Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Maar weer eens een foto update (van gewone Drosera capensis, 7 sep 2012 gezaaid):

img0797k82591367218434.JPG

Aardig om te zien is dat nieuwe bladeren bij jonge planten als een haakje openklappen (rechts). Bij iets grotere planten (links) zijn dat rolletjes.

Ze blijken ook kleine spinnen te lusten (ik zag er buiten eentje lopen, heb die vermoord, en daarna gevoederd). Ik zie in ieder geval nog geen tekenen van indigestie (indigetsie vind ik eigenlijk een veel mooier woord).

Wel zwerft er nu al drie dagen een huisvlieg rond. Die is nog steeds niet gevangen.

De Drosera capensis Giant staat inmiddels op zijn definitieve plek. In de keuken vensterbank. Daar moeten ze straks (later, "als ik groot ben") aan het werk. Huisvliegen en fruitvliegjes vangen.

img0800k72701367219981.JPG

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@Henkg. Dit is het potje wat ik van je kreeg op de mtfd. Ze doen het echt prima. En deze dagen mogen ze allebei genieten van de koningsgezindheid in de straat

dscn514512771367224813.JPG

Geplaatst:
Helaas eindigt "onze" regenpijp bij mijn buurman, dus in geval van nood zal ik regenwater kunnen lenen. Is een leeg flesje met een trechter misschien een idee? Zomaar ff hardop denken.

Regenwater opvangen zonder regenpijp, en simpel rekenen:

Een fles met een trechtertje zet geen zoden aan de dijk. Het gaat om de opvang oppervlakte.

Onderstaand alles met een regenhoeveelheid van 5 mm (hoeveelheid van een heel forse plensbui)

Bij één vierkante meter aan oppervlak geeft dat 5 liter regenwater.

Als je alleen een (open) balkon hebt: zet tijdens een forse bui zoveel mogelijk (schone) bakken buiten. Een plastic mosselbak / grote bak voor vlees meet ongeveer 15 x 25 cm. Geeft 0,4 liter per bak. Bij 6 bakken heb je dus 2,4 liter. Uiteraard meer als het meer regent.

(En als je toevalig iets als een oude douchebak hebt liggen: dat is een ideale grote trechter. Zet die op een emmer).

Voor het begrip: bij opvang uit een regenpijp gaat het oppervlak echt tellen. Bij een plat dak van 60 m2: 300 liter. In een maand (70 mm regen): ruim 4000 liter. Daarom gebruiken mensen met een regenton een vulautomaat. Het overtollige water stroomt dan terug de regenpijp in.

Geplaatst:

Misschien moet ik ook maar een plantje op de slaapkamer zetten:

img0808k14691367302382.JPG

Als ik eraan denk, maak ik vanavond nog een foto. Het blad zou dan om de mug heen gerold moeten zijn.

Deze mug is door de plant zelf gevangen. Wellicht een toevalstreffer, want muggen worden volgens mij niet aangetrokken door de lokstoffen.

Geplaatst:

Ik ben super jaloers op de kwaliteit van de foto's die u schiet!!

Had een paar dagen twijfels over mijn verspeende Droseraatje, maar vanochtend zag hij er weer goed uit. Bij het water geven van de trog gisteren, zag ik dat er tussen het venus vliegenvalletje al iets groeide, maar het is nog niet duidelijk of het een val is. Het jeukt enorm om ieder moment te gaan kijken, maar dan moet ik de trog optillen vanachter de plank met bloempotten ervoor en het folietje verwijderen. Ik denk dat ze daar niet al te blij mee zijn als ik dat te vaak doe.

Gelukkig kan ik 1 drosera op elk gewenst moment bekijken. Blonde turf is het best aan te raden als medium? Ik had nog 1 potje met medium uit de winkel over, waarin een pitcher overleed door verkeerde behandelingen van mij, maar nu heb ik geen medium meer. Moet dit turf via internet besteld worden, of hebben tuincentra of andere soort winkels het ook?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn Kaapse zonnedauw gaat bloeien!

Zo ziet een beginnende bloem er uit (eigen foto):

drosearbloem95051368539101.jpg

Verschil met gewone nieuwe bladeren: De beharing, en uiteraard de bloemknopjes.

Over foto's maken: Met je fototoestel (of je mobieltje) dat je nu hebt, kan wellicht meer dan je denkt.

Op je fototoestel zit wellicht een 'macro-instelling (tulpje of roosje). Gewoon proberen, en oefenen. hoe meer foto's je maakt, hoe groter de kans dat er eentje scherp is. En, omdat de resolutie veelal veel hoger is dan benodigd voor web: maak een uitsnede, met behulp van een foto bewerkingsapplicatie.

Hieronder een foto, gemaakt met mijn mobieltje (smartphone):

drosearbloemmobiel56681368542941.jpg

Geplaatst:

Oké, ik ben nu overtuigd dat het geen grasspriet is, wat ziet hij er al mooi uit. Het geduld hebben zal nu het moeilijkst gaan worden, want het duurt wel een paar jaar tot het een volgroeide plant is, las is.

vvv-00133231368779661.jpg

Ook de drosera's doen het uitstekend! Ik heb ze omcirkelt met rood. Een enkele zit zelfs ergens op te kauwen, dat vind ik natuurlijk helemaal bijzonder! Deze heb ik blauw omcirkelt, al heeft mijn armoedige fototoestel dit niet fantastisch weten vast te leggen.

vvv-00274581368779657.jpg

Ik heb in de lege ruimtes pitchers bijgezaaid, gewoon puur om te proberen. Ik heb heel veel mislukte vleesetende planten kweeksessies gehad, maar nu komt er eindelijk van alles op, dus just for the sake de derde ook maar proberen. Drosera #5 heb ik niet vastgelegd, hij is wel iets gegroeid. Nog niets gevangen, zijn kleinere broertje was de eerste. Ook de grootste die in de schaal zit, heb ik nog niets zien vangen.

