henkg Geplaatst: 30 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2017 De in het voorjaar verspeende VVV (zie: vleesetende-planten-zonnedauw-drosera-capensis-t6750-510.html#p333097) heeft het goed gedaan.Kas: Buiten:Volgend voorjaar maar eens een echt grote moerasbak maken, met veel VVV, en makkelijke Sarracenia's erbij. Het zaad van de VVV is inmiddels geoogst en nagedroogd. Daarna een kiemtestje:Na slechts drie weken (dat is supersnel, voor vleesetende plantjes). Duidelijk geen lui zaad. De Kaapse zonnedauw ga ik vernieuwen. Zaaien zou makkelijk kunnen, maar oppotten van toevallige zaailingen vond ik nog makkelijker: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 20 september 2017 Auteur Geplaatst: 20 september 2017 Mooie time lapse van kiemende VVV zaden: Echter: dat kiemen hoeft echt niet op cotton wool (watten). In een potje met een geschikt medium (b.v. onbemeste turf) gaat het ook prima.Deze heb ik een kleine 7 weken geleden gezaaid:5 mm hoog, 8 mm breed. Wel met supervers zaad, een week ervoor geoogst. Met ouder zaad kan het kiemen beduidend langer duren. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Glenn1ap Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 Meer op: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Drosera_rotundifolia @Dennis (Henk, waarin heb je ze gezaaid?)In pure Fleurella tuinturf (onbemest!). Het schijnt beter te zijn om 1/3 grof zand of perliet toe te voegen.Meer over Drosera binata: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Drosera_binata Website kapot Quote
speets Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 Nee hoor, niet kapot, alleen 5 jaar oud en intussen vernieuwd. Kijk maar hier Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 9 november 2017 Geplaatst: 9 november 2017 De VVV is goed in de war: heeft een bloemknopje Staat al de hele zomer buiten en het heeft hier al 2 nachten gevroren. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 9 november 2017 Auteur Geplaatst: 9 november 2017 Nu nog bloemknoppen. Bijzonder.Door je bericht ben ik ook even gaan kijken: Knop heb ik weggeknipt, plant kan dan richting winterrust, gewoon buiten, wel heel beschut, op een meter hoogte. Pas bij meer dan -5 graden gaan ze tijdelijk in een schuurtje. We moeten maar even een reactie van Frans afwachten. Die zal wel weer een nog veel grotere bloemknop of zelfs bloem hebben Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 13 november 2017 Geplaatst: 13 november 2017 Bij mij staat de hobby met vleesetende plantjes momenteel op een laag pitje. Het enige dat ik aangehouden heb is een bak met venus vliegenvangertjes. Ook bij mij zijn er heel laat nog 2 bloemstengeltjes bij gekomen (linksboven en , moeilijk te zien , helemaal rechtsboven op de foto). Het komt dus wel vaker voor. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
kenbeimer Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Helaas nog te klein voor een foto, maar vanochtend zijn de VVV zaadjes die ik mee heb genomen van de Moestuinforumdag eindelijk ontkiemt! Hopelijk dat ik ze deze keer wat langer in leven kan houden. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
henkg Geplaatst: 16 januari 2018 Auteur Geplaatst: 16 januari 2018 Venus vliegenval, buiten, wel beschut:Niet veel winterrust te zien.Over dik twee maanden ga ik ze splitsen, het dode blad verwijderen, en opnieuw oppotten. Dan waarschijnlijk in een speciekuip, want het worden er steeds meer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
kenbeimer Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Met het folie erop kan ik nog moeilijk foto's maken, maar inmiddels heb ik 3 kiemen! Ze moeten de pot helaas delen met een onkruidje. Zodra het folie eraf gaat is dat konijnenvoer. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Bit Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 kwam ik via Facebook ( groep over exoten enzo ) op een link terecht waar ze aangaven dat deze al jaren buiten overleven en tot -20 redden. Nooit geweten. Quote
