Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Harde komkommers

Juul

Aanbevolen berichten

Sinds een paar maanden teel ik gewone en snackkomkommers in een kas. Wat mij opvalt aan de komkommers is dat ik ze vrij knapperig vind en niet echt vol met vocht.

Ik geef ze voldoende water. Ligt dit aan het soort komkommer of zijn er andere oorzaken? Ik kan me uit mijn jeugd herinneren dat de komkommers veel "sappiger" waren.

Zit er veel verschil in het soort komkommers wat men kweekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit zeker verschil tussen de diverse rassen maar je kunt dit denk ik vooral wijten aan de teeltmethode. Die uit de supermarkt groeien zover ik weet veelal op substraat van bijvoorbeeld steenwol. Een computer regelt hoeveel water met voedingsstoffen er afgegeven wordt aan de steenwol en wat de plant daarvan niet gebruikt wordt weer afgevoerd.

Heb je ze zelf in potten staan of in de volle grond? Naast voldoende water is het voor komkommers belangrijk om regelmatig voeiding te geven zodat de plant voldoende energie houdt voor de gelijkmatige ontwikkeling van vruchten en plant.

Weet je ook nog welke rassen je hebt staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel zal afhangen van tee;tmethode en ook wel van ras zoals Jorg aangeeft.

Komkommers verdragen heel veel voedingsstoffen of mest en daar groeien ze harder van. Je hebt dan sneller groeiende planten met vruchten die "wateriger" smaken. Dat is overigens met tomaten en sommige andere vruchten ook zo.

Als je ze sappiger wilt dus meer bemesten denk ik. Als de schil echt hard is dan kun je eens proberen om ze iets jonger te plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren,

Ik teelt de komkommers in grote potten. De plant betreft een geënt exemplaar en ik overweeg dan ook volgend jaar F1 zaad te kopen van het type kaskomkommer. Dat kon het inderdaad wel eens zijn.

Vandaag dan maar eens de planten bemest. Dat heb ik inderdaad nog niet eerder gedaan.

Mij vallen die groene komkommers sowieso ietwat tegen. Ik denk dat ik volgend jaar mij beperk tot slechts één gewone komkommerplant en twee meloenkomkommers erbij plant.

Bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan niet dicht bij het glas. Ik heb van de week nog een komkommerkweker gebeld en die had het over goed zaad en een goed ras. Hij had het over zaad van € 0,50 per zaadje. De plant van mij betitelde hij als zijnde van het type "tuincentrumspul".

Volgend jaar probeer ik het nog maar eens met een zelf opgekweekte plant.

De snackkomkommer produceert nog aardig rondom deze tijd van het jaar. Die van jou ook?

De gewone komkommerplant doet niet veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles leuk en wel, maar wat heb je gedaan aan je ruiten?

Ze moeten wel gekalkt worden, ik doe dat door de ruiten te besprenkelen, dan krijgt de Komkommer toch hier en daar een sprietsje zonlicht. Dat is belangrijk, want hij wil wel een beetje zon zo af en toe...

bekijk dit ook even: makkelijk-irigatiesysteem-t5449.html

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik niet zeggen. De Komkommerplant die ik dit jaar in mijn koude bak had, stond in 100% Champignonnen-mest. En ik heb er in het seizoen zo'n 40 stuks vanaf gehaald.... En de kwaliteit was prima! Niet hard, en lekker sappig...

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...