appelvrouw Geplaatst: 13 oktober 2012 Geplaatst: 13 oktober 2012 De woelmuizen hebben ons dit jaar behoorlijk met rust gelaten en ik heb dan ook een mooie pastinaak oogst. Besloten om wijn van te maken.Recept 1:(ik moet de auteur nog even opzoeken, ik heb het recept uit een boek dat ik van Jooze heb geleend) 2,25 kilo pastinaak, 4,5 liter water, 1,3 kg suiker, gezeefd sap van 1 sinaasappel, en van 1 citroen, gist en voedingszout.De pastinaak hoeft niet geschild te worden.Dompel hem even onder in water. En snij het kontje en topje eraf. Hak hem vervolgens in middelgrote stukjes/schijfjes. Doe de stukjes in een grote pan en doe het water erbij. Breng aan de kook en laat zacht koken ongeveer 30 minuten. Giet het vocht door een neteldoek in een andere grote pan. Voeg de suiker aan de warme vloeistof toe en daarna het sap van de sinaasappel en citroen. Weer aan de kook brengen en zachtjes 20 minuten laten koken. Af laten koelen tot 30 graden en het gist en voedingszout toevoegen (zie gebruiksaanwijzing op het pakje). Giet in een gesteriliseerd gistingsvat, vul af met koud water en sluit af met een stop en een waterstop. Na een aantal weken gisten is het tijd om de vloeistof over te hevelen en te bottelen. recept 2:1 gallon water. 3 lbbs pastinaak ( moet het nog even omrekenen)2 citroen en een sinaasappel alles fijngesneden..koken totdat de pastinaken zachte zijn, zeef en voeg 3 lbbs suiker toe..roeren totdat de suiker is opgelost,l en doe in flessen als het nog warm is..stop in iedere fles een stukje gist zo groot als een marble(knikker?). Hou de flessen vol zolang de vloeistof fermenteert..als het gistingsproces is afgelopen gaat de dop erop. Ik heb 10 liter water op met 5 kilo pastinaken..ik heb er twee bio-limes bijgedaan, en straks doe ik nog het sap van twee sinaasappelen ( niet bio). Verder heb ik verse bakkersgist..zou 1 pakje voldoende zijn ( 42 gram)?Gistvoedingszout heb ik niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
nanda Geplaatst: 13 oktober 2012 Geplaatst: 13 oktober 2012 Marble=knikker, voedingszout = keukenzout of zeezoutIk heb geen ervaring met wijn maken maar op 10 l zo'n 2 a 3 knikkers gist? Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2012 In het recept staat dat je het met koud water moet afvullen..iemand een idee waarom? Ik heb de laatste liter aangevuld met water, maar ik zag vanmorgen dat het er net zo hard weer is uitgebubbeld..heeft er iemand verstand van: zou ik het nu weer bij moeten vullen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 15 oktober 2012 Geplaatst: 15 oktober 2012 Afvullen met koud water: koud om het geheel niet warmer te laten zijn dan ongeveer 25 graden, bij hogere temperaturen sterft de gist.Niet helemaal afvullen: er is ruimte nodig (kopruimte noemen ze dat) voor het schuim. Soms weinig (1/5e of zo, soms heel veel. bij een trappistenbier, met de originele gist uit gekochte flesjes, was er 100% kopruimte nodig!).Dus tijdens de eerste gisting niet helemaal afvullen. Later kun je er iets water bijdoen, of goedkope wijn, of (schone!) knikkers: hierdoor is er minder lucht boven de wijn. In het begin is er veel CO2 productie, die verdrijft de lucht wel, later, als de vergisting afloopt wordt er veel minder CO2 geproduceerd. CO2 (is zwaarder dan lucht) werkt als een dekentje. Voor nu: waterslot schoonmaken, ontsmetten. Al doende leert men. Gistvoedingszout?Ik heb even gekeken op mijn pakje met nutrivit VINOFERM 100gr:Speciaal mengsel van gistvoedingszouten, vitaminen (o.a. B1), mineralen en sporenelementen, in een ideale verhouding.Ideaal voor een vlotte vergisting van alle wijnen, in het bijzonder bloemenwijnen, wijnen van geconcentreerdesappen en zeker noodzakelijk voor alle probleemgistingen. Dosis : 2 - 5 g / 5 l. Gistvoedingszouten worden met name toegediend als ze niet of minder van nature in de most zitten, zoals wel bij druiven. Paardenbloemenwijn bijvoorbeeld kan wel wat gebruiken: dat is een smaakje, een kleurtje, en verder voornamelijk kristalsuiker.Eigenlijk zouden we alleen wijn van druiven moeten maken. Daar zit alles al in. Geen gedoe met voedingszouten, eventueel ontzuren, soms tannine toevoegen. Of gewoon keukenzout (NaCl) ook voldoet, dat weet ik niet. De gist moet het wel kunnen gebruiken om te groeien. Gepekelde wijn is misschien uitstekend houdbaar, maar niet echt lekker. