiaal doet.

Ik heb (dacht ik) begin vorig jaar 4 bakjes compostwormen, ik denk totaal zo'n 50-60 stuks, bij een hengelsportzaak gekocht en toen ik een maandje geleden de compost op de tuin zou gooien en de rest om zou zetten, zaten er honderden wormen in. Ze vermeerderen zich dus goed De bakjes waren ongeveer 8*2*4 cm, dan heb je een idee

Geplaatst:

Itoero,

de compostwormen komen vanzelf in je hoop. Hoe ze het flikken weet ik niet, maar de geur van ontbinding 'ruiken' ze van verre. Je kan ze sneller lokken door wat mest onder een pot op de open grond te zetten, of mest door je compost. Het gaat echt vanzelf. Je moet dan natuurlijk wel een open verbinding met de grond hebben. Sommige van die compostsilo's staan op plastic, en dat is vertraging voor die wormen om in je hoop te kruipen.

En je moet ook in de gaten houden dat het in je compostsilo niet te droog wordt, want anders moet je ook erg lang wachten op vertering (vooral met blad)

Als je een rondje in je tuin maakt, kan je ze ook vangen: kijken onder stenen of potten, in niet opgeruimde hoekjes. De compostwormen zijn dunner en roder en beweeglijker dan de sullige regenworm (die is dikker, traag, wittiger, De compostworm zit ook alleen maar waar hij wat te eten heeft. Je kan ook kijken in oude bloempotten die op de grond stonden vorig seizoen, en waar de potaarde nog in zit. Grote kans dat er compostwormen ingekropen zijn, en ook nog eens met eieren en jonkies. Dan gooi je de inhoud van wat van die potten in je hoop.

Ze houden niet van kou, dus met koude dagen zijn ze moeilijk te vinden.

Geplaatst:
... ... Sommige van die compostsilo's staan op plastic, en dat is vertraging voor die wormen om in je hoop te kruipen. ... ...

Er zitten gaten in die plastic bodem waar zo ruimschoots doorheen kunnen, dat doen ze dan ook in groten getale. En er zitten sleuven voor lucht, onder rondom. Bovendien zit in het midden een tapse zuil met sleuven voor extra lucht, die op die plek zeer welkom is. Zonde om deze goed uitgedachte bodem niet te gebruiken.

Geplaatst:
eens kijken hoe ze het doen

Wormen doen het kronkelend.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Houden compostwormen van compostmaker?

Het is denk ik gewoon gedroogde mest.

Ik denk dat gedroogde koeienmest even goed is.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik heb geen flauw idee, maar ik zou zeggen dat als er genoeg vocht bij zit, het geen ramp is Ik doe de kippenmest (heb maar 4 kippetjes) ook in de compostton

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...