speets Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 Ja, dat had ik ook bedacht: de inheemse soorten overleven hier 's winters al sinds jaar en dag, gewoon buiten. Die van mij staan dan wel niet in de volle grond, maar ik heb ze wel buiten laten staan.Het is hier in het Oosten behoorlijk koud geweest en met name de vvv is er niet van opgeknapt, maar ze overleven het wel Ben benieuwd of die knoppen nog uitkomen.VVV, Drosera en Sarracenia. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
annaelizabeth Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 Geheel geïnspireerd geraakt door dit topic.In elk geval is het mijn bedoeling om de carnivoren in te gaan zetten tegen de fruitvliegjes binnenshuis, en de rouwvarenmugjes die altijd mee naar binnen komen in de winter.Ik heb het topic doorzocht maar kon geen informatie vinden die bevestigde dat toch ook gewone steekmuggen en knutjes worden aangetrokken. Dezelfde vraag voor witte vlieg, en eventueel gewone groene bladluizen. Van de witte vlieg krijg ik in het najaar altijd veel last als ik probeer de zachte kruiden binnen over te houden. Idem voor de paprika.Tenslotte in verband met het eventueel plaatsen van zo'n venusvliegenval naast mijn vijvertje: eten ze ook waterjuffers en libellen? Dat zou ik dan weer lastig vinden.Tenslotte: eten de verschillende soorten verschillende beestjes of hebben ze allemaal hetzelfde dieet. Quote
speets Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 Ik heb juist varenrouwmugjes in huis gehaald met de turf voor de carnivoren!De plantjes vangen die ook wel weer, maar ik kom er niet meer helemaal vanaf zonder gif te gebruiken. Mug heb ik 1 keer gezien bij een Drosera, witte vlieg geen ervaring mee, bladluizen ook niet. Denk het niet.Waterjuffers en libellen in een vvv lijkt me onwaarschijnlijk, hoewel ze hier wel veel langpootmuggen vangen. Ze hebben geen voorkeur, maar wachten tot er iets levends langskomt dat ze te pakken kunnen krijgen. Maar het is dus niet zo dat ze alles in de buurt/in huis compleet wegvangen. Ik zie geregeld rouwmugjes en wespen over de Sarracenia's wandelen en weer wegvliegen. Ze worden dus niet zó onweerstaanbaar aangetrokken dat ze zich meteen in de bekers storten. Overigens vind ik vetblad de beste carnivoor om kleine vliegjes in huis onder controle te houden. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 11 februari 2018 Auteur Geplaatst: 11 februari 2018 Speets, jouw VVV blijft dus 's winters buiten. Niet vrij droog zoals sommigen adviseren, maar gewoon kletsnat, met ijs.Ik ben benieuwd hoe ze er straks, eind april of zo, uitzien.Als dat prima is, dan haal ik mijn VVV ook niet meer naar binnen. Hier in Zeeland is het zeker niet kouder dan in de Achterhoek. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
speets Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 Henk, niet klétsnat hoor. Ik giet er af en toe een flinke plens water uit.En toen het begon te vriezen heb ik ze afgegoten op een laagje van 1 cm water na. Maar toen was de bovenkant al bevroren, dus het lijkt alsof het 1 grote ijsklomp is. Overal hier in Twente en de Achterhoek, in de natte gebiedjes waar ze kunnen leven, staat het water hoog. Dat is altijd zo 's winters. Dus de carnivoren staan daar nu compleet onder water/in het ijs.Maar waarschijnlijk geldt dat advies voor als je ze binnen overwintert. Omdat ze bij hogere temperaturen kunnen gaan rotten. De Drosera anglica begint al iets te doen en de D. filiformis laat al een flink aantal bladeren in aanleg zien. Terwijl die het minst beschut heeft gestaan en het hier 's nachts nog steeds vriest. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 12 februari 2018 Geplaatst: 12 februari 2018 Nog een kleine toevoeging op de winterhardheid van de Sarracenia : http://alienplantsbelgium.be/content/sarracenia-purpurea Quote
