Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vleesetende planten

henkg

Aanbevolen berichten

Speciale aanbieding van Drosera capensis (Kaapse zonnedauw), var Giant. Nog 2 setjes a 3 stuks te geef, anders moet ik ze straks weggooien. Het gaat om kleine zaailingen, nog geen centimeter groot.

Geinteresseerd? -> doe een PM met je adresgegevens.

Lees wel eerst de vereisten voor verzorging (1e post van dit topic)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenwater voor je vleesetende plantjes?

Vleesetende planten hebben water nodig dat mineraal-arm is, bijvoorbeeld regenwater. Elk water tot 50 ppm schijnt goed genoeg te zijn. Leidingwater (in Rotterdam): 245 ppm.

Op 9 april, tijdens een zeer licht motregentje (totaal 1 mm) wat regenwater opgevangen, uit de regenpijp, vanaf een plat dak. Na 18 maart had het hier niet meer geregend.

De kleur was lichtgeel, als urine zeg maar. Dat vertrouwde ik niet, dus maar eens een meting met mijn tds meter gedaan: 245 ppm! Neergeslagen luchtverontreiniging; alleen een duivenkak/algen-effect?

Poging2: De regen van 11 april (langdurig licht regentje, totaal 3,6 mm): 25 ppm, nog licht geel/groenig.

Poging3: De regen van 12 april (een bui die in korte tijd 8 mm opleverde): 4 ppm. Kleurloos. Daarvan heb ik dus maar zo'n 20 liter opgevangen, daar kan ik wel een maandje meer vooruit.

Ik ga dus pas regenwater opvangen nadat het een tijdje fors geregend heeft, zodat mijn dak schoonspoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's mooi balen,zulk verontreinigend regenwater. Wij hebben hier mooi helder regenwater,en ook de sneeuw die hier viel,en we omgezet hebben tot ,water was helder.

Nu weer heel veel flessen op voorraad gezet,handig voor mn plantjes.

Ik heb een set Nepenthus zaadjes gekocht.Ik wil nog zo graag één met zwarte bekers,hoop dat ie er bij zit.

En anders heb ik straks een hoop ruilgoed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was vandaag prachtig weer om in de tuin te werken en de vlieg die boven mijn composthoop zoemde bracht me op het idee om mijn bij Ikea gekochte vleesetertjes hier neer te zetten. De venusvliegenvangertjes en de sarracenia's kregen dus een tijdelijk plaatsje op de composthoop. Voor mijn zelf gekweekte en de van Henk gekregen drosera's (zonnedauw) was dat niet nodig omdat ik die al regelmatig voer met gedroogde muggenlarven .

Spelen met je leven.

sl55288142871365969336.JPG

Shit. Hoe kom ik hier weer uit.

sl55288367441365969573.JPG

Nog een valletje dat succes had vandaag.

sl55287721091365969484.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn natuurlijk uiteindelijk buitenplantjes.Ze hoeven niet per sé naar buiten,maar doordat buiten een meer natuurlijker omgeving voor ze is,doen ze het wel beter. Een Nepenthes bijvoorbeeld,maakt in de zomer enorm veel bekers aan als ie buiten staat(mits niet in de volle zon,en elke dag besproeien).Een saracennia is een bij uitstek goede plant voor buiten.Hij kan de winter erg goed hebben,en dat is nodig want deze plant gaat in winterrust.Het bovendeel sterft af,en na de winter komen er nieuwe bekers weer boven.Zo doet de venusvliegenval ook.Deze verdwijnt zelfs helemaal,en komt dan in de lente weer terug.Sommigen kunnen wel tegen de winter,andere zijn subtropisch en redden onze winters niet.Net als sommige kuipplanten.Wil je meer weten,kijk dan eens op de carnivora site,daar staat een zee aan info over vleesetende planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren weer even gespiekt, ze groeien nu een heel stuk sneller als eerder, de plantjes zijn een stuk groter geworden en van de 10 zaadjes zijn er 5 ontkiemt. De Venus vliegenval doet nog niet veel (zelfde dag gezaaid) dus ik denk dat deze wederom een mislukking worden.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

sl55290133771366450824.JPG

Weer gereed om een volgend insect te kunnen vangen. Na 6 dagen zijn er van zijn slachtoffer alleen nog droge restanten over.

