Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een update van mijn zuurkoolmakerij.

Dinsdag gemaakt, woensdag al een zuchtje uit de pot. Een paar dagen opstijgende belletjes, lekkere geur.

De pot is iets overgelopen. Ik heb toen een beetje vocht eruit geschept.

Nu sinds zaterdagavond geen belletjes i.o.d. En de bovenste 5 cm verkleuren van zacht geel naar donkerder geel.

Is dat normaal of gaat het bergaf ??

image27771580747288.jpg

Geplaatst:

om goed te kunnen beoordelen zal je de pot toch moeten langs brengen en vooral ACHTERLATEN

na een paar weekjes krijg je dan de uitslag

nee, ziet er goed uit

geduld is een schone zaak

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Berg op, of berg af? Een wielrenner kiest voor het tweede.

Ik weet niet wat en waarom, want slechts één keer zuurkool gemaakt. Toen geen enkele verkleuring. Pot stond in een vrij donker hoekje, maar niet in het pikkedonker.

Nu zijn stenen bedoeld om de boel onder te houden. Opstijgende gassen (koolzuur) kunnen er makkelijk langs.

Mijn beduidend minder volle waterzakje hield de kool wel goed onder, maar er was hier en daar toch vloeistofcontact met de ruimte erboven.

Zonder enige kennis: twee mogelijkheden:

- Toeval, verkleuring heeft niets met de mate van afdichting te maken, maar met iets anders

- Gassen kunnen niet ontsnappen naar de ruimte erboven, waardoor verkleuring ontstaat (door een andere wijze van fermentatie?)

Ik weet het niet. Dus ook niet of het resultaat eetbaar / veilig is.

Verder: In een echte (ondoorzichtige) zuurkoolpot zou je er niks van zien.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

ik denk: lijkt er op dat de bovenste helft sneller fermenteert, onderin gebeurt niet zoveel

kool verkleurt altijd bij fermenteren minder wit tot uitgesproken donker

ziet er verder prima uit, proef eens voorzichtig met een heul schone lepel?

Geplaatst:

Dank voor de input.

Het blijft afwachten. Ik heb met een in kokend water gesteriliseerde (heuuul schoon) pincet iets uit de lichtgele kool en de donkerdere gehaald.

Licht smaakt ietwat zuurkolig. Donkere veel minder.

Er moet nog veel goeds gebeuren voordat ik dit als zuurkool kan verkopen (aan meneer)

We zullen zien.

Geplaatst:
Of nog steeds op zoek naar een grote pot?

Grote pot gevonden bij Ikea, en natuurlijk vind ik degene die ik zocht een paar dagen later in de schuur terug

De kool staat nog steeds te fermenteren en dat gaat volgens mij rustig aan goed

IMG2020020609395937521580979235.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag mijn zelfgemaakte zuurkool gegeten. De pot heeft 3 weken gefermenteerd op het aanrecht, daarna heb ik hem in de ijskast gezet.

Smaak is neutraal zuur. Dus geen bijzonder smaakje. In eerste instantie vond ik het te zuur, maar gecombineerd met puree was het lekker. Een volgende keer zal ik eens wat kruiden toevoegen.

28-1 gemaakt, op aanrecht gezet

18-2 naar ijskast

30-3 gegeten

aangepast door Amrutten
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:
Op 27-11-2019 om 20:48, appelvrouw zei:

Er stond toch iets groene schimmel op de rand van de zuurkool en op één steen. Gewoon eraf geschept.

Dat was in november en gisteren met opruimen kwam ik mijn stenen tegen en bleken ze in het midden waar ze tegen elkaar aanlagen beschimmeld te zijn. Afgewassen en geborsteld en voorzichtig op een doek met soda uitgekookt. Afgespoeld en een tweede keer uitgekookt.. Mmm ik ben nog niet tevreden, ik ben bang dat het weer terugkomt of nog in het midden van de stenen zit. Nu in een pan met kokend water en schoonmaak azijn.  Ik realiseer me ook dat ik voor de winter de pot ook met kokend iets moet schoonmaken.
Hebben jullie nog tips voor de stenen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ok ja dat zou de schimmels/ ellende wel dood kunnen maken. Aan welke temperatuur denk je dan, 130 graden?

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

150 als je pot ertegen kan, heb even gemaild met leverancier, nog geen antwoord

edit: nu wel, gaat prima zegt de kookwinkel

aangepast door RobO
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb 4 witte kolen die er binnenkort uit moeten. Zou graag zuurkool willen maken maar ik lees dat er na de eersten fermentatie een temperatuur van 6 a 7 graden nodig is.  Betekent dit dat ik deze kolen hier niet voor gebruiken kan en moet wachten tot de winter met kolen uit de supermarkt?

Geplaatst:

als je de zuurkool niet koel kunt bewaren als ie klaar is wordt ie wel zuurder tenzij je de fermentatie stopt

kan door invriezen of wecken

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vorig jaar zuurkool gemaakt in zo’n wit vat met rood deksel. Was 5 kilo en was heerlijk! Had de buitenste bladeren gebruikt om af te dekken, daar een bord bovenop en daarop een paar zware stenen in plastic. Ben toch altijd bang dat de stenen niet helemaal schoon zijn en dat het plastic niet helemaal afsluit... Heeft iemand andere tips wat er bovenop te zetten?

Geplaatst:

Je kan er ook een plastic zak gevuld met water bovenop plaatsen. Heb ik zelf gedaan en het werkt prima, sluit alles netjes af.

Geplaatst:

Hmmm.... dit wasbeertje kan toch minder goed stampen dan zijn zus vorig jaar (en moeders ook hoor). Er staat weinig vocht in en is alweer wat dagen later. Zal ik het aanvullen met water en zout?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...