Geplaatst:

Plantjes groeien steeds sneller. Ik las dat ze groeien van vissenvoer... Maakt het nog uit wat voor soort vissenvoer? Hoe dien je dit toe in de zeer kleine valletjes?

De venus vliegenval ontwikkelt ook zijn eerste valletje. Kan hier ook vissenvoer in, of beter van niet?

Tot slot wil ik blonde turf gaan aanschaffen, maar om meteen een giga zak voor 100 euro aan te schaffen vind ik beetje overdreven, omdat ik maar een klein beetje nodig heb. Mogelijk ga ik de turf van het zaaimedium gebruiken, als het niet anders kan. (tips?)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De venus vliegenval en de Drosera capensis hebben inmiddels bloemknoppen:

dsc0078k29051369662899.JPG

Rechts: Drosera capensis 3x, VVV 1x

Linksachter: D. capensis Giant zaailingen; D. binata zaailingen

Linksvoor: VVV stek; VVV zaailingen.

Geplaatst:

Van de week vet aan het balen, want de grond van de Drosera was vergeven van de varenrouw larven en plantje ging helemaal slap hangen. Heb een citronellekaarsenpakketje op de stelling gezet en hier de stervende plant op geplaatst en vanochtend ving ik warrempel herstel op... Zou hij het toch gaan redden?

Inmiddels heb ik trouwens een tweede plantje in een potje gepland, want die zat ook aardig dicht op zijn broertje. Ik laat nu voorlopig het folie erop zitten, want ik heb weinig regenwater en het gaat voorlopig niet regenen.

//update// grafisch voorbeeld van slap hangend plantje. Dag erop was het erger en vandaag (nog een dag verder) krabbelt ie op.

bloem-00492581369996272.jpg

Geplaatst:

Frans,

Gaat dus ook goed bij jou. Je ligt potverdrie zelfs één bloemknopje vóór op mij.

@Erny: Frans beantwoordt je vraag al indirect, zonder dat te weten. Hij heeft namelijk van mij dezelfde zaailingen als die jij hebt. Die zijn ergens in november 2012 gezaaid. Dus jij hebt nog geen bloemen?

Geplaatst:

Nee, hier geen bloemen... maar... mijn plantjes krijgen niet veel te eten... her en der een keer een mug of een vlieg... (ik hou van zelfredzaamheid). Zou dat verschil uitmaken?

En ze staan nog in hetzelfde potje als waar ik ze in gekregen heb... met z'n twee.

Geplaatst:

Alledrie de inheemse soorten zijn beschermd. De lange zonnedauw is in Nederland zelfs ernstig bedreigd (niet in b.v. Noord Duitsland; Polen; Zweden). Hobby-kwekers plukken trouwens niet, maar kweken op uit door anderen gekweekt zaad. Ik heb trouwens nog niet gehoord van een plan tot her-introductie, misschien omdat het leefgebied voor deze soort vrijwel niet meer bestaat in NL. Het meeste NL hoogveen is verdwenen in de kachel en in de tuin.

Sommige andere soorten worden beschouwd als onkruid:

De Kaapse zonnedauw komt in Nieuw-Zeeland voor op de lijst van te bestrijden invasieve onkruid door zijn sterke bestandheid tegen extreme omstandigheden als grote droogte en koude.

Geplaatst:

Bij ons in het natuurgebied hier vlakbij groeit het ook volop, en ik vond het al heel bijzonder,

maar ik haal het niet in mijn hoofd om een stukje mee te nemen om in

mijn eigen tuin tezetten . Dit bedoel ik niet als aanval hoor, maar het verbaast me gewoon ,vandaar.

Geplaatst:

Niemand hier neemt dan ook planten uit de vrije natuur hoor ! Echt niet.

En dit zijn soortjes die helemaal niet in Nederland voorkomen he ? Kamerplanten dus ( die ook wel 's zomers naar buiten kunnen )

Geplaatst:

Nog heel even en ik ben door mijn voorraad regenwater heen. Het gaat voorlopig niet regenen, dus balen. Ik las dat geschikt water te koop is? (Of te maken?)

Geplaatst:

In de supermarkt, in de buurt van de thinner e.d. kan je gedemineraliseerd water kopen. Bij de Jumbo heet het RIO en heeft een blauw etiket dat eruitziet alsof het van een schoonmaakmiddel is.

Geplaatst:

46 cent bij de AH voor een liter. 59 cent cent bij het Kruitvat, ook een liter. Doe je vrij lang mee hoor.

Geplaatst:

Jumbo kom ik wekelijks, dat daar ga ik zaterdag eens kijken.

Thanks voor de antwoorden.

Geplaatst:

Vreemd dat dat demi-water hier zo duur moet zijn. Een tip voor mensen die niet ver van de belgische grens wonen en voor de belgen zelf die demi-water nodig hebben . Ik haal het bij de belgische Lidl en daar kost een 5 liter jerrycan W5 gedemineraliseerd water maar 92 eurocent. Onlangs was het zelfs een week lang 'in de promo' voor 69 cent.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...