annaelizabeth Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 Het tuincentrum bleek diverse soorten te hebben. IK heb mij dadelijk een vvv, een sarraceen en éentje die ik nog moet determineren aangeschaft. Het tuincentrum noemde alles vvv... In de sarraceen vond ik vandaag tot mijn vreugde al een vliegje. Tot nu staan ze in een plastic bakje met regenwater, maar ik wil ze graag uitplanten.De vraag is dan ook of ik ze gewoon met kluit en al in de haksel kan planten en of dat dan van wege de mineralen kan in een keramieken schaal of dat glas beter is. Quote
speets Geplaatst: 19 februari 2018 Geplaatst: 19 februari 2018 Leuk Maar ik begrijp je vraag niet.Ik weet dat jij al jaren (moes)tuiniert, dus de term 'afharden' zal jou niet vreemd zijn.Maar dan begrijp ik dus niet wat je bedoelt met "uitplanten". Of stonden bij het tuincentrum al buiten?Ook is niet duidelijk wat je bedoelt met "haksel". Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
annaelizabeth Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Ah nee, ik ben onduidelijk geweest. Voorlopig blijven ze binnen. Vandaar die schaal. 't Is puur een esthetische kwestie . Ik wil ze liever dan in de potjes in een plastic bak, met de kluitjes die ze van het tuincentrum meekregen in een grote bak met haksel (=versnipperd hout) zetten. Ze gaan dan pas later in het voorjaar naar buiten. Uit de berichten meende ik op te maken dat ze het ook op een half verteerd stuk boomstronk zullen doen. Met haksel is misschien het probleem dat het zelf energie verbruikt om te verteren.Als dat niet kan ga ik gewoon mos halen bij het tuincentrum, en dat op lavagrid doen.Overigens eten ze al vliegjes, en de vvv heeft een grote dode bromvlieg gekregen.Ik heb ook regenwater voor ze in de plantenspuit. Moet de sarraceen daarvan ook in de beker? Of juist niet, wegens schimmelgevaar?Dit is voor mij een heel nieuw experiment. Ik ben totaal niet van de kamerplanten, nou ja behalve voorzaaien dan. Maar zo snel mogelijk hups naar buiten. Quote
henkg Geplaatst: 20 februari 2018 Auteur Geplaatst: 20 februari 2018 Verzorgingstips (grondsoort, temperatuur, en meer) per soort vind je hier: http://carnivora.nl/wiki/index.php/Dionaea_muscipulaDan weet je ook wat bij elkaar in één bak kan, en wat beter niet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
annaelizabeth Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Dank. Al veel bijgeleerd. De derde is dus een Drosera capensis. Quote
kenbeimer Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 De MTFD zaailingetjes gaan keigoed! Binnenkort het plastic verwijderen en dan kan ik beginnen met foto's. Ik zie al een beginnend happertje tevoorschijn komen, binnenkort op Varenrouwmuggenjacht? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
henkg Geplaatst: 23 februari 2018 Auteur Geplaatst: 23 februari 2018 Een paar weken geleden heb ik de VVV binnengehaald, het leek me toen al te koud worden.En nu:Eentje (van de velen) heeft al het voorjaar in de bol: nieuwe blaadjes en zelfs een beginnende bloemstengel.Weer buiten zetten kan nu pas vanaf begin april of zo. Ik denk dat ze anders teveel in de war raken. O ja: zonet een voorraadje literflessen met regenwater gevuld. Anders moet ik over een paar dagen het ijs uit een grote waterbak gaan bikken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Amrutten Geplaatst: 1 maart 2018 Geplaatst: 1 maart 2018 Is het een goed/mogelijk idee om vleesetende planten in de kas te zetten tussen de tomaten, als opruimer van luizen en ander ongedierte ?Of is dit te veel gevraagd van deze kleine plantjes ? Antoinette Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.