Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

8 augustus gemaakt.

De pot staat in de bijkeuken (18 graden) afgedekt met koolblad, uitgekookte doek. Daarop een bord met gewichten in plastic zak.

Over de pot keukenplastic en dan nog een schone theedoek.

Er staat een flinke laag vocht. Zag gisteren wat bubbels...moet ik iedere dag kijken? afschuimen oid?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zaterdag 10 kilo kool geoogst en van 8 kilo zuurkool gemaakt

Hoelang kan ik de andere kool bewaren?

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:
8 augustus gemaakt.

De pot staat in de bijkeuken (18 graden) afgedekt met koolblad, uitgekookte doek. Daarop een bord met gewichten in plastic zak.

Over de pot keukenplastic en dan nog een schone theedoek.

Er staat een flinke laag vocht. Zag gisteren wat bubbels...moet ik iedere dag kijken? afschuimen oid?

klinkt goed!

bubbels zijn altijd fijn

kijken mag, er aan komen liever niet totdat hij goed zuur is en dan nog alleen met een schone lepel/zuurkooltang

afschuimen hoeft niet, alleen als er een laag witte schimmel op komt

dat plastic over de pot : heb je dat nodig?

Geplaatst:

Voila, dat is ook weer gebeurt zie.

Met drie grote spitskolen, filderkraut, een volle pot zuurkool gemaakt. Jeneverbes, peperbolletjes, zout, laulierbladeren en witte wijn zijn er bij ingegaan.

Het waterslot is dicht gegoten en nu maar wachten.

Het sap stond al boven de kool toen ik er de stenen oplegde

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Nee dat plastic is voor mij niet noodzakelijk, hoeft dat niet dan? Gewoon alleen de theedoek over de pot?

als de pot al afgesloten is met een deksel hoeft het niet, en de theedoek ook niet, anders is het wel nuttig om inwaaiende narigheid te voorkomen

als het plastic er losjes op zit kan het gevormde gas er uit en dan is het prima

Geplaatst:

Een zuurkoolpot voor mijn verjaardag? Ammenooitniet,,(nooit keukenspullen..dat vind ik geen kado maar gereedschap!)

Nee, ik ga het gewoon zo proberen..vroeger hadden ze toch ook niet van die fancy potten...

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Op mijn zuurkool, tenminste op het water dat zich erboven heeft gevorm, staat plots een laag grijze schimmel verdorie!

Te warm bewaard vast.

Afscheppen of weggooien?

Geplaatst:

wittig stevig laagje? no worries, pas de problème, waarschijnlijk alleen maar kaam, afscheppen en lekker doorzuren met de pot

wollige grijze dot staalwol: oei, afscheppen en vingers gekruisd houden

over een week of twee wat uit de pot vissen en proeven of de zuurkool al rijp is (lekkere volle zuurkoolsmaak ipv zurig drapje)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Een dezer dagen ga ik ook weer zuurkool maken. Dat was wel een van de succesnummers van vorig jaar namelijk .

Ik heb een stuk of 5 filderkrauten van een kilo of 3, 4 per stuk en nog een heel stel witte kolen. Mijn witte kolen zijn iets mider groot geworden dan vorig jaar, maar ik heb wel genoeg. Ik heb een Gartopf (dat is zo'n vat met een waterslot) van 10 liter en een plastic zuurkoolvaatje met een rode deksel van 6 liter. In beide vaatjes vorig jaar ene prima resultaat gehad.

Geplaatst:

weinig of niks

als je de kool hebt gekneusd met zout komt er veel sap uit, vaak is dat al genoeg om de gesneden kool in de pot onder de vloeistof te houden; eventueel een klein beetje water met 10g/liter zout bijschenken

Geplaatst:

Ik heb een zakje zuurkool ferment meegenomen bij Brouwmarkt.

Daarin staat: het ferment aanmaken met melk tot weimelk ontstaat.

Daarvan 100cc toevoegen aan een gevulde 10 liter pot.

De pot 1 week op kamertemperatuur en daarna 6 weken op kelder temperatuur.

Ook staat er dat de stenen steeds onder vloeistof moeten staan.

Vandaar mij verwarring een beetje..

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

oh, snapik

maar het gaat ook prima zonder ferment, gewoon telkens 1 kg fijngesneden kool kneuzen met 10 g zout

dan wat jeneverbes en/of kummel, witte wijn, appel etc. doorroeren

Geplaatst:

Gisteren zuurkool gegeten...uit een zakje..van de supermarkt!

Mijn zuurkool was weer mislukt.....brrr....niet lekker. Echt jammer.

En geen kolen meer op mijn landgoed.....en om nou kolen te gaan kopen?

Volgend seizoen weer een kans!

Geplaatst:
schreef jootje:

Mijn zuurkool was weer mislukt.....brrr....niet lekker. Echt jammer.

joh, Jootje,

mislukt? hoedan? weekje of 8 laten staan?.. en toen ?

(ook goed om te weten voor nieuwe leden)

Geplaatst:

Geen idee waar het fout is gegaan. Eerste jaar zuurkool gemaakt in twee yoghurt emmertjes, ging goed. Emmertjes bewaard in de bijkeuken. Jo helemaal enthousiast, een zuurkoolpot voor mijn verjaardag gevraagd, en daar vorig seizoen zuurkool in gemaakt. Dat ging niet goed, waterslot was steeds leeg, stond in dezelfde bijkeuken. Op een gegeven moment kaam erop, niet erg, eraf geschept. Maar toen hetntijd was om te kunnen eten......ieks...zo smerig.

Dit jaar dacht ik, ik spreid mijn kansen, neem een emmer met deksel, en als mijn laatste kolen dan van het land komen maak ik ook nog in de pot. Beginnen met emmer dus, gewoon gesneden kool, met zout, en jeneverbesje, enz. Goed gestampt, stond keurig onder water. Na een week ontlucht, zag er goed uit. Na twee weken weer ontlucht, zag er nog steeds goed uit, vond alleen de geur niet prettig. Op een gegeven moment weer gekeken, en geproefd. Yuk.....was slijmerig.....rook niet fris, enz. Echt niet lekker. Zuurkool maken in de pot is er niet meer van gekomen.....de rupsen hadden mijn laatste kolen gevonden!

Geen idee dus wat er verkeerd is gegaan.....te warm misschien? We hebben de afgelopen weken wel warm weer gehad. Volgend seizoen ga ik het in ieder geval later proberen. Op een dag, heb ik prachtige, zeer smakelijke zuurkool!

Geplaatst:

Hoe maak je je pot schoon vvordat je kool er in gaat? Ik doe dat met soda en kokend water. En ik zet mijn pot maar een paar dagen in de bijkeuken, daarna gaat ie de schuur in waar het veel frisser is. Dan duurt het misschien een paar weken langer, maar is vorig jaar super gelukt. Ik ga morgen denk ik aan de zuurkoolslag

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...