Volkstuingroentje Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Kent iemand van jullie toevallig een mooi boek waarin alle eetbare wilde planten (onkruid, bloemen, etc.) van nederland staan?Zo weet ik dat zevenblad naar spinazie smaakt, dat varkensgras-thee goed is voor van alles, dat er veel eetbare bloemen zijn, etc.Ik zoek een boek waarin al deze eetbare soorten omschreven staan, en ook staat omschreven hoe te bereiden (welk deel en zo) , waar het goed voor is, eetbaar of te gebruiken om thee van te zetten.Kortom; gewoon lekker uitgebreid.Lijkt me erg interessant! iemand suggesties? Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i] Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Puur natuur op tafel van Roger Philips...alleen nog 2e hands te krijgen. Oud( uit de jaren 60/70?) maar erg handig...Verzamel 4 seizoenen van Saskia Goossens, hetzelfde verhaal als boven. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Volkstuingroentje Geplaatst: 16 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 dank je appelvrouw! heb het boek van sakia goossens 2de hands kunnen bestellen, dat andere boek kon ik niet zo gauww vinden, maar zal ik zeker vaker gaan zoeken 2 de hands. Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i] Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank vwl Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Een boek waarin alle eetbare planten bloemen en zaden die in NL voorkomen in staan ken ik niet maar Eetbare Planten, Bloemen En Zaden Uit De Vrije Natuur | F. Couplan heb ik zelf. Staan er ongeveer 50 in met van iedere plant die besproken wordt 1 kleuren foto. Maar er zijn er een heleboelEetbare Planten, Bloemen En Zaden Uit De Vrije Natuur | F. Couplan Als je Engels goed is kun je die ook overwegen, veel eetbare planten die in de UK groeien in het wild groeien hier ook. http://astore.amazon.co.uk/decruy-21?_encoding=UTF8&node=43http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/edible+plants/N/0/search/true/searchType/qck/sc/media_all/index.html?_requestid=208499 Leuk om ook eens te doen vond ik de workshop van de Cruydthof 'eten uit de vrije natuur':http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=46:wandelingetenuitdevrijenatuur&catid=34:etenuitdevrijenatuur&Itemid=84 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma2 Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 hallo, zelf heb ik elseviers gids van wilde groenten,vruchten,en kruiden het herkennen, verzamelen,bereiden en conserveren.ook receptenHet is een boek van eve marie helmheeft mooie kleurplaten en de beschrijvingen zijn erg duidelijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansi Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Een mooi boek is 'Gekruid' van Gertie Christoffels en Ivo Pauwels.Dit boek behandeld alles wat met kruiden/wilde planten te maken heeft.Verhelderende informatie,veel foto,s en handige recepten. m.v.g.hansi. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Antoine Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 En als je ook meer wilt weten over geneeskrachtige kruiden? http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/kruidengeneeskunde/N/8299+8293/search/true/searchType/qck/suggestedFor/kruidengeneeskunde+/sc/books_nl/index.html?_requestid=309507 En dat is echt verbluffend wat voor 'On'kruid wij verwijderen, terwijl het gewoon krachtige kruiden zijn... Van Brandnetel wist ik dat je dat kon gebruiken tegen hoofdpijn, en zo ook Vrouwenmantel voor de vrouw-perikelen.. Maar er is veel meer te bieden.... Veel plezier! gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Volkstuingroentje Geplaatst: 17 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2012 Jeetje wat een hoop reacties, bedankt allemaal!Ik ga ze allemaal even googlen en kijken welke ik nog meer ga kopen. Leuk! Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i] Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
maartje Geplaatst: 25 oktober 2012 Delen Geplaatst: 25 oktober 2012 Het boek "eten en drinken met wilde planten" van Laurette van Slobbe is ook leuk en nog steeds nieuw verkrijgbaar. Er staan ook recepten in. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 25 oktober 2012 Delen Geplaatst: 25 oktober 2012 Larousse: http://www.omero.nl/boeken/l/a/r/larousse-geneeskrachtige-planten-encyclopedie/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wildgroenepassie Geplaatst: 16 oktober 2013 Delen Geplaatst: 16 oktober 2013 Kent iemand van jullie toevallig een mooi boek waarin alle eetbare wilde planten (onkruid, bloemen, etc.) van nederland staan?Zo weet ik dat zevenblad naar spinazie smaakt, dat varkensgras-thee goed is voor van alles, dat er veel eetbare bloemen zijn, etc.Ik zoek een boek waarin al deze eetbare soorten omschreven staan, en ook staat omschreven hoe te bereiden (welk deel en zo) , waar het goed voor is, eetbaar of te gebruiken om thee van te zetten.Kortom; gewoon lekker uitgebreid.Lijkt me erg interessant! iemand suggesties? Af en toe vertaal ik een boek; dat wil zeggen alleen dan wanneer ik een boek echt een belangrijke en soms zelfs onmisbare aanvulling op de reeds bestaande nederlandse markt vind. En dat was zo ook het geval met 200 eetbare wilde planten. Momenteel wordt druk gewerkt aan de eindredactie, dus het boek is zeer binnenkort te verwachten! Voor iedereen die nu eens een echt goed handboek wil om als wildplukker op pad te kunnen gaan en wil weten wat eetbaar is, waarvoor het goed is, welke plantendelen eetbaar zijn in welk seizoen en hoe de planten(delen) te bereiden. Zijn grote broer, de dit jaar verschenen encyclopedie van 2000 eetbare wilde planten, werd door de Frankfurter Allgemeine bekroond met maar liefst 3 sterren!! Ook daarvan komt een vertaling! Groet, marion. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 16 oktober 2013 Delen Geplaatst: 16 oktober 2013 Zelf ben ik erg gek met dit boek. Behoorlijk breed basisboek, modern en eigenwijs, incl de optie van het toevoegen van een app voor je phone, wat je kan helpen in de vrije natuur ( nog in op en uitbouw )Staan hele leuke en originele dingen in. http://wildplukwijzer.nl/blog/het-grote-wildplukboek/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Heleen1963 Geplaatst: 16 oktober 2013 Delen Geplaatst: 16 oktober 2013 gewoon googlen op eetbare groente , alleen zou ik maar geen onkruid plukken bij jullie in de randstad,want dat is ofwel bespoten, danwel vervuild door uitlaatgassen hondenpoep etc Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 16 oktober 2013 Delen Geplaatst: 16 oktober 2013 Hhaha. Jazeker; je moet een beetje weten wat je en waar je wat plukt / teelt natuurlijk. Maar denk maar niet dat de fijnstof-of roet-neerslag hier echt véél groter is dan bij jullie in Overijssel hoor. Daar zijn cijfers over bekend ( heb ik het niet over wonen vlak bij een snelweg ). Want de neerslag uit het Ruhrgebied, uit de Randstad en de Belgische industrieën is bij jullie groter dan in den Haag of West-Rotterdam Helaas voor jou natuurlijk ( en vele anderen ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Heleen1963 Geplaatst: 16 oktober 2013 Delen Geplaatst: 16 oktober 2013 Bit achter mijn huis zit alleen nog krantenpapier, dan houdt de wereld op . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 22 oktober 2014 Delen Geplaatst: 22 oktober 2014 Eventjes dit oude draadje weer oppikken.Varkensgras (Polygonum aviculare) is een heel goed middel om bloedingen te stoppen, zo schijnt.Werd door de romeinen daarvoor gebruikt.En lijnzaad is goed om de bloeddruk te verlagen.Alleen, de pharma-industrie is daar niet mee gediend hé. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.