Amrutten Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Even een update van mijn zuurkoolmakerij. Dinsdag gemaakt, woensdag al een zuchtje uit de pot. Een paar dagen opstijgende belletjes, lekkere geur.De pot is iets overgelopen. Ik heb toen een beetje vocht eruit geschept.Nu sinds zaterdagavond geen belletjes i.o.d. En de bovenste 5 cm verkleuren van zacht geel naar donkerder geel.Is dat normaal of gaat het bergaf ?? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 om goed te kunnen beoordelen zal je de pot toch moeten langs brengen en vooral ACHTERLATENna een paar weekjes krijg je dan de uitslag nee, ziet er goed uitgeduld is een schone zaak Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Berg op, of berg af? Een wielrenner kiest voor het tweede.Ik weet niet wat en waarom, want slechts één keer zuurkool gemaakt. Toen geen enkele verkleuring. Pot stond in een vrij donker hoekje, maar niet in het pikkedonker. Nu zijn stenen bedoeld om de boel onder te houden. Opstijgende gassen (koolzuur) kunnen er makkelijk langs.Mijn beduidend minder volle waterzakje hield de kool wel goed onder, maar er was hier en daar toch vloeistofcontact met de ruimte erboven. Zonder enige kennis: twee mogelijkheden:- Toeval, verkleuring heeft niets met de mate van afdichting te maken, maar met iets anders- Gassen kunnen niet ontsnappen naar de ruimte erboven, waardoor verkleuring ontstaat (door een andere wijze van fermentatie?)Ik weet het niet. Dus ook niet of het resultaat eetbaar / veilig is.Verder: In een echte (ondoorzichtige) zuurkoolpot zou je er niks van zien. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 ik denk: lijkt er op dat de bovenste helft sneller fermenteert, onderin gebeurt niet zoveelkool verkleurt altijd bij fermenteren minder wit tot uitgesproken donkerziet er verder prima uit, proef eens voorzichtig met een heul schone lepel? Quote
Amrutten Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 Dank voor de input.Het blijft afwachten. Ik heb met een in kokend water gesteriliseerde (heuuul schoon) pincet iets uit de lichtgele kool en de donkerdere gehaald.Licht smaakt ietwat zuurkolig. Donkere veel minder.Er moet nog veel goeds gebeuren voordat ik dit als zuurkool kan verkopen (aan meneer) We zullen zien. Quote
henkg Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 Ik heb nog een rode kool liggen en die gaat er aan Nog even op zoek naar een grote pot.En, hoe is de zuurkool geworden? Of nog steeds op zoek naar een grote pot? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 6 februari 2020 Geplaatst: 6 februari 2020 Of nog steeds op zoek naar een grote pot? Grote pot gevonden bij Ikea, en natuurlijk vind ik degene die ik zocht een paar dagen later in de schuur terug De kool staat nog steeds te fermenteren en dat gaat volgens mij rustig aan goed Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Amrutten Geplaatst: 30 maart 2020 Geplaatst: 30 maart 2020 (aangepast) Vandaag mijn zelfgemaakte zuurkool gegeten. De pot heeft 3 weken gefermenteerd op het aanrecht, daarna heb ik hem in de ijskast gezet. Smaak is neutraal zuur. Dus geen bijzonder smaakje. In eerste instantie vond ik het te zuur, maar gecombineerd met puree was het lekker. Een volgende keer zal ik eens wat kruiden toevoegen. 28-1 gemaakt, op aanrecht gezet 18-2 naar ijskast 30-3 gegeten 30 maart 2020 aangepast door Amrutten Quote
RobO Geplaatst: 31 maart 2020 Geplaatst: 31 maart 2020 goed dat het gelukt is wij laten een pot wat langer rijpen, in de zomer bij 20 graden een week of 5-6, geeft hier een volle smaak Quote
Amrutten Geplaatst: 31 maart 2020 Geplaatst: 31 maart 2020 Dat zal ik een volgende keer ook proberen. De smaak is nu een beetje 'eenvoudig'. Voor de eerste keer ben ik tevreden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 Op 27-11-2019 om 20:48, appelvrouw zei: Er stond toch iets groene schimmel op de rand van de zuurkool en op één steen. Gewoon eraf geschept. Dat was in november en gisteren met opruimen kwam ik mijn stenen tegen en bleken ze in het midden waar ze tegen elkaar aanlagen beschimmeld te zijn. Afgewassen en geborsteld en voorzichtig op een doek met soda uitgekookt. Afgespoeld en een tweede keer uitgekookt.. Mmm ik ben nog niet tevreden, ik ben bang dat het weer terugkomt of nog in het midden van de stenen zit. Nu in een pan met kokend water en schoonmaak azijn. Ik realiseer me ook dat ik voor de winter de pot ook met kokend iets moet schoonmaken. Hebben jullie nog tips voor de stenen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 in de oven, langzaam opwarmen en langzaam af laten koelen Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 (aangepast) Ok ja dat zou de schimmels/ ellende wel dood kunnen maken. Aan welke temperatuur denk je dan, 130 graden? 4 juli 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 5 juli 2020 Geplaatst: 5 juli 2020 (aangepast) 150 als je pot ertegen kan, heb even gemaild met leverancier, nog geen antwoord edit: nu wel, gaat prima zegt de kookwinkel 6 juli 2020 aangepast door RobO Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 Ok top. Dank voor het uitzoeken. 👏Ik doe alleen de stenen, de pot kan niet in mijn oven, te groot. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jomosoft Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Ik heb 4 witte kolen die er binnenkort uit moeten. Zou graag zuurkool willen maken maar ik lees dat er na de eersten fermentatie een temperatuur van 6 a 7 graden nodig is. Betekent dit dat ik deze kolen hier niet voor gebruiken kan en moet wachten tot de winter met kolen uit de supermarkt? Quote
RobO Geplaatst: 19 juli 2020 Geplaatst: 19 juli 2020 als je de zuurkool niet koel kunt bewaren als ie klaar is wordt ie wel zuurder tenzij je de fermentatie stopt kan door invriezen of wecken Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HES Geplaatst: 4 september 2020 Geplaatst: 4 september 2020 Ik heb vorig jaar zuurkool gemaakt in zo’n wit vat met rood deksel. Was 5 kilo en was heerlijk! Had de buitenste bladeren gebruikt om af te dekken, daar een bord bovenop en daarop een paar zware stenen in plastic. Ben toch altijd bang dat de stenen niet helemaal schoon zijn en dat het plastic niet helemaal afsluit... Heeft iemand andere tips wat er bovenop te zetten? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 5 september 2020 Geplaatst: 5 september 2020 Je kan er ook een plastic zak gevuld met water bovenop plaatsen. Heb ik zelf gedaan en het werkt prima, sluit alles netjes af. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Mellie Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 Ben 4 kg zuurkool aan het maken met peper, jeneverbes en mosterdzaadHet wasbeertje stampt... 2 Quote
onnaj Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 Jong geleerd! 😁 Flinke stamper trouwens!! 1 Quote
RobO Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 wordt de allerbeste zuurkool, die van wasbeertjes! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 9 september 2020 Geplaatst: 9 september 2020 Hmmm.... dit wasbeertje kan toch minder goed stampen dan zijn zus vorig jaar (en moeders ook hoor). Er staat weinig vocht in en is alweer wat dagen later. Zal ik het aanvullen met water en zout? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.