sl55290084441366447289.JPG

Dit valletje heeft er nog geen genoeg van. Dikkere vlieg of langzame spijsvertering ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er ontkiemt bij mij iets aan de venus vliegenval kant. Hoe ziet een pas ontkiemde venus vliegenval eruit?

Enkele Drosera's beginnen nu redelijk snel te gaan, mogelijk moet ik er binnenkort eentje verspenen. Wanneer kun je ze verspenen? Ik heb nog 1 potje met oud zaaimedium van een overleden vleesetend plantje (Pitcher) over, dus eentje kan ik verspenen. Daarna zal ik blonde turf aan moeten schaffen, kan ik dit via een lokaal tuincentrum verkrijgen, of moet dit via internet in grote zakken? (zoveel heb ik niet nodig)

Is er nog een ander zaaimedium dat werkt?

Twee zaailingen groeien redelijk dicht bij elkaar, dus ik denk dat ik de grootste eigenlijk zeer binnenkort al wil verspenen. Zou hier graag wat meer informatie over willen, omdat ik bang ben het te verprutsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zien jonge VVV zaailingen eruit. Het begint met twee spitse blaadjes, een paar weken later zie je het eerste valletje verschijnen:

img0766k88171366540842.JPG

Verspenen van heel kleine Drosera zaailingen gaat bij mij goed. Gewoon het plantje met een heel klein kluitje aarde overzetten, ze hebben nauwelijks wortels. Ik gebruik daarvoor een pincet. Met de punt van een aardappelmesje zal het ook wel gaan.

Gewoon proberen (zoals met alles), eerst met eentje, en een paar dagen aanzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem aan dat het een zeer uitvergrootte foto is? Kan het kloppen dat een Venus vliegenval groter begint als drosera?

Bij de Drosera zaailingen, groeit veel mos, dus met een mespuntje zal niet zo 1,2,3, gaan. Mijn aardbei zaailingen, verspeen ik met twee theelepeltjes, zou dat ook hier werken?

En dan nog het gevalletje water opvangen, tot nu toe heb ik het via emmers gedaan, maar sinds de lente verkleurd het water naar groen en zelfs oranje. :s Toch maar beter een flesje met trechter buiten zetten bij regen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn, dat dit een venus vliegenval is. Ik heb heel wat shots gemaakt, omdat ik hem er niet goed op kreeg. Ook een foto van een van de originelen, met omcirkelt waar het kiempje zit.

vens45941366618073.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Links venus vliegenval en rechts drosera mix.

Ik ga zeer binnenkort de eerste Drosera verspenen, maar ik durf nog niet zo goed.

Kan het kiempje op de foto VFT zijn? Zal over paar dagen de voortgang bekijken en fotograveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed kijkt, zie je iets wat zo een groen balletje had kunnen zijn, maar het is werkelijk een kiempje. Ik zal eens spieken of ie inmiddels duidelijk omhoog is gekomen.

//update//

Zucht, het zal wel weer een onkruidje zijn, maar speciaal voor jullie een foto, met deze keer vergelijk materiaal om aan te tonen hoe groot ie is. Het is dus het sprietje in het midden. (Lijkt me te groot voor vvv)

zucht89781366788465.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lezen en kijken is niet je sterkste punt? Dat sprietje lijkt toch precies op de middelste (kleinere) exemplaren op deze foto:

vleesetende-planten-zonnedauw-drosera-capensis-t6750-60.html#p146813

Lijkt dus VVV, ik ben nog niet helemaal zeker. Gewoon afwachten.

