sansareli Geplaatst: 18 september 2012 Share Geplaatst: 18 september 2012 Ik heb nog een heleboel groene tomaten aan mijn planten hangen. Gaan deze nog rijpen met deze temperaturen of kan ik best alles opruimen ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank vwl Geplaatst: 18 september 2012 Share Geplaatst: 18 september 2012 https://www.moestuinforum.nl/groene-tomaten-binnen-huis-laten-rijpen-t133.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 18 september 2012 Share Geplaatst: 18 september 2012 Voor het geval ze niet meer gaan rijpen heb ik (uit het boek van Hans Gerlach) wel een recept voor Groene Tomatenjam (door de hitte bij het jammaken worden de giftige stoffen die in groene tomaten zitten vernietigd).Ik zal het recept in de receptenrubriek plaatsen. Je kan natuurlijk ook kijken of de tomaatjes in een zonnige vensterbank nog willen narijpen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ClaudiaRebecca Geplaatst: 18 september 2012 Share Geplaatst: 18 september 2012 volgens mij werkt t prima om de laatste tomaten van de plant af te halen voordat ze gekleurd/gerijpt zijn. ik heb vorige week alle tomaten van de planten afgehaald (planten zaten vol met een luis/schimmel, vergeleken met phyto.. maar dat was t niet).kwam nog ruim 6 kilo tomaten van de planten, alles groen, heb dit in een grote bak in de vensterbank gezet, gisteren was 1/3 al rijp. Hiervan tomatensaus gemaakt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sansareli Geplaatst: 18 september 2012 Auteur Share Geplaatst: 18 september 2012 Dan ga ik ze toch één van de dagen plukken, nu zijn ze nog aan het genieten van het zonnetje dat er af en toe doorkomt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 18 september 2012 Share Geplaatst: 18 september 2012 Goed dat t even werd gevraagd. Ik was benieuwd of mijn groene tomaten ook nog gaan afrijpen. Er hangen nog genoeg oranje tomaten aan die t nog wel gaan redden tot aan de saus. Het zonnetje schijnt op dit moment wel.Is het niet verstandig om van groene tomaten saus te maken? Of een soepje? Ik lees alleen dat groene tomaten in chutney's en jams verdwijnen. Of gaat dat om de smaak? Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 18 september 2012 Share Geplaatst: 18 september 2012 Ik heb zo het idee dat men er jam of chutney van maakt omdat je er dan suiker aan kan toevoegen om het zurige gehalte van de groene tomaten te maskeren.?Denk dat het dus vooral belangrijk is dat je de tomaten verhit. Als jij er een lekker soepje of sausje van weet te maken dan wil ik je receptje wel weten... Voor de volledigheid nog even dat stukje TIP van de al eerder genoemde Hans Gerlach: "Wanneer het te vroeg gaat vriezen, moeten tomaten vaak groen worden geoogst. Met dit recept (die ga ik nog plaatsen bij recepten) kunt u ze zinvol verwerken.Groene tomaten bevatten het giftige alkaloïde solanine, dat door de hitte echter vernietigd wordt." Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 18 september 2012 Share Geplaatst: 18 september 2012 Ik had een paar takken totaal verknipt,met heel veel tomaten er aan . heb ze binnen voor een raam op het zuiden gelegd en ze zijn allemaal op een paar kleintjes na, rood geworden. heb ze wel iedere dag gedraaid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 19 september 2012 Share Geplaatst: 19 september 2012 Ok duidelijk. Mocht ik te veel groene rakkers over houden dan gaan we er toch maar wat suiker aan toevoegen. We houden niet zo van zure groene smurrie Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.