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 15 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2012 Dank je voor je antwoord Henk! Zoals je misschien hebt gezien staan in beide recepten dat je de fles moet afvullen. Ik heb het inderdaad met warm water gedaan ( ik had het gekookt, want we hebben bronwater, ik was een beetje bang voor bacteriën en af laten koelen tot 30 graden. Op de eerste bereiding had ik 42 gram bakkersgist. Gisteren was er dus een enorme bubbel,( en overgebubbeld, onder de waterstop door die ook(bleek) niet vast zat.) Nu staat de "wijn"die ondertussen in een koude ruimte staat alleen zacht te prutten.. Ik heb twee vragen: Zou ik gist toe moeten voegen omdat ik de gist misschien aan een te warme bereiding heb teogevoegd? Moet ik de fles nu nog bijvullen? Zoals gezegd staat hij nu heel zacht te spetteren, als een fles spa. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 15 oktober 2012 Geplaatst: 15 oktober 2012 Nu nog gist toevoegen? -> Weet ik niet. Als het hard blijft gisten, dan leeft de gist nog. Een starttemperatuur van handwarm (met een koele hand gevoeld) zal ook nog wel kunnen. Een hoge starttemperatuur verklaart in ieder geval wel de uitbundige start.Nu bijvullen? -> Pas als de eerste felle gisting voorbij is, lees mijn tekstje over kopruimte / water / goedkope wijn / knikkers nog even door.In een koude ruimte? -> Voor de hoofdgisting is iets van 20 graden aan te bevelen. De gistcellen moeten snel groeien, en alcohol produceren. Alcohol conserveert, dus minder kans op infecties. Later, bij het nagisten en klaren kan de temperatuur lager. Dan wel op een of andere manier afvullen, om zo min mogelijk contactoppervlak te hebben met de lucht, en zeker dan moet het waterslot perfect afsluiten (wel gas eruit, niks erin). Over gist voor wijn: korrelgist voor wijn is zeker zo goed bruikbaar. Ongeopend zeker een half jaar houdbaar in de koelkast. Kost weinig. Wijngist schijnt beter bestand te zijn tegen hogere alcoholpercentages dan bakkersgist (ik heb geen ervaring met bakkersgist)O.a.: http://www.vanderkooyjubbega.nl/wijngistsachet-all-purpose.htmlPer 6 sachets a 1,25 = 7,50, incl verzendkosten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 26 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2012 Henk dank voor je antwoord, de wijn staat nu koeler, je stukje over bijvullen is verhelderend, ik giet er wat gewone droge witte wijn bij. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 4 februari 2013 Auteur Geplaatst: 4 februari 2013 Ik heb mijn pastinaakwijn geproefd en ben niet tevreden..smaakt teveel naar gist! De zoetheid/droogte/alcohol is wel prima.Ik heb er nog wat suikerstroop aan toegevoegd met de hoop dat de gistresten nog gaan werken..de fles staat nu daarmee al weer twee week warm, maar bubbelen ho maar... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 4 februari 2013 Geplaatst: 4 februari 2013 1. Welke gist heb je gebruikt?2. Heb je na de gisting wel overgeheveld naar een andere fles / ander vat? (uiteraard zonder het gist-depot)?3. Gistvoedingszout gebruikt? Teveel geeft een zoutige, bouillon-achtige smaak 4. Misschien is pastinaakwijn altijd gewoon vies Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 4 februari 2013 Auteur Geplaatst: 4 februari 2013 1.bakkersgist2.nee, en dat doe ik met de vin pissenlit ook nooit, maar dat gaat altijd goed...3.nee dus4.zou kunnen, het is de eerste keer. Een van mijn buurvrouwen vond hem lekker trouwens, de andere vond hem ook te gistig, net als ik... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.