Over verspenen van de Drosera: Dat hoeft normaal nog niet als ze nog zo klein zijn, maar aan de onscherpe foto's te zien heb je erg dicht op elkaar gezaaid en zijn er veel opgekomen. Probeer er met een pincet een paar tussenuit te nemen, en verspeen eerst alleen die. Wacht het resultaat af, en beslis na 1 a 2 weken wat je met de rest doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het plaatje inderdaad bekeken, maar dit was toch een sterk uitvergrootte foto? (Had ik gevraagd, maar nog geen antwoord op gehad) Vandaar ik toch nog ff een post deed, want vond hem er inderdaad op het plaatje lijken. Had hem er bijna uitgetrokken, 't is dat ik ook nieuwsgierig ben wát voor onkruid het word.

Thanks, zou super zijn als het er echt eentje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vvv88741367009571.JPG

Moest het Droseraatje verspenen, dus kwam de spriet sowieso weer te zien, dus werd tijd voor een foto.

Durfde het mini zaailingetje niet te verspenen met een pincet, dus heb grof eromheen de aarde meegenomen naar het potje met turf. Ben nu een paar uur verder en zie nog geen tekenen dat ie het niet zou redden.

vers48641367009546.JPG

En zoals je kunt zien, is zijn broertje ongedeerd gebleven.

drs58301367010506.JPG

Ik vind het heel leuk, dat ik nu op elk gewenst moment naar het mini zaailingetje kan kijken, zonder het te storen. De VVV wacht ik weer een paar dagen op, tot ik hem weer kan zien.

Ik heb vandaag met het regenachtige weer het potje turf en een leeg (diep) schoteltje in de regen gezet en toen het goed vol en nat was heb ik de operatie ook uitgevoerd. Hoe vangen jullie regenwater op? Ik deed het eerst in emmers, toen met de sneeuw ging dit prima, maar nu werd het water in emmer 1 vies groen en in emmer 2 zelfs rood. Dit heb ik toch maar niet vertrouwd.

Ik heb geen regenpijp tot mijn beschikking, maar las ook dat men hier al slechte ervaringen mee had. Wat is aan te raden?

aangepast door Gast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een regenton,en voorheen stond een speciekuip onder de slang.Deze slang vangt het regenwater op van het dak van de veranda.

Mijn vliegenvalletjes hebben heerlijk buiten gestaan met het mooie weer,en ze hebben nu prachtige rode valletjes.Door de invloed van de zon kleuren de vallen mooi rood.Nog even en ze kunnen definitief buiten.Ook de minidrosera;s hebben even buiten in hun serretje gestaan (serretje wel open) toen het zo lekker weer was. De Nepenthus is weer lekker gedoucht in de regen en heeft nagdrupt op de veranda voor ie weer naar binnen ging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas eindigt "onze" regenpijp bij mijn buurman, dus in geval van nood zal ik regenwater kunnen lenen. Is een leeg flesje met een trechter misschien een idee? Zomaar ff hardop denken.

Zaailing is ook de nacht doorgekomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even Henk laten zien dat zijn tot Limburgers genaturaliseerde Rotterdammertjes het goed doen.

sl55293450571367155769.JPG

De Giants (ook van Henk afkomstig) hebben er zin in om echte Giants te worden en gaan steeds sneller groeien. Behalve dan dat ene lilliputtertje dat je , als je goed kijkt , in het midden ziet staan. Zit daar nog garantie op Henk ?

sl55294378501367155857.JPG

En dan nog wat recent ontkiemde eigen kweek want helemaal afhankelijk van Henk ben ik nu ook weer niet . Het is een inheemse zonnedauw , drosera Rotundifolia , die door zijn wintervastheid voor mij extra interessant is . Samen met mijn sarracenia's en venus vliegenvangertjes , ook wintervast , worden deze plantjes straks buiten in een nog te maken mini moerasje uitgeplant.

sl55294925081